Home-made cyclone

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Ik heb een cyclone gemaakt met behulp van een pvc buis en een kleine verkeerspylon. Het geheel werkt prima alleen wordt alles statisch geladen ondanks dat ik Festoolslangen gebruik. Heeft iemand een idee hoe ik eenvoudig van die statische lading afkom? Zal proberen wat foto's erbij te zetten.
 

WR1944

Oud hout
Die anti-statische oplading voel ik ook een beetje bij mijn versie van de cyclone. Ik vind het niet hinderlijk maar ik overweeg er toch iets aan te gaan doen. Ik denk dat ik een enkele malen opgevouwen strip aluminium folie tussen de slangmonden en de PVC-bochten ga klemmen. Ik zal over eventuele resultaten berichten.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Goed idee met die strips!

Ik heb inderdaad ook last van statische lading, ondanks alle antistatische slangen. Ben erg benieuwd naar je resultaten WR1944!
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een stuk alu-folie enkele keren dubbel gevouwen en zoals gezegd in de aansluitbochten geklemd met de slangeinden. Zie foto.
Het enigszins tintelende gevoel als je de slang aanraakte is helemaal weg.
Eindconclusie: proef geslaagd en de anti-statische werking van de Festoolslangen is hiermee bewezen.

Attached files
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
752
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Een reden dat de "pijpen" bij motafzuiging niet van pvc mogen zijn is dat ze statisch kunnen worden en er een vonkje kan ontstaan waardoor je een stofexplosie kunt krijgen. Staat volgens mij in de documentatie van Felder. Als dat niet zo is dan heeft Jan van Rheenen van Felder mij dat verteld. Bij emmers van 20 liter zal de evt explosie wel meevallen en de kans is w.s. erg klein, maar ik vind dat ik de info wel moet delen.

Groeten

Rinus
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Een beetje late reactie (6 mnd maar ;) ), maar misschien heeft iemand er nog iets aan.

Ik heb ook een cycloon stofzuigsysteem gemaakt en ik was nog geen €20 kwijt. Het werkt perfect.

Het tonnetje kost slechts €15 en de 'cycloon' is een prullebakje van Ikea van €2,50. Verder nog wat 40mm bochtjes en koppelingen.
De 40mm pvc pijp heb ik met epoxy in de 18mm mdf deksel gelijmd.
De epoxy hechte niet aan de plastic prullebak dus die heb ik dicht gekit.

Voor de stevigheid heb ik een extra latje aan het deksel gelijmd om de zuigkant te ondersteunen omdat deze het meest beweegd.

Op mijn website staat nog een filmpje hoe het werkt. cycloon

dustcycloon1.jpg

dustcycloon2.jpg

dustcycloon3.jpg

dustcycloon4.jpg


Gr Ernst
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Dit project heeft me geinspireerd om een soortgelijke bak te maken, hij is iets simpeler aan de bovenkant en heeft maar 1 sluiting nodig. Ook had ik me wat vergist met verzagen, en omdat ik geen plaatmateriaal meer had liggen heb ik de deksel gemaakt door 2 stukken aan elkaar te lijmen, niet mooi, maar werkt wel. Ik heb er ook een raampje in gemaakt om te kijken wat er binnen gebeurt, en ook de binnenkant wit geverfd om het wat beter te kunnen zien. Soms wordt er ineens heel veel zaagsel/stof mee de lucht in genomen, maar volgens mij komt niet veel in de stofzuiger terecht. De gaten voor de pvc stukken heb ik er met een handfiguurzaag uitgezaagd en met montagekit vastgezet, stevig genoeg. Ik ben misschien nog wel van plan een nieuwe deksel te maken met een grotere diameter voor het pvc, en er meer zo'n deksel van te maken: http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm
Bedankt voor het idee, leuk om te maken, en goed voor het verbruik van stofzuigerzakken :)


 

Bijlagen

  • 20121124_133908.jpg
    20121124_133908.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 936
  • 20121124_133943.jpg
    20121124_133943.jpg
    60 KB · Weergaven: 929

