Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 74

Onderwerp: Home-made cyclone

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Home-made cyclone

Het concept van een cyclone met een stofzuiger intrigeerde me al een tijdje. Gedeeltelijk om op zakken te besparen maar ook om te zien of ik zelf een werkend exemplaar kon maken heeft het me aan het denken gezet. Recentelijk zag ik iemand die zeer tevreden was met een eigen verzinsel bestaande uit een grote ton met in het deksel twee 90 graden bochten die van elkaar af wezen.
    Ik wilde de cyclone op m'n Festool MINI kunnen monteren dus eerst een plaat gemaakt die met de groene clips vastgezet kon worden. Dat was simpel.
    Dan een passende vorm voor de tank. De plaat was rechthoekig dus iets ronds zou veel ruimtelijk verlies geven en iets ellips-vormig zag ik kwa bewerkelijkheid ook niet zitten. Dus werd het iets achtkantigs. 40 cm hoog leek me een mooie maat dus restjes geschikt 12 mm multiplex opgezocht en op maat gezaagd. De verstekken maken was een fluitje van een cent op de MFT/3.
    Om het geheel samen te lijmen wilde ik het met schilderstape aan elkaar plakken en dan met lijm op de naden tot een geheel vouwen. Schilderstape was te zwak dus werd ducktape uit het schap gerukt. Dat ging perfect. Het was de eerste keer dat ik verstekken op deze manier lijmde en het ging verbazend goed. Waarschijnlijk heb ik goed opgelet bij de diverse klusprogramma's op TV.
    Toen de koker gelijmd was gingen er afgeschuinde latjes op de bodemplaat waar de koker op gelijmd werd. Daarna ging er een verdikkingsrand binnen de bovenopening. De vorm van de koker werd op het deksel afgetekend en uit gezaagd. Daarna werden er twee gaten in het deksel gemaakt voor 1 1/2" pijp. Ik heb een iets grotere maat genomen dan de benodigde 1 1/4" om zo weing mogelijk weerstand te veroorzaken. Onder en boven die gaten kwamen stukken multiplex met iets grotere gaten. Hier ging de kit in. Omdat ik een foutje in de hartafstand had gemaakt moest ik de stroken doorzagen en afzonderlijk lijmen. Aan de bovenkant kwam er nog een strook op om de kit aan het oog te onttrekken.
    De pijpstukken zijn met ringen kit onder en boven vastgezet. Aan de bovenkant kwamen twee bochten die naar de voorkant van de stofzuiger wezen, met een verloopring naar 1 1/4" voor de rubberen tuit van de slang. Aan de onderkant kwamen de bochten die van elkaar af wezen.
    Op de verdikking van de bovenrand kwam een randje tochtstrip en werden er vier sluitingen gemonteerd. Daarvoor moest ik op de kopkanten een verdikking maken om ze vast te kunnen schroeven.
    Ik heb een slang gekocht maar ik vergat de extra rubberen tuit te kopen. Ik heb even een proefopstelling gemaakt om de zaak te testen. Met een nieuwe zak heb ik een paar meter gezaagd en er kwam bijna geen zaagsel in de zak. Voorlopig vind ik het een geslaagd geheel. Mocht er in de praktijk nog wat nieuws boven komen dwarrelen dan krijgen jullie nog een aanvulling.

Attached files

Re: Home-made cyclone

ik weet niet zeker of ik het geheel snap
    monteer je nu gewoon de uitspuwslang van de stofzuiger hierop en de uitlaat van de cyclone op een fijn-stofafzuiger?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Van het gereedschap gaat een slang naar de cyclone. Van de tweede bocht van de cyclone gaat een slang naar de stofzuiger. De bedoeling is dat het zaagsel of krullen de cyclone met een cirkelvormige beweging naar beneden zakt en er zo weinig mogelijk zaagsel de cyclone verlaat.
    Door de spaghetti van slangen is het een beetje lastig te zien waar wat naar toe gaat.

grappigs dat het ook zonder uitgemeten aërodynamica ook goed gaat. Ik heb zo'n Dust Deputy op mijn Mini ztten en daar zie je het zaagsel lekker in ronddraaien. Jou oplossing is goedkoper!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Als ik geschikt plexiglas kan vinden wil ik er nog een venstertje in maken. Ik ben ook wel nieuwsgierig. Door m'n UTS vliegtuigbouw ben ik niet helemaal onkundig op aerodynamica gebied zodat ik er wel redelijk wat vertrouwen in had. Maar misschien kan ik er nog iets aan verbeteren als ik het zaagsel rond zie vliegen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Erg euk gemaakt maar of het goed gaat werken weet ik niet. Normaal gesproken is een cycloon rond en niet geheel zonder reden, de invoer van de vervuilde luchtstroom is tangentiaal en de de schone lucht verlaat de cycloon via de bovenkant.
    Laat je bevindingen weten, ben erg benieuwd.

