Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Onderwerp: Coping saw

Coping saw

Goedemiddag houtbewerkers,

Voor het maken van zwaluwstaarten wordt vaak een 'coping saw' gebruikt, zoals hier te zien. Ik weet niet zeker wat de Nederlandse benaming is maar ben wel op zoek naar een in Nederland verkrijgbaar exemplaar.

Zou dit iets zijn?

Hier staat er één met een spiraal zaagblad.

Of zijn er betere alternatieven?

alvast bedankt!

Re: Coping saw

Ik heb die Freeway versie met zijn spirale zaagje. De zaag op zich is prima alleen ben ik minder blij met de spiraal. Ik heb namelijk een Vertias zwaluwstaart zaag en de snede die deze maakt is net te dun voor de Freeway. Niet handig dus. Ik zoek eigenlijk dunne normale zaagjes die op de Freeway passen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ironmikie
    Ik heb die Freeway versie met zijn spirale zaagje. De zaag op zich is prima alleen ben ik minder blij met de spiraal. Ik heb namelijk een Vertias zwaluwstaart zaag en de snede die deze maakt is net te dun voor de Freeway. Niet handig dus. Ik zoek eigenlijk dunne normale zaagjes die op de Freeway passen.
    bedankt, dus die zou ik kunnen aanschaffen wanneer de zaagsnede van mijn zaagje breder is als 1mm. Ik kan geen reserve zaagjes vinden voor dit model, weet jij die misschien waar die staan op die site (of een andere)?

BTW: de website uit je onderschrift werkt niet.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Voor dat ik naar Amerika ging had ik nog nooit van de coping zaag gehoord en nu heb ik er zomaar twee in huis. Je kan reservebladen kopen in diverse fijnheden en diktes alhoewel ik vermoed dat dat in Holland wat moeilijker ligt. Die zaag van Baptist lijkt veel op het model dat ik heb. Waarschijnlijk heeft hij ook verschillende reserve zaagjes met misschien zelfs verschillende diktes.

Ik heb nog even op fine-tools.com gekeken, maar ik zie 1 type zaagje. Gelukkig heb ik ook een figuurzaag, dus gebruik ik die maar. En bedankt voor de melding over mijn website. Ik zal binnenkort maar even kijken waarom die het niet doet.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ik heb een zaagje van Grobet, gekocht bij Dieter Schmidt...werkt erg prettig en vast goed in de zaagsnede van mijn veritas-zaag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Ik heb een zaagje van Grobet, gekocht bij Dieter Schmidt...werkt erg prettig en vast goed in de zaagsnede van mijn veritas-zaag.
    Bedankt, dat gaat hem waarschijnlijk worden.

Gebruik je spiraalzaagjes in een 'coping saw', zoals hier (bij tornado) te zien is? Of de zaagjes die ook in figuurzagen gebruikt worden?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Peter,

Ik gebruik "gewone "figuurzaagjes. Ik heb een aantal verschillende vertandingen liggen maar in de praktijk gebruik ik vaak de grofste vertanding. Je bent meer dan welkom om mijn zaag eens te proberen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Je moet wel in de gaten houden dat er verschillen zitten in de figuurzaagjes en de coping saw zaagjes. Bij de figuurzaag worden de zaagbladen tussen twee metalen bladen geklemd. Bij de coping saw, althans bij de modellen die ik ken, zitten er twee pennetjes aan de einden van de zaagbladen. Die vallen in gleufjes in de zaagbeugel. Je kan ze niet door elkaar gebruiken.
    Met een geschikt zaagje kan je het meeste materiaal tussen de zwaluwstaarten weghalen en met een beitel alles afwerken tot op de maatlijn. Dit is een benadering maar er zijn er meer. Net zoals de een eerst de staarten maakt en een ander eerst de pennen. Na de paar zwaluwstaarten die ik gemaakt heb prefereer ik eerst de staarten te maken en de het materiaal tussen de tanden weg te halen door eerst aan een kant het materiaal tot de helft weg te halen met een schuine snede en dan hetzelfde te doen aan de andere kant. Maar iedereen heeft zo z'n voorkeur.

Rick, bedankt voor de uitnodiging! Helaas is Zwolle een beetje te ver om een zaag uit te proberen (ik woon in Oud Gastel, dicht bij België ).

WR1944: Als ik het goed gezien heb op de website van Dieter Schmid kan je bij de Grobet frames de figuurzaagjes zonder pennetjes gebruiken. Bedankt voor de tips, zwaluwstaarten maken is nieuw voor mij dus elke tip is welkom.

Forum Rechten