Coping saw

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Goedemiddag houtbewerkers,

Voor het maken van zwaluwstaarten wordt vaak een 'coping saw' gebruikt, zoals hier te zien. Ik weet niet zeker wat de Nederlandse benaming is maar ben wel op zoek naar een in Nederland verkrijgbaar exemplaar.

Zou dit iets zijn?

Hier staat er één met een spiraal zaagblad.

Of zijn er betere alternatieven?

alvast bedankt!
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb die Freeway versie met zijn spirale zaagje. De zaag op zich is prima alleen ben ik minder blij met de spiraal. Ik heb namelijk een Vertias zwaluwstaart zaag en de snede die deze maakt is net te dun voor de Freeway. Niet handig dus. Ik zoek eigenlijk dunne normale zaagjes die op de Freeway passen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
ironmikie zei:
Ik heb die Freeway versie met zijn spirale zaagje. De zaag op zich is prima alleen ben ik minder blij met de spiraal. Ik heb namelijk een Vertias zwaluwstaart zaag en de snede die deze maakt is net te dun voor de Freeway. Niet handig dus. Ik zoek eigenlijk dunne normale zaagjes die op de Freeway passen.
bedankt, dus die zou ik kunnen aanschaffen wanneer de zaagsnede van mijn zaagje breder is als 1mm. Ik kan geen reserve zaagjes vinden voor dit model, weet jij die misschien waar die staan op die site (of een andere)?

BTW: de website uit je onderschrift werkt niet.
 

WR1944

Oud hout
Voor dat ik naar Amerika ging had ik nog nooit van de coping zaag gehoord en nu heb ik er zomaar twee in huis. :D Je kan reservebladen kopen in diverse fijnheden en diktes alhoewel ik vermoed dat dat in Holland wat moeilijker ligt. Die zaag van Baptist lijkt veel op het model dat ik heb. Waarschijnlijk heeft hij ook verschillende reserve zaagjes met misschien zelfs verschillende diktes.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb nog even op fine-tools.com gekeken, maar ik zie 1 type zaagje. Gelukkig heb ik ook een figuurzaag, dus gebruik ik die maar. En bedankt voor de melding over mijn website. Ik zal binnenkort maar even kijken waarom die het niet doet.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb een zaagje van Grobet, gekocht bij Dieter Schmidt...werkt erg prettig en vast goed in de zaagsnede van mijn veritas-zaag.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
rickkoorman zei:
Ik heb een zaagje van Grobet, gekocht bij Dieter Schmidt...werkt erg prettig en vast goed in de zaagsnede van mijn veritas-zaag.
Bedankt, dat gaat hem waarschijnlijk worden.

Gebruik je spiraalzaagjes in een 'coping saw', zoals hier (bij tornado) te zien is? Of de zaagjes die ook in figuurzagen gebruikt worden?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Peter,

Ik gebruik "gewone "figuurzaagjes. Ik heb een aantal verschillende vertandingen liggen maar in de praktijk gebruik ik vaak de grofste vertanding. Je bent meer dan welkom om mijn zaag eens te proberen.
 

WR1944

Oud hout
Je moet wel in de gaten houden dat er verschillen zitten in de figuurzaagjes en de coping saw zaagjes. Bij de figuurzaag worden de zaagbladen tussen twee metalen bladen geklemd. Bij de coping saw, althans bij de modellen die ik ken, zitten er twee pennetjes aan de einden van de zaagbladen. Die vallen in gleufjes in de zaagbeugel. Je kan ze niet door elkaar gebruiken.
Met een geschikt zaagje kan je het meeste materiaal tussen de zwaluwstaarten weghalen en met een beitel alles afwerken tot op de maatlijn. Dit is een benadering maar er zijn er meer. Net zoals de een eerst de staarten maakt en een ander eerst de pennen. Na de paar zwaluwstaarten die ik gemaakt heb prefereer ik eerst de staarten te maken en de het materiaal tussen de tanden weg te halen door eerst aan een kant het materiaal tot de helft weg te halen met een schuine snede en dan hetzelfde te doen aan de andere kant. Maar iedereen heeft zo z'n voorkeur.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Rick, bedankt voor de uitnodiging! Helaas is Zwolle een beetje te ver om een zaag uit te proberen (ik woon in Oud Gastel, dicht bij België :) ).

WR1944: Als ik het goed gezien heb op de website van Dieter Schmid kan je bij de Grobet frames de figuurzaagjes zonder pennetjes gebruiken. Bedankt voor de tips, zwaluwstaarten maken is nieuw voor mij dus elke tip is welkom.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ben me ook aan het oefenen in zwaluwstaarten. Wat ik gemerkt heb, is dat de wetstenen nooit ver weg mogen zijn. Scherpe beitels zijn niet goed genoeg. Ze moeten altijd vlijmscherp zijn, zodat het hout als boter voor de beitel lijkt.