Ik vraag me ook af of dit efficiënt werkt. Het is volgens mij nu meer een soort bezinkvat dan een cycloon. De cycloon-werking berust op het feit dat er een werveling wordt veroorzaakt in de (liefst) cilindrische of conische behuizing zodat het stof (zoals Coko ook vertelt) tangentiaal (met een raaklijn langs de binnenzijde van het vat) naar beneden kan dwarrelen.

Van bezinkvat tot cycloon:
    -de aanzuigkant bevindt zich op dezelfde hoogte als de afzuigkant
    -Het stof moet middels zwaartekracht naar de bodem zakken
    -Hiervoor is een zeer lange weg nodig (fijnstof blijft lang hangen in lucht)
    -begin van deze weg is de aanzuigkant of machinekant
    -eind van deze weg is de afzuigkant of stofzuiger
    -dit effect wordt behaald met een zeer grote ruimte met twee aansluitingen (neem een koelcel in gedachte; luchtdicht, ene kant aanzuig, andere kant afzuig. Voor de lucht wordt afgezogen is het stof al op de grond gedwarreld. Er wordt dus pure lucht afgezogen)
    -om ruimte te besparen wordt van het cyclooneffect gebruik gemaakt
    -de weg loopt helemaal langs de zijkant van de cilinder, gaat dan op het scheidingsvlak door het midden van de cycloon naar het midden van de bovenplaat.

Ik zou dus de aanzuigkant aan de zijkant bij de bovenrand plaatsen. De werking zal dan een stuk beter zijn. Overigens vind ik hem wel heel erg mooi uitgevoerd. Zeker de koppeling met de systainer is chique!

Fijn weekend, @lex

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

M'n overwegingen waren dat door tegenover elkaar staande bochten er sowieso een roterende luchtstroom ontstaat en dat de zwaartekracht de rest doet. Dat de koker niet geheel rond is zal de werkzaamheid wel iets verminderen maar naar m'n gevoel niet zoveel.
    Ik heb het een en ander over de cyclones gelezen en ook over andere vormen van stofseparatie. Door de tangentiale inbreng van de lucht met het zaagsel ontstaat een ronddraaiende beweging. De lucht wordt rechtstandig aan de bovenkant afgezogen. Door de centrifugale kracht blijft het zwaardere zaagsel aan de buitenkant en zakt door de zwaartekracht naar beneden. Door de trechtervorm gaat het zaagsel sneller draaien en ondervindt daardoor meer centrifugale kracht. Onderaan de trechter komt het in een relatief grote ruimte terecht en zal langs de wanden ervan naar beneden dwarrelen.
    Voor mij was het het belangrijkste een ronddraaiende luchtbeweging te genereren. De zwaartekracht doet dan de rest. Het is dus de kruising van een cyclone en een bezinkvat. Ook al zou het minder efficient zijn als een echte cyclone, elk krulletje hout dat ik met mijn contraptie vang is meegenomen.
    Als ik een geschikt stuk plexiglas kan vinden ga ik een venster aanbrengen om het proces te volgen. Misschien kan ik dan nog wat verbeteren. Eerst nog het rubberen tuutje bemachtigen om het af te maken. Dan kan ik de slang tussen de koker en de stofzuiger inkorten en ziet het er wat compacter uit.

Attached files

heb je hier een krachtige stofzuiger voor nodig?
    maw hoeveel m³ moet hij per minuut ongeveer zuigen?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Ik denk niet dat je een erg krachtige stofzuiger voor nodig hebt. Er zal wel wat verlies zijn in de bochten en de koker maar ik merk geen verschil bij de zaagmachine. De MINI (en ook de MIDI) heeft een volumestroom van 3700 l/min en dat is vrij pittig voor zo'n klein machientje.
    Binnenkort ga ik flink verspanen en dan praten we verder.

Forum Rechten