Coping saw

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Nee, ik heb verschillende ijzerzagen, echter allemaal gemaakt van een holle pijp, dus buigen gaat niet werken. Inmiddels heb ik wel een andere (tijdelijke) oplossing gevonden waarmee ik een figuurzaag kan gebruiken, ik zal binnenkort een foto plaatsen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hier dan eindelijk de beloofde foto's.

Het probleem met een figuurzaag, althans met de mijne, is dat deze relatief slap is en eigenlijk bedoeld voor dun plaatmateriaal, zoals 3mm triplex. Omdat bij het maken van zwaluwstaarten dikkere stukken hout en vaak ook hardere houtsoorten gebruikt worden werkt de figuurzaag niet goed.

Dit heb ik opgelost door de beugel te verstevigen met een verstelbare en verplaatsbare versteviging. Het verschil is echt héél groot, het zaagje staat nu strak gespannen en blijft dit tijdens het zagen omdat de beugel niet meer kan buigen.


Ik weet niet hoe zo'n ding hierboven heet, maar die had ik nog liggen. Ik heb er de haak en het oog afgezaagd en in de stukjes draadeind die overbleven een holte gevijld zodat deze niet meedraaien tijdens het spannen.


En hier het eindresultaat.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dit ken ik als een wantspanner. Ben je niet bang dat je teveel kracht gaat zetten zodat het zaagje losschiet of breekt?
Een minder sjieke oplossing is een houtje dat je door het schuin in te brengen klem kan zetten tussen de armen van de beugel. Met twee holletjes aan de uiteinden voorkom je uitschieten.
Misschien werkt een echte coping saw toch iets beter.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Met dat houtje had ik al geprobeerd, werkte ook goed tot ik een ander zaagje moet plaatsen. Toen paste het houtje niet meer en kreeg het met geen mogelijkheid onder de juiste spanning.

Mijn creatie is natuurlijk slechts een "poor man's substitute" voor een echte coping saw. Een goede coping saw is echter niet zo makkelijk verkrijgbaar in Nederland en bij onze oosterburen kost het inclusief versturen al snel meer dan €30. Omdat ik de laatste tijd al aardig heb geïnvesteerd in houtbewerkingsgereedschap wil ik het er nu even niet aan uitgeven :(
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik vind het een goede oplossing om je zaagje goed strak te spannen, maar zelf vond ik de hoge beugel te hinderlijk. Voor zwaluwstaarten is het niet nodig dat het zo hoog is, een lage zaag is, denk ik, veel stabieler.

Ben nog steeds heel tevreden over m'n aangepast ijzerzaagje, enkel het bevestigingssysteem voor de zaagjes wil ik nog iets makkelijker maken. De zaagjes kan ik aanspannen tot ik er tonen op kan spelen als op een gitaar :) , die zijn blijkbaar tegen wat trekkracht bestand. 'k Heb er eentje gebroken, maar 't was om te testen :D .

Steven
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi knutselwerk!! Is ook mijn grootste irritatie, vroeger bij het figuurzagen al, de verende zaagbeugel, zeker omdat het altijd snel sneller moest.
Er zijn ook hele mooie oplossingen te koop, zoals de KNEW. Chris Schwarz schrijft.

jaap



Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi zo'n knew zaag en er zijn in engeland of zo ook wel andere te kOop. Maar waar haal je de zaagjes vandaan?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Jaap: Dat is inderdaad een mooi zaagje, duidelijk over nagedacht. In Nederland tot nu toe alleen gevonden bij http://www.bijoumoderne.nl/ maar die levert alleen aan bedrijven.

Seek: ik denk dat daar gewone figuurzaagzaagjes in kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.