Home-made cyclone

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Een beetje late reactie (6 mnd maar ;) ), maar misschien heeft iemand er nog iets aan.

Ik heb ook een cycloon stofzuigsysteem gemaakt en ik was nog geen €20 kwijt. Het werkt perfect.

Het tonnetje kost slechts €15 en de 'cycloon' is een prullebakje van Ikea van €2,50. Verder nog wat 40mm bochtjes en koppelingen.
De 40mm pvc pijp heb ik met epoxy in de 18mm mdf deksel gelijmd.
De epoxy hechte niet aan de plastic prullebak dus die heb ik dicht gekit.

Voor de stevigheid heb ik een extra latje aan het deksel gelijmd om de zuigkant te ondersteunen omdat deze het meest beweegd.

Op mijn website staat nog een filmpje hoe het werkt. cycloon

Gr Ernst

De prullenbak van IKEA werkt perfect! Goeie tip Ernst.
cycloon.jpg
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Het ziet er mooi uit Michel.
Moet ik ook maar eens gaan doen op zo een mooi kaarretje zetten. Nu staan ze aalebei los.

Bedankt voor jouw tip :rolleyes:


Gr Ernst
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
Hallo allemaal,
Na wat MDF zagen was het knap mistig in mijn garage opndanks de Elektra Bekum afzuiging die ik aan mijn zaagmachine heb hangen. Waarschijnlijk is het MDF stof zo fijn dat het door de dikke katoene zak naar buiten vliegt.
IK zie hier nu al deze cycloon oplossingen en dat lijkt me idd een goede oplossing, alleen heeft mijn zaagmachine een 100mm afzuiging en alle cyclonen die hier voorbij komen praten meestal over zo'n 50 mm afzuiging.

Gaat een cycloon met 100mm werken ? heeft iemand dat al geprobeerd of werkt dit alleen met kleinere diameters en dus misschine hogere lucht snelheden???

Graag wat ideeen en kommentaart

bedankt, Marc
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bill Pentz beschrijft cyclonen in alle maten http://billpentz.com/woodworking/cyclone/
Het komt erop neer dat met 100mm je best 300mm (x3) breed en 1050mm (x3.5) hoog staat. Hij hoopt hiermee 80% (denk ik) van het fijnstof op te vangen.

Nu zoals Dyson doet, het kan ook met 4 cyclonen van 50mm en je eindigt 525mm hoog voor dezelfde breedte.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Op ebay kun je ook witte cyclonen vinden in verschillende maten " dust commander dlx" dan vind je ze wel. De grotere heeft een slangaansluiting van 75mm dacht ik. De kleinere 50. Ik had m voor een paar tientjes binnen 2 weken in huis en ben best heel tevree.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een fijnstof filter ipv de stofzak werkt heel goed, die van scheppach passen ook op EB, wel opletten er zijn minimaal 2 verschillende diameters.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Die zelfbouw cyclonen zijn echt heel mooi, maar is het niet relatief veel werk om daarmee een tamelijk klein bedrag (die een Oneida of soortgelijk geval kost) te besparen? Ik ben in iedergeval tevreden met "luie oplossing" en besteed mijn vrije tijd dan liever 'aan het maken van stof'. Het blijft verbijsterend hoeveel stof en troep er door zo'n simpel geval wordt uitgehaald. Ik werk met slangen van 50 mm tussen de stofzuiger en de Dust Deputy en ook naar het "apparaat in kwestie". Zuigt als een bezetene.......
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
ik heb vandaag de achtertuin gestofzuigd, alle bladeren opgezogen met de stofzuiger met cycloon ertussen. Waarom, gewoon omdat het kan. Tis zo'n lekker gevoel dat het niet in de zak van de stofzuiger komt!!
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Heel leuk deze zelfbouw cyclonen. Ben er momenteel zelf ook een aan het maken aan de hand van jullie foto's in dit draadje, waarvoor dank. Ik heb dus alleen de 8-hoekige opvangbak gemaakt, zoals de eerste in dit draadje. Nu zie ik overal een soort conische turbo inlaat er bovenop, zoals de laatste foto. Is dit noodzakelijk? En hoe sluiten jullie in hemelsnaam de stofzuigerslangen luchtdicht op het pvc aan?
 

WR1944

Oud hout
Ik ben begonnen met de achthoekige bak waarbij de in- en uitgang 180 graden t.o.v. elkaar in het deksel waren geplaatst. Dat voldeed al heel behoorlijk. M'n versie 2 was een conische trechter die naar mijn mening beter presteert.
Ik gebruik Festool slangen (anti-statisch) met de aansluitstukken zoals ze op de gereedschappen worden gebruikt. Die passen perfect in de standaard PVC-pijpen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo WR,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik doe het eerst maar met de eerste oplossing, misschien is dat voldoende. Kan altijd nog later het hele ding 'upgraden'

Alleen het aansluiten van de slangen wordt nog even puzzelen want ik heb geen festool.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hallo allemaal,
Na wat MDF zagen was het knap mistig in mijn garage opndanks de Elektra Bekum afzuiging die ik aan mijn zaagmachine heb hangen. Waarschijnlijk is het MDF stof zo fijn dat het door de dikke katoene zak naar buiten vliegt.
IK zie hier nu al deze cycloon oplossingen en dat lijkt me idd een goede oplossing, alleen heeft mijn zaagmachine een 100mm afzuiging en alle cyclonen die hier voorbij komen praten meestal over zo'n 50 mm afzuiging.

Gaat een cycloon met 100mm werken ? heeft iemand dat al geprobeerd of werkt dit alleen met kleinere diameters en dus misschine hogere lucht snelheden???

Graag wat ideeen en kommentaart

bedankt, Marc

Ahum


http://www.woodworking.nl/showthread.php?15897-Nieuwe-Super-Dust-Deputy-cycloon-filter

;)
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
Hallo 3dMazter,

Bedankt voor het hintje.

Nadeel van een cycloon vind ik de grote bouwhoogte, maar inderdaaad jouw cycloon heeft grote aansluitingen. Vorige week heb ik echter een Thiem baffle in mijn EB-Afzuiging gebouwd en nu ga ik eerst eens kijken hoe dit werkt. Voordeel van die plank is dat dat vlgs een vd post over dit ondeerwerp compleet binnen de huidige afzuiger wordt ingebouwd.
Zal na wat testen een updateje sturen.

Maar Ahum bedankt!

Marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.