WR1944

Oud hout
Leuk dat m'n cyclone een broertje heeft gekregen. Ik ben er zelf nog steeds erg tevreden over ook al loop ik toch met het idee rond om uit multiplex een trechtervormige versie te maken. Ik heb alleen de bochten onder het deksel in de lengterichting laten wijzen om meer ruimte te hebben voordat de luchtstroom de bocht om moet. Dat leek me stromingstechnisch iets gunstiger. Ik heb vier klemmen gebruikt omdat ik geen dikker tochtstrip kon krijgen.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Die van mij wijzen ook in de lengterichting, leek me wel zo slim inderdaad. Op de foto is de deksel een kwartslag gedraaid zodat ie met het stuk pvc aan de zijkant hangt. Ik moet zeggen dat door de onderdruk en de tochtstrips een echte sterke sluiting niet nodig is, eerst had ik geen sluiting, en voordat de stofzuiger uitstond kreeg ik de deksel met geen mogelijkheid los. Ik heb nog even met een wierrookstokje gecontroleerd of er misschien ergens luchtlekken zaten, maar hij lijkt luchtdicht te zijn, en ik merk niet heel veel verschil in zuigkracht, hoewel ik dat nog wel een keer wil meten. Dit was eigenlijk m'n eerste projectje, en ben d'r erg blij mee. Ik moet alleen nog de aansluitingen wat professioneler maken dan het ducktape :), nog een ledje binnenin ophangen, en eventueel wat mogelijkheden voor het bevestigen van accessoires (zuigmondje etc).
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of je een anti-statische slang gebruikt maar mocht je een prikkend gevoel krijgen als je de slangen aanraakt dan weet je de oorzaak. Ik heb een Festool slang bijgekocht en een korte verbinding gemaakt tussen de stofzuiger en de deksel van de cyclone. Met een gevouwen strook aluminiumfolie heb ik een verbinding gemaakt tussen beide slangen. Het prikkelende gevoel was verdwenen.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Niet van het deel van de stofzuiger naar de bak, maar ik had het gezien, als ik het probleem heb dan weet ik de oplossing :) thx
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
interessant draadje !
Ik zou graag een variant maken van deze cyclone. Ik heb nog geen festool stofzuiger, die wil ik deze week aanschaffen. Ik heb een vraagje omtrent de aansluiting van de buis. Het buisje op m'n zaag van festool is 40mm buitendiameter (39.8 om precies te zijn). Als ik op de cyclone gewoon PVC stukken heb van 40mm dan kan ik daar de slangen op aansluiten ? Werkt dat met rubbers ?
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Mijn idee is het volgende:

een hermetisch afsluitbare emmer gebruiken (overtoom).

emmer.jpg

Verder hulpstukken ontwerpen en in 3D laten printen in Nylon.

1.jpg
2.jpg
3.jpg

In principe kan het hulpstuk elke vorm aannemen. Ik ben nog niet vertrouwd met alle hulpstukken moffen etc van Festool voor stofzuiger slangen. Ik heb echter er al met schroef draad gezien, zelfs dat zou mogelijk zijn.

De hulpstukken kunnen verlijmd op de emmer met 2 componenten epoxy en bijkomend geschroefd met zelftappers.

Zou dit concept werken ?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste XXL66,

Ik denk dat het wel zou werken; je zou er rekening mee kunnen houden dat de afzuigbuis (dus die buis bovenin het deksel) wat verder de emmer in moet, bijvoorbeeld doordat je er een PVC buis onderin klemt of lijmt. Verder is een onderdrukventiel een goede investering: mijn eerste cycloon (uit dun alu) is ineengeklapt toen de aanzuigslang verstopt raakte.... Als laatste weet ik niet waarvan die emmers gemaakt zijn, maar op bepaalde kunststoffen hecht epoxy volgens mij niet. Succes met je project!

Hans
 

WR1944

Oud hout
Het kleine beetje onderdruk kan op een redelijk groot oppervlak een verbijsterend grote kracht loslaten. Bij een kunststof emmer is de kans van inklappen tamelijk groot. Dat is vrij simpel op te vangen door een ring van bijvoorbeeld multiplex te maken die op ongeveer halve hoogte in de emmer past. Met drie pootjes eronder kan de ring ook niet meer kantelen. Je kan de ring ook aan het deksel vastmaken als dat beter uitkomt.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
ok, bedankt voor de tips, een onderdrukventiel waar zou zo iets te verkrijgen zijn ? Normaal ontvang ik m'n stofzuiger vandaag uit DE. Maar ik heb zoveel werk dat het ik er toch niet direct aan zal toekomen om de 'cyclone' te bouwen en uit te proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.