Muscle chuck ipv standaard spantang

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi,

Gisteren moest ik een 1/2" spantang hebben voor wat amerikaanse freesjes, op pad naar Baptist waar ze meestal wel wat voor me hebbenb. Een festool 1/2" spantang hadden ze niet maar wel een alternatief, een woodrat Muscle Chuck in 1/2" die draai je eenmalig vast op je frees en daarna kun je freesjes inspannen met een imbussleutel en 1 enkele draai eraan.

Ik heb het gisteren geprobeerd zonder problemen maar blijf het gek vinden om maar 1 draai (nog niet eens een hele) aan die imbus te geven. Wil niet dat de frezen me om de oren vliegen.

Heeft iemand hier ervaring mee of hebben de werktougbouwundigen hier een ideee hierover?

Dit is de link, staat ook een filmpje op:

http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=5&sid=43&pid=8366&detail=true
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Remco,

Ik ken het systeem niet voor de bovenfrees. Maar heb wel gewerkt met een soort gelijk systeem op een metaal frees bank. Constructie ziet er opzich wel degelijk en simple uit. Geloof ook niet dat Babtist / Woodrat "troep" zouden verkopen!
 
A

Anonymous

Guest
Dit soort chucks zitten ook in bijv een meerspillige boormachine.
Dan is het toerental echter beduidend lager.
Persoonlijk vertrouw ik meer op een normale spantang.

Wat troep betreft,als Baptist vraag heeft,en er is aanbod,zullen ze ook mindere
dingen verkopen,commercie zit nu enmaal zo in elkaar.

:cool:
 

WR1944

Oud hout
Het belangrijkste van dit opzetstuk is dat het de frees precies in het verlengde van de rotatie-as van de bovenfrees inklemt. De minste excentriciteit bij die hoge toerentallen kan funest zijn voor de soepele werking van de machine. Ik ken de constructie niet maar als een nauwkeurig werkend bedrijf dit in de markt zet zou ik er wel vertrouwen in hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.