Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: lintzaag

lintzaag

Wie kan me wat vertellen over het afstellen van een lintzaag. Het is een behoorlijke grote en oude machine. Er zitten boven en onder geleiders en je kunt het bovenwiel stellen. Toch heb ik erg veel moeite rechte zaagsnede te maken. Deze wijkt steeds naar links uit. Wat kan ik hier aan doen?

Re: lintzaag

Ik had hetzelfde probleem maar dat is nu voor 98 procent opgelost. Ik heb de machine helemaal uit elkaar gehaald, de geleiders eraf en uit elkaar, de motor eraf, de wielen, zelfs de lagers uit de wielen gehaald. Helemaal schoon gemaakt, nieuwe rubbers op de wielen enzovoort.

Wat bij mij waarschijnlijk het belangrijkste probleem was, was dat de wielen niet ´in lijn´ stonden waardoor het zaagblad kromgetrokken werd (een wiel stond t.o.v. een andere iets naar achter). Daarnaast waren de rubbers aan de kant waar de zaagtanden zitten afgesleten waardoor de tanden naar één kant krom leken te trekken.

Ik gebruik nu ook een iets dikker en stuk breder zaaglint. De machine blijft echter de neiging vertonen iets naar links af te buigen dus ik moet mijn ´workpiece´ onder een lichte hoek door de machine geleiden om recht te zagen.

Ik vrees dat bij mij het probleem pas 100% opgelost zal zijn na de aanschaf van een nieuwe machine, maar ik nog wel even met de huidige werken (lees: ik heb momenteel niet de financiele middelen voor nieuwe lintzaagmachine ).

Ik hoop dat je iets aan bovenstaand verhaal hebt en je het probleem bij jouw machine wel helemaal kan verhelpen.

maak even een foto

met je bovenwiel kun je je zaag spannen/ontspannen door het omhoog of omlaag te draaien
    er zit ook een knop waarmee je je zaag kan richten dit doe je door het boven wiel te kantelen
    je zaag gaat dan als je de goede kant opdraait op het midden van het wiel lopen

dan kun je ook nog verstelbare onder en of bovengeleiding hebben
    je ondergeleiding zit op een vaste hoogte zo hoog mogelijk onder de tafel
    je bovengeleider stel je in zo laag mogelijk maar wel zo hoog dat je werkstuk er onder door kan

om uit te leggen hoe je deze in moet stellen heb ik wel even een foto nodig

Athanor
    Guest

Volgens mij hebben de meeste lintzagen een dergelijk afwijking "drift". Om recht te zagen moet je een geleider hebben die bijgesteld kan worden op deze afwijking, waarna je recht kunt zagen. Ik heb mijn lintzaag (Meber) echter ook uit elkaar moeten halen en nieuwe kurk/rubbers moeten aanbrengen wat overigens een enorme verbetering gaf.

Fons

Athanor
    Guest

In bijgaand artikel kun je verschillende tips lezen over het "tunen" van je lintzaag. Wat de schrijver benadrukt is het gegeven dat de rubbers enigszins rond moeten zijn. Daardoor zoekt het blad uit zichzelf het midden op. Daardoor zou je weinig voor de drift hoeven na te stellen. De loopvlakken van mijn wielen zijn vlak, ik zit nog te zoeken naar een manier om de ook rond te maken. Heb wel een paar tips in FWW gezien, maar ben er nog niet uit...

Attached files lintzaag afstelling.pdf (1.5 MB)

als je een zaagblad geleider zoals deze erop hebt zitten, kun je de drift beperken

ik heb ze op mijn lintzaag gehad zowel boven de tafel(in hoogte verstelbaar)
    en onder de tafel (zo hoog mogelijk)

hier komt de foto vandaan
    http://www.hartvilletool.com/product/11206

Bedankt voor de tips. Ik zal zo snel mogelijk een fotootje maken.

Het bovenwiel kan ik inderdaad iets kantelen waardor het zaagblad iets naar voren of naar achteren gaat lopen. De geleiding(onder en boven) heb ik zo kort als mogelijk afgesteld. Het rubber op de wielen is, denk wel, een beetje verleten. Misschien moet daar maar iets nieuws op(waar haal ik zoiets?). Mijn lintzaag is een oud beestje, stel ik mischien te hoge eisen aan de zuiverheid van zo'n zaag?

Athanor
    Guest

Als het een machine van een goed of redelijk merk is mag je hoge eisen stellen. Met een grondige opknapbeurt kun je dan een betere lintzaag hebben dan een nieuwe van bijv. Buitelaar machines, van Chinese afkomst.

mijn lintzaag was een oud beestje maar als ik er weer een op de kop kan tikken zal ik weer zo'n oude kopen

maar dan wel met wat nieuwere snufjes zoals de geleiding

hennes-

in nederland zijn er nog maar weinig mogelijkheden voor nieuw beleg op de wielen.nieuwe zagen hebben wielen die gewoon in het geheel vervangen worden.ik heb afgelopen jaar een wiel laten doen bij martons in wormerveer(http://www.martons.nl) ,kost 150,- en helaas doen zij alleen kurkbeleg.je kan je wiel ook naar duitsland sturen - http://www.hema-zaegen.de ,kost ongeveer hetzelfde maar zij doen ook rubberbeleg.
    je schrijft dat je een vlinke zaag hebt - dan moet het beleg plat zijn en laat je het lint aan de voorkant met de tanden overhangen.bij een wiel met kleinere diameter(tot+-40cm) moet het beleg juist een beetje bol zijn en leg je het lint in het midden.
    verder is een goed scherp,schoon(!) en netjes gelasst lint belangrijk.de meeste mensen zetten ook te veel spaning op het lint.mijn ervaring is dat iets minder beter is dan te veel.speel er een beetje me.als je het lint met je vinger en een beetje druk ca 5mm opzij kan duwen is het meestal genoeg.
    elk lint is verschillend en het is noodzakkelijk bij elk lint de geleider voor drift bij te stellen-lastig maar echt nodig.
    de afstand van de wieltjes/blokkjes van de boven en ondergeleider moet zo min mogelijk zijn-ik gebruik en stuk papier om de afstand te bepalen.

athanor-
    een heel eenvoudige manier het wiel bol te maken is als volgd-
    plaats je lint achterste voren(met de tanden naar achteren dus) op de wielen en zet de zaag aan.neem een schuurblok met wat groffer schuurpapier(120 0f 150) en hou het tegen de onderkant van je bovenwiel.door voorzichtig weghalen aan de voor en achterkant krijg je snell een mooi bol oppervlak(hoeft niet meer dan een mm te zijn).
    hou je wielen schoon,dan blijven ze lekker lopen.

sucess!

annette
    http://www.fingerprintfurniture.nl

Forum Rechten