keukenblad van oude teak planken

keijzer

Nieuw lid
7 nov 2011
4
0
hallo
ik heb bij de 2dehands houthandel een paar mooie teaken balkjes van 100 jaar oud uit een graanvat gekocht hierven wil ik een keukenblad in mijn rvs keukentafel maken
nu zijn deze balken ruw ik wil een dun schilletje van de zijkant afzagen om een mooie rechte kant te krijgen
om daarna een gleuf in de zijkant te zagen en daar een latje (een veer heet dat geloof ik) in te maken
om de balken tegen elkaar te maken kan ik dit het beste met houtlijm doen?
als alle balkje tegen elkaar gelijmd zitten wil ik het blad door de vlakbank laten halen om de bovenkant mooi glad te schaven waardoor de mooie teakhout kleur naar boven komt
ik doe dit voor het eerst dus de vraag kan dit op deze manier of moet ik dit anders aanpakken
groetjes
Erik Keijzer
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
hallo
Door het van een ruwe balk een randje afzagen kopieer je de onvolkomenheden van de kant die op de machine ligt naar de zijkanten, je kan beter de balken eerst op een vlakbank vlakken en haaks maken en dan pas de groeven er in zagen voor de veer.

Als je teak wil verlijmen moet je wel eerst het hout ontvetten met wasbenzine
 

tuoh

Oud hout
Eerst bij alle balkjes de vier zijden schaven en pas daarna lijmen werkt vlotter en juister.
Eens gelijmd hoef je dan enkel nog de kopse kanten haaks te zagen, even met de schuurmachine erover en klaar is kees.

Lijmen best met PU lijm. Veren zorgen ervoor dat tijdens het lijmen de verschillende delen niet kunnen wisselen van hoogte en zorgen tezelfdertijd voor een groter lijmvlak, goed idee dus.

Succes met de klus,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Erik

Een ambitieus project !!! Teak is niet de makkelijkste houtsoorten om te bewerken. Jefmen geeft wat goede adviezen. Verder zou ik voor constructie-bruislijm gaan....ik gebruik vaak de Wurth pur-lijm voor dergelijke projecten.
 

keijzer

Nieuw lid
7 nov 2011
4
0
hoi Rick en jefmen
bedankt voor jullie tips ga ik zeker meenemen
de reden waarom ik de bovenkant van de balkjes nog niet wil schaven is dat ik dacht ddat als ik hem na het lijmen laat schaven ik in 1 keer een mooi vlak blad heb en de onefenheden kwijt ben anders moet ik hem na het lijmen meschien nog een keer laten schaven want ik denk dat ik toch niet de bovenrandjes netjes 100% vlak tegen elkaar gelijmd krijg
groetjes
Erik
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Geen dank hoor, het forum is om elkaar te helpen. We vinden het zeker leuk om een verslag te lezen van hoe jij het gedaan hebt en natuurlijk foto's van het eindresultaat.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
de reden waarom ik de bovenkant van de balkjes nog niet wil schaven is dat ik dacht ddat als ik hem na het lijmen laat schaven ik in 1 keer een mooi vlak blad heb en de onefenheden kwijt ben anders moet ik hem na het lijmen meschien nog een keer laten schaven want ik denk dat ik toch niet de bovenrandjes netjes 100% vlak tegen elkaar gelijmd krijg

Als je alle balken even dik en recht hebt, is het een stuk makkelijker om alle groeven er gelijk in de frezen/zagen. Als je alle balken gelijk behandeld, is de bovenkant nagenoeg strak te krijgen. Even licht schuren en je hebt het perfect vlak.
Doe je dit niet, zal je het moeten schaven en op dikte moeten brengen. Er hoeft dan maar iets fout te gaan en je hele blad is weg :?
 

keijzer

Nieuw lid
7 nov 2011
4
0
bedankt
ga ik ze eerst laten vlaken op mijn werk
nog even een ander vraagje
welke houtsoort kan ik het beste als veer gebruiken en hoe dik?
groetjes Erik
 

keijzer

Nieuw lid
7 nov 2011
4
0
hallo
balkjes zijn geschaafd op mijn werk
ik ga er zaterdag sleuven in zagen en veren in zettenen aan elkaar lijmen
maak er foto,s van dus binnenkort zet ik deze erbij op het forum
nog even een vraag?
ik ga dit blad als keuken tafel en werkblad gebruiken
het liefst laat ik het onbehandelt maar voor een keukentafel/werkblad lijkt me dit niet slim met vet en vocht
waar kan ik hem het beste mee behandelen
het liefst met iets dat het zo natuurlijk mogelijk blijft
ik hoor het graag
groetjes
Erik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.