Home-made cyclone

WR1944

Oud hout
Het concept van een cyclone met een stofzuiger intrigeerde me al een tijdje. Gedeeltelijk om op zakken te besparen maar ook om te zien of ik zelf een werkend exemplaar kon maken heeft het me aan het denken gezet. Recentelijk zag ik iemand die zeer tevreden was met een eigen verzinsel bestaande uit een grote ton met in het deksel twee 90 graden bochten die van elkaar af wezen.
Ik wilde de cyclone op m'n Festool MINI kunnen monteren dus eerst een plaat gemaakt die met de groene clips vastgezet kon worden. Dat was simpel.
Dan een passende vorm voor de tank. De plaat was rechthoekig dus iets ronds zou veel ruimtelijk verlies geven en iets ellips-vormig zag ik kwa bewerkelijkheid ook niet zitten. Dus werd het iets achtkantigs. 40 cm hoog leek me een mooie maat dus restjes geschikt 12 mm multiplex opgezocht en op maat gezaagd. De verstekken maken was een fluitje van een cent op de MFT/3.
Om het geheel samen te lijmen wilde ik het met schilderstape aan elkaar plakken en dan met lijm op de naden tot een geheel vouwen. Schilderstape was te zwak dus werd ducktape uit het schap gerukt. Dat ging perfect. Het was de eerste keer dat ik verstekken op deze manier lijmde en het ging verbazend goed. Waarschijnlijk heb ik goed opgelet bij de diverse klusprogramma's op TV.
Toen de koker gelijmd was gingen er afgeschuinde latjes op de bodemplaat waar de koker op gelijmd werd. Daarna ging er een verdikkingsrand binnen de bovenopening. De vorm van de koker werd op het deksel afgetekend en uit gezaagd. Daarna werden er twee gaten in het deksel gemaakt voor 1 1/2" pijp. Ik heb een iets grotere maat genomen dan de benodigde 1 1/4" om zo weing mogelijk weerstand te veroorzaken. Onder en boven die gaten kwamen stukken multiplex met iets grotere gaten. Hier ging de kit in. Omdat ik een foutje in de hartafstand had gemaakt moest ik de stroken doorzagen en afzonderlijk lijmen. Aan de bovenkant kwam er nog een strook op om de kit aan het oog te onttrekken.
De pijpstukken zijn met ringen kit onder en boven vastgezet. Aan de bovenkant kwamen twee bochten die naar de voorkant van de stofzuiger wezen, met een verloopring naar 1 1/4" voor de rubberen tuit van de slang. Aan de onderkant kwamen de bochten die van elkaar af wezen.
Op de verdikking van de bovenrand kwam een randje tochtstrip en werden er vier sluitingen gemonteerd. Daarvoor moest ik op de kopkanten een verdikking maken om ze vast te kunnen schroeven.
Ik heb een slang gekocht maar ik vergat de extra rubberen tuit te kopen. Ik heb even een proefopstelling gemaakt om de zaak te testen. Met een nieuwe zak heb ik een paar meter gezaagd en er kwam bijna geen zaagsel in de zak. Voorlopig vind ik het een geslaagd geheel. Mocht er in de praktijk nog wat nieuws boven komen dwarrelen dan krijgen jullie nog een aanvulling.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Van het gereedschap gaat een slang naar de cyclone. Van de tweede bocht van de cyclone gaat een slang naar de stofzuiger. De bedoeling is dat het zaagsel of krullen de cyclone met een cirkelvormige beweging naar beneden zakt en er zo weinig mogelijk zaagsel de cyclone verlaat.
Door de spaghetti van slangen is het een beetje lastig te zien waar wat naar toe gaat.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
grappigs dat het ook zonder uitgemeten aërodynamica ook goed gaat. Ik heb zo'n Dust Deputy op mijn Mini ztten en daar zie je het zaagsel lekker in ronddraaien. Jou oplossing is goedkoper!
 