Mathieu
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Ik ben de laatste tijd ook aan het zoeken geslagen om een nieuwe 'coping saw' te kopen. Ik heb zo'n zaagbeugeltje als die in de eerste link staat, waarin zo'n blad met pinnetjes moet. Maar wat een onding vindt ik dat. Ik heb lang moeten zoeken naar passende bladen (ik had het ding van een rommelmarkt). En ondanks dat het bahco merkbladen zijn zaagt het echt onwijs beroerd. Als ik in eiken de bocht probeer om te gaan wrikt alles krom en aan puin. Ik dacht eerst dat ik niet genoeg zaagbewegingen maakte (zoals je bij figuurzagen moet doen om de bocht om te gaan). Dus toen ik de bij de tweede poging het tempo van de zaagbewegingen wat opvoerde zag ik iets wat ik nog niet eerder met handgereedschap had gezien... blauwe rook uit mijn hout en een verbrandt zaagblad... dus t is tijd voor iets beters...
Ik had die bij dieter schmidt ook als gezien, mooi ding, maar erg duur, maar HBM heeft een sterk lijkende kopie ervan voor een kleiner bedrag
http://buitelaar.nl/comasy/templates/pr ... uctid=2734
dus bij de volgende bestelling bij buitelaar doe ik er ook zo'n zaagje bij.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Over toeval gesproken: ik heb me gisteren zelf iets ineen geknutseld wegens mijn gading niet vinden voor een schappelijke prijs.
Tot gisteren toe zaagde ik m'n zwaluwstaarten in met een figuurzaagje, maar dat kreng plooide zich naar alle kanten bij het zagen. Door de hoge rug ,dat een slap ijzeren latje is, blijft het zaagje niet mooi op spanning, hetgeen volgens mij cruciaal is om zuiver te zagen.
Op een rommelmarkt kocht ik laatst een heleboel figuurzaagblaadjes van nog geen 2mm breedte, had die ook nog nooit in de winkel gezien. Heb ze gelijk allemaal gekocht;-).

Ik heb een oude ijzerzaag omgebouwd (korter gebogen,ingekort en eenvoudig klemsysteempje aangebracht), en hiermee kan ik door middel van een vleugelmoer het zaagje aanspannen.

Door de zware baar ijzer (anderhalve cm breed en een mm of 7 dik) geeft het geen krimp bij het aanspannen. Het is ook veel evenwichtiger dan de figuurzaag (door de minder hoge boog), en het zaagt echt heel zuiver! Ik kijk of ik één dezer tijd heb om een paar fotootjes te posten.
Het is een superlelijk ding, maar enorm praktisch, ik hoef telkens maar een heel klein randje weg te steken bij het zagen van de zwaluwstaarten.

Groeten,
Steven
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zelf heb ik de figuurzaag ook opgegeven. Nu steek ik alles weg met de beitel. Gaat snel en zuiver. Zolang er geen goede copingzagen hier te koop zijn, blijf ik daar bij.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wow, blijkbaar zijn er meer die met dit 'probleem' worstelen, het zaagje bij buitelaar is inderdaad een stuk goedkoper dan alle andere die ik gezien heb, waarschijnlijk ga ik die maar proberen (jammer dat die verzendkosten vaak zo hoog zijn, dat creëert een drempel om 'even' iets te bestellen).

Ik ben benieuwd naar een foto van de oplossing van Stevens bouwsel (wat mij betreft hoeft een stuk gereedschap niet mooi te zijn, het gaat erom of het functioneert).

wordt vervolgd...
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
zojuist per mail wat informatie opgevraagd bij 'HBM-Machines', het zaagje is uitverkocht, onbekend wanneer deze weer leverbaar is :cry:
 

WR1944

Oud hout
Goed gevonden. En zo te zien ben je heel fanatiek aan het oefenen op de zwaluwstaarten.
Een voordeel van de coping saw is dat je het zaagblad 360 graden rond kan draaien zodat je de beugel boven het hout kan houden en toch evenwijdig aan de rand kan zagen. Bij die omgebouwde zaag zijn het stappen van 90 graden. Misschien is een echte coping saw toch niet zo'n gek idee. ;)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb het zaagbladje zelf, na het opspannnen, een beetje bijgeplooid met een tangetje. Nu staat het onder een hoek van ongeveer 45 graden, zodat ik makkelijk de staarten kan zagen.
Voor ander werk ermee is het waarschijnlijk minder geschikt, maar ik maakte het dan ook enkel en alleen voor de zwaluwstaarten;-).
Door het gewicht zaag je ook heel erg stabiel. Bij het opspannen van het zaagbladje tokkel ik er op zoals bij een snaar van een gitaar, uit ervaring weet je dan bij welke toon je moet stoppen met aanspannen;-).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.