Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Mogelijk aanschaf vlak- vandiktebank

Hoi Allen,

Ik heb al wat wisselende reacties gelezen over de HC 260 van Metabo / Electra Beckum.

Ik heb de mogelijkheid om deze machine via marktplaats te kopen voor 100 euro. Er moet wel wat aan gebeuren:

-Motor goed aansuiten
    -nieuwe aandrijf riemen.

Wat is jullie mening. Is het de moeite waard, of gewoon laten staan? Het zou mijn eerste vlakbank worden, dus met name experimenteren en beginnende dingetjes!

Bedankt,
    Thom

Attached files

Re: Mogelijk aanschaf vlak- vandiktebank

zoek eerst of je de riemen nog kunt krijgen en hoeveel je het opknappen bij elkaar gaat kosten
    wat is de schaafbreedte?
    heb zelf twee weken geleden een vlak/vandiktebank gekocht die een breedte van 204mm had
    deze koste 140 euro maar hij schaaft perfect!

Beste Rene,
    Het zou erg fijn zijn als we weten waar je de vlak en vandiktebank gekocht heb en welk merk het is .
    Simon

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik ben niet erg thuis in dit soort van machines maar als ik aan een vandiktebank denk zie ik in gedachte een schaafmachine met een brug erover met aandrijfrollen. In het Amerikaans is dit een planer. Het model op de foto's zou een jointer zijn, om een kant vlak te schaven en vervolgens om er een haakse zijkant aan te schaven. Vervolgens gaat het door de planer om het op dikte te schaven.
    Zoals gezegd ben ik hier niet erg in thuis dus kunnen de experts het me misschien beter uitleggen hoe het er in het Nederlandse taalgebied aan toegaat.

Thom, ik zou hem laten staan, je kunt voor niet tevel geld een completere en betere machine kopen denk ik. Als zon ding niet compleet is en goed werkend dan doet ie het niet zomaar ineens weer goed. Opknappen is ok maar deze machine lijkt er behoorlijk beroerd bij te staan. Voor 100 kun je je voor onderdelen geen buil vallen maar ondanks jouw vergaande sleutelaarskwaliteiten betwijfel ik of je veel plezier van zon bak onderdelen gaat hebben.

Hoi Remco,
    Bedankt voor je mening, waarschijnlijk heb je gelijk. Ik ga gewoon rustig verder zoeken op MP!

@René, ik ben benieuwd naar het merk van jouw machine!

Iedereen bedankt voor de imput!

(mocht iemand behoefte hebben aan de onderdelen / machine, dan kan ik de verkoper zeggen dat ik hem wel koop!)

edit: Remco, zag net je mailtjes pas! bedankt daarvoor!

heb je een pbtje gestuurd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944
    Ik ben niet erg thuis in dit soort van machines maar als ik aan een vandiktebank denk zie ik in gedachte een schaafmachine met een brug erover met aandrijfrollen. In het Amerikaans is dit een planer. Het model op de foto's zou een jointer zijn, om een kant vlak te schaven en vervolgens om er een haakse zijkant aan te schaven. Vervolgens gaat het door de planer om het op dikte te schaven.
    Zoals gezegd ben ik hier niet erg in thuis dus kunnen de experts het me misschien beter uitleggen hoe het er in het Nederlandse taalgebied aan toegaat.
    Dit is een vlak van dikte bankje in een basic vorm.
    Je kunt er mee schaven,vlakken etc,en dan gaat het hout er onder door .
    Naast de schaafwals zitten 2 aandrijfrollen die het hout over het verstelbare blad
    trekken wat dus onder de schaaftafel zit.

8-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TH0M
    Hoi Allen,

Ik heb al wat wisselende reacties gelezen over de HC 260 van Metabo / Electra Beckum.

Ik heb de mogelijkheid om deze machine via marktplaats te kopen voor 100 euro. Er moet wel wat aan gebeuren:

-Motor goed aansuiten
    -nieuwe aandrijf riemen.

Wat is jullie mening. Is het de moeite waard, of gewoon laten staan? Het zou mijn eerste vlakbank worden, dus met name experimenteren en beginnende dingetjes!

Bedankt,
    Thom
    Lekker laten staan.
    Zo te zien zit er weinig of geen verf meer op,en dat zegt wat over het onderhoud.
    Bij deze machine,s kon je de motor eraf halen dmv 2 hevels.
    Die kon je dan onder een freesmachine enz hangen.
    Scheelde in aanschaf.Je had i motor voor diverse machines.
    Begin jaren 80 spul van Elecktra Beckum.
    Voor die tijd leuk,maar echt hobby materiaal.
    Heb er even mee gewerkt in een werkplaats,en niet echt slecht,maar naar
    mijn mening te licht uitgevoerd.
    In de aandrijf as zit een kunststof blokje als een soort veiligheids/breek koppeling.
    Om de haverklap die k*t dingen kapot als je wat power vroeg,en dan moest je weer stoppen.
    Persoonlijk zou ik het nooit meer willen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13
    heb je een pbtje gestuurd
    Heb (nog) niks ontvangen!

Forum Rechten