WR1944

Oud hout
Als ik geschikt plexiglas kan vinden wil ik er nog een venstertje in maken. Ik ben ook wel nieuwsgierig. Door m'n UTS vliegtuigbouw ben ik niet helemaal onkundig op aerodynamica gebied zodat ik er wel redelijk wat vertrouwen in had. Maar misschien kan ik er nog iets aan verbeteren als ik het zaagsel rond zie vliegen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Erg euk gemaakt maar of het goed gaat werken weet ik niet. Normaal gesproken is een cycloon rond en niet geheel zonder reden, de invoer van de vervuilde luchtstroom is tangentiaal en de de schone lucht verlaat de cycloon via de bovenkant.
Laat je bevindingen weten, ben erg benieuwd.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik vraag me ook af of dit efficiënt werkt. Het is volgens mij nu meer een soort bezinkvat dan een cycloon. De cycloon-werking berust op het feit dat er een werveling wordt veroorzaakt in de (liefst) cilindrische of conische behuizing zodat het stof (zoals Coko ook vertelt) tangentiaal (met een raaklijn langs de binnenzijde van het vat) naar beneden kan dwarrelen.


Van bezinkvat tot cycloon:
-de aanzuigkant bevindt zich op dezelfde hoogte als de afzuigkant
-Het stof moet middels zwaartekracht naar de bodem zakken
-Hiervoor is een zeer lange weg nodig (fijnstof blijft lang hangen in lucht)
-begin van deze weg is de aanzuigkant of machinekant
-eind van deze weg is de afzuigkant of stofzuiger
-dit effect wordt behaald met een zeer grote ruimte met twee aansluitingen (neem een koelcel in gedachte; luchtdicht, ene kant aanzuig, andere kant afzuig. Voor de lucht wordt afgezogen is het stof al op de grond gedwarreld. Er wordt dus pure lucht afgezogen)
-om ruimte te besparen wordt van het cyclooneffect gebruik gemaakt
-de weg loopt helemaal langs de zijkant van de cilinder, gaat dan op het scheidingsvlak door het midden van de cycloon naar het midden van de bovenplaat.

Ik zou dus de aanzuigkant aan de zijkant bij de bovenrand plaatsen. De werking zal dan een stuk beter zijn. Overigens vind ik hem wel heel erg mooi uitgevoerd. Zeker de koppeling met de systainer is chique!

Fijn weekend, @lex
 

WR1944

Oud hout
M'n overwegingen waren dat door tegenover elkaar staande bochten er sowieso een roterende luchtstroom ontstaat en dat de zwaartekracht de rest doet. Dat de koker niet geheel rond is zal de werkzaamheid wel iets verminderen maar naar m'n gevoel niet zoveel.
Ik heb het een en ander over de cyclones gelezen en ook over andere vormen van stofseparatie. Door de tangentiale inbreng van de lucht met het zaagsel ontstaat een ronddraaiende beweging. De lucht wordt rechtstandig aan de bovenkant afgezogen. Door de centrifugale kracht blijft het zwaardere zaagsel aan de buitenkant en zakt door de zwaartekracht naar beneden. Door de trechtervorm gaat het zaagsel sneller draaien en ondervindt daardoor meer centrifugale kracht. Onderaan de trechter komt het in een relatief grote ruimte terecht en zal langs de wanden ervan naar beneden dwarrelen.
Voor mij was het het belangrijkste een ronddraaiende luchtbeweging te genereren. De zwaartekracht doet dan de rest. Het is dus de kruising van een cyclone en een bezinkvat. Ook al zou het minder efficient zijn als een echte cyclone, elk krulletje hout dat ik met mijn contraptie vang is meegenomen.
Als ik een geschikt stuk plexiglas kan vinden ga ik een venster aanbrengen om het proces te volgen. Misschien kan ik dan nog wat verbeteren. Eerst nog het rubberen tuutje bemachtigen om het af te maken. Dan kan ik de slang tussen de koker en de stofzuiger inkorten en ziet het er wat compacter uit.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik denk niet dat je een erg krachtige stofzuiger voor nodig hebt. Er zal wel wat verlies zijn in de bochten en de koker maar ik merk geen verschil bij de zaagmachine. De MINI (en ook de MIDI) heeft een volumestroom van 3700 l/min en dat is vrij pittig voor zo'n klein machientje.
Binnenkort ga ik flink verspanen en dan praten we verder.
 

