Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Ben bezig met een trap te maken...

In het huis van onze zoon en zijn vrouw moet de bovenverdieping nog afgewerkt worden, maar eerst moet er een trap komen , en of ik die wilde maken....
    Hun lastenboek was eenvoudig : mooie trap in eik , niet te smal , tamelijk lui , stevig en vooral zonder kosten :roll:
    Dus mijn stapel hout opengetrokken, plakken van 5 cm dik uitgezocht, bekantrecht, lelijke stukken eruit gezaagd, nogmaals doorgezaagd ( kernhout barst gegarandeerd) , geschaafd, lelijke stukken eruit gehaald, groeven ingefreesd en terug aan mekaar gelijmd, ongeveer op de maten die ik nodig had.
    De trap komt met 2 kwartdraaien met elk 3 treden. Tussen de onderste en de tweede kwartdraai 6 rechte treden en na de tweede kwartdraai nog 3 treden. Ik vind het een ingewikkeld geval. Alles zes keer uitgerekend en getekend, dan uitgetekend op ware grootte op mdf-platen ( die kan ik later nog gebruiken om kasten te bekleden)
    En dan aan de slag. Op de fotos die ik gemaakt heb zijn alle grofwerken al achter de rug en is het vooral passen , meten , schaven , terug passen en nog maar eens meten.
    Een paar fotos en dan later meer hierover.
    gr,
    Danny

Attached files

Re: Ben bezig met een trap te maken...

Knap werk ze zullen er blij mee zijn.

Een trap bouwen, daar moet je inderdaad de hersens bij houden of je gaat de mist in.
    Dat word mooi werk zo te zien.
    Toch één opmerking, om bij een kwartdraaitrap toch iet of wat mooi gevormde wangen te krijgen zou een kwart draai minstens moeten draaien met vijf treden. De verhouding tussen op - en aantrede zorgt er dan voor dat de wangen ter plaatse van de draai niet zo breed worden.
    Bij ruime trappen is een draai met negen verdreven treden nog beter, niet alleen de kwart draai word dan verdreven ook de vier volgende rechte treden ondergaan het zelfde lot. Deze werkwijze levert een heel makkelijk beloopbare trap op. En als toetje ook nog mooi vloeiend verlopende wangen.

Het is een hele uitdaging waar je mee bezig bent, daar begint niet iedereen aan, proficiat.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Ik ben inderdaad bang om de mist in te gaan. Vrijdag ga ik de muurwangen eens passen ter plaatse. Ik heb met al dat lijmen en bochtenwerk er al eens 3 cm moeten bijplakken ops:
    André, het is inderdaad beter om de kwartdraai in 5 of minstens in 4 treden te maken,( loop is op 3/4 van de kolom en zo blijven de treden ongeveer gelijk) maar dat kwam niet goed in beschikbare ruimte. Na de 2de kwartdraai moest ik nog 3 treden haaks omhoog. Het gat waar de trap moet inkomen is 318 op 162 en de hoogte 283,5 cm . De trap is 95 breed ( buitenkant wangen) , dus moest ik boven nog ongeveer 67 cm verdelen. Er kwam regelmatig stoom uit m'n oren... :roll:
    gr,
    Danny

heel mooie

k

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Ik heb nog enkele fotos van het prille begin...

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

hoe het verder ging...
    Eerst heb ik de treden in de hoofdbalusters uitgefreesd en -gekapt, en daarna sleuven geboord met de langgatboor voor de spiegelwang.
    Het uitboren heb ik in 4 stappen gedaan : eerst met een boor van 10mm en dan op dezelfde lijn een boor van 20. De wangen zijn 40 mm.
    Niet helemaal het onderwerp maar toch wil ik even vermelden dat het inspannen van een boor op de Hammer een beetje omslachtig is. Door de beschermkap van de schaaf kan je niet aan de spankop en moet je de achterste tafel openklappen, en daarna weer dicht om de schaafmessenbescherming (wat een woord !) haar werk te laten doen :roll:
    Na het boren is het kappen , en meten , en passen en meten en terug passen en meten...maar vooral passen en meten , om daarna vast te stellen dat er hier en daar een kier van enkele mm is :evil:

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

En zover staan we nu. Als je zoals ik werkt met het hout dat je liggen hebt, kan je zien dat hout uitsorteren nodig is en een werkje dat veel tijd vraagt. De lelijke zijde aan de achterkant....
    Een proefopstelling gedaan, en tot de vaststelling gekomen dat ik de treden van het rechte gedeelte er niet inkrijg ops: Ik moet de tredesleuven doorfrezen zodat de treden er kunnen inschuiven...
    gr,
    Danny

Attached files

Danny,

een tip om een trap vlotter samen te bouwen zonder de groef van de stootborden door te frezen is de volgende: Leg de buitenwang plat op de werkbank en bevestig alle treden en bijhorende stootborden, daarna doe je bij de korte buitenwang hetzelfde.
    Eens in beide wangen de desbetreffende treden en stootborden bevestigd zijn monteer je beide wangen aan elkaar.
    Daarna de trappaal aan de binnenwang bevestigen, en terwijl de lange buitenwang nog altijd op de werkbank ligt kan je nu de combinatie van trappaal en binnenwang op de rechtopstaande treden en stootborden slaan en monteren. Op deze manier hoef je de groeven voor de stootborden niet door te frezen tot de rand van de wang. Bij een trap waar de onderkant niet in het zicht komt kan het doorfrezen eventueel wel, maar liever niet.
    Bij een trap waar de onderkant wel zichtbaar is kan het doorfrezen gewoon niet.
    Het is daarom ook van belang dat bij het infrezen van de trappaal je altijd rekening moet houden met deze manier van samenbouwen. De combinatie van binnenwang en trappaal moet in zijn geheel op de koppen van de geplaatste treden kunnen schuiven.

Verder goe bezig zo te zien, succes ermee,

André

Bij het bekijken van de foto's viel me nog iets op, het lijkt alsof de aantredes niet overal hetzelfde zijn. De aantredes in de draai zijn zo te zien een stuk breder dan de rechte treden op de lopplijn.

Normaal gezien moet gelijk welke trap, wat de vorm ook is, altijd verdeeld worden in een X aantal gelijke delen op de volledige lengte van de looplijn. Het is deze verdeling die uiteindelijk bepaald hoeveel treden er verdreven worden in een kwartdraai. De enige juiste manier om het aantal treden in de draai te veranderen (meer of minder) is door de lengte van de gehele looplijn aan te passen. Dwz. de stijghoek van de trap steiler of juist vlakker te maken.

Het lijkt mij dat je eerst beide kwarten hebt verdeeld, en pas daarna het rechte stuk hebt opgedeeld in een X aantal rechte treden. Deze manier van werken levert bijna altijd een trap op met verschillen in breedte van de treden ter hoogte van de looplijn. Dit laatste zou je zo veel mogelijk moeten proberen vermijden, het komt de beloopbaarheid van de trap ten goede.

Je kan hier misschien wat mee bij je volgende trap

André

Forum Rechten