WR1944

Oud hout
Na wat machinaal schaaf-, zaag- en freeswerk heb ik de werking van de cyclone weer eens bekeken en daardoor ben nu geheel overtuigd van de effectieviteit van m'n zelf-knutsel cyclone. In de stofzak zit naast wat houtstof tegen de wanden van de zak nog geen theelepeltje aan zaagsel en dan nog in poedervorm. In de koker zit voor meer dan een halve stofzak aan krulletjes en houtgruis. En ik ontdekte ook nog dat ik per ongeluk de helft heb opgezogen met de laagste vermogensstand van de stofzuiger.
Maar het allerbelangrijkste voor dit experiment is de vorm van de hoop zaagsel, er is een duidelijke rondgaande vorm te ontdekken aan het hoopje op de bodem. Dat betekend dat er wel degelijk iets van een cyclone aanwezig is in de achtkantige constructie. Ook het feit dat alle zaagsel in een hoek ligt geeft aan dat er iets rond gaat.
Mijn conclusie is dat de home-made cyclone 100% geslaagd is. I love it when a plan comes together. Quote from Hannibal.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Re: Home-made cyclone (update)

Ik ben weer flink aan het verspanen geslagen. Na een ochtendje met de bovenfrees is de koker voor 1/4 vol en zou ik met moeite een theelepeltje houtstof uit de stofzuigerzak kunnen peuteren. Het wordt tijd om de koker te legen.
Vanwege m'n aangeboren luiheid ga ik proberen om een plastic zak in de koker te plaatsen. Ik heb een rol van zo'n 1000 vuilnisbakzakken voor een paar dollar, flinterdun natuurlijk en zeker geen KOMO-kwaliteit, maar voor zaagsel maakt dat niets uit.
Alles bij elkaar genomen kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben, niet alleen met het resultaat maar ook met het ontwerpen en uitwerken ervan.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
super tof project, leuk om te volgen, en wie weet ga ik er ook één maken inspirerend in ieder geval
 

WR1944

Oud hout
rené13 zei:
hoe is de zuigkracht?
zelf heb ik het gevoel dat ik nogal wat kracht verlies op de een of andere manier

Zonder meetapparatuur is het natuurlijk moeilijk te beoordelen of door de constructie zuigkracht verloren gaat. Ik heb echter de indruk dat ik nauwelijks zuigkracht verlies. Zo te zien lekt er nergens iets en ook de tijdelijke verdubbeling van de slanglengte lijkt weinig uit te maken. Ik heb de slangtuut, die in het gereedschap gaat, besteld. Zodra die binnen is kort ik de slang van de stofzuiger naar de koker in. Dan is voor mij het project afgerond. Dan volgt de definitieve statiefoto van de cyclone. ;)
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Wat is het volume van de home made cyclone? Als ik zie hoe eenvoudig het eruit ziet ( met alle respect bedoeld want ik vindt het super gemaakt :cool: ) denk ik dat het simpel te maken is met een eenvoudige kunstof ton met schroefdeksel ( zo'n witte zuurkoolton met rode deksel)

Of denk ik weer eens te simpel :oops:
 

WR1944

Oud hout
Dat is op zich een goede gedachte maar vergeet niet dat ondanks het bescheiden stofzuigertje er een aardige kracht op de wanden wordt uitgeoefend. Een stevige plastic emmer implodeert onder die belasting. En het is in de USA vrij lastig een lege zuurkoolemmer te vinden en om die nu uit Holland over te laten sturen lijkt me ook een beetje overdreven. Nog afgezien van het leegeten van zo'n ton door familie en vrienden. :mrgreen:
De inhoud is ruim 28 liter oftewel in local units: bijna 7.5 gallon.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik zit zelf te denken om ook een cyclone te maken maar dan met behulp van pvc riool buis. Je hebt ze in verschillende diameters, onder andere 250, 315 en 400 mm, aan beide zijden een deksel, twee gaten voor de slangen...
Maar je eigenmaak ziet er ook heel mooi uit, slim idee..
 

WR1944

Oud hout
Plastic wordt heel snel statisch opgeladen. Het lijkt me geen goed idee om zoveel PVC er in te verwerken. Misschien kan je bij een tapijthandel een grote kartonnen rol lospeuteren. Sommige vloerbedekkingen moeten met een vrij grote diameter opgerold worden.
Omdat de in- en uitgaande slang op een PVC-nippel zitten overweeg ik om een soort van aardverbinding te maken tussen beide bochten. Anders heeft de anti-statische slang van Festool weinig zin.
 

WR1944

Oud hout
De zelfmaak cyclone is een blijvertje. Ik heb de container al een paar keer geleegd toen die ongeveer voor 1/3 vol zat. En nog steeds geen noemenswaardige hoeveelheid houtzaagsel in de zak.
Ik heb de verbinding tussen de MINI en de container voorzien van een ingekorte slang. Voor mij is het af en volgt dus de definitieve foto.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.