Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

betaalbare tweedehands draaibank....

Wijze, ervaren houtdraaiheren en -dames, ik heb een draaibank te leen -Jet- en begin helemaal verslaafd te raken. Binnenkort moet Jetje weer naar huis en ik zoek op marktplaats naar gebruikte draaibanken. Enorm aanbod en natuurlijk enorme prijsverschillen. Ik ben een leek met een kleine portemonnee en vraag jullie om raad: stel, ik heb zo'n €200 te besteden, wat voor draaibank is geschikt?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Re: betaalbare tweedehands draaibank....

Ik weet niet hoe groot de draaibank moet zijn, maar de firma Buitelaar heeft leuke bankjes voor weinig geld.

http://www.buitelaar.nl/

Zelf heb ik de HBM450 (die nu wat aangepast gaat worden) en ben er zeer tevreden over.

groeten,
    Patrick

Inge, leuk dat je de smaak van houtdraaien te pakken heb": een virus dat je niet meer kwijt raakt.
    De vraag is: wat wil je gaan maken m.b.v een draaibank en hoe zal je ambitie zich ontwikkelen. Ga je b.v. alleen sierraden maken en kleine kommetjes/schaaltjes of wil je ook vers hout van enige omvang te lijf.
    In beide gevallen geldt, dat een machine met toerental regeling de voorkeur verdient.
    Nu de machines. De genoemde HBM450 wordt onder allerlei namen aangeboden: holzstar, axminister, woodstar, JET enz.enz. Het zijn machines uit China: een ander kleurtje - een andere merknaam.
    Deze machines zijn betaalbaar, zeg €250 tot €500. De afwerking van het bankbed en de kleminrichtingen voor het inspannen laten te wensen over. Bovendien hebben deze machines allemaal een dunnen as met 1/8 TPI schroefdraad om hulpstukken op te zetten. Bij de gangbare hulpstukken (klauwen b.v.) heb je een adapter nodig die vaak wordt bijgeleverd. De gangbare schroefdraad is namelijk M33. Door een adapter kom je verder van de machine af - je verlengt de as als het ware - waardoor meer onzuiverheden gaan ontstaan.
    Kies daarom voor een machine met M33 draad en zo mogelijk met toerental regeling.
    Dit soort degelijke machines worden al jaren aangeboden door gerenommeerde namen als Vicmarc, Steinert,
    OneWay, Hager, Hegner etc. Deze zijn echter erg duur €1500 en meer.
    Onder druk van de markt komen er de laatste jaren machines op de markt met dezelfde eigenschappen, echter gemaakt in Taiwan met goede afwerking en precisie. Prijs rond €700.
    Namen: Aixminister - Woodstar 305M van Willy van Houtte en de nieuwe van www.drechselbedarf-schulte.de. Veel informatie kun je opdoen op de komende demonstratiedag van de Nederlandse vereniging van houtdraaiers "Radius" in Nieuwegein a.s. 12 november. Gratis toegang. Je kunt allerlei machines in werking zien. Zie www.houtdraaien.com. Wil je een keer op zo'n machine draaien? of meer informatie wensen? stuur een pb of kom eventueel langs.
    vr.gr. Jan Pranger.

jet heeft inderdaad erg erg mooie banken!
    ze hebben er ook wat minder kostbare heb ik zo snel gezien
    staat er al eentje van 600 dacht ik?
    vindt ik persoonlijk redelijk meevallen voor een kwaliteitsdraaibank

Ik ben geen houtdraaier, maar toch een kleine bijdrage.

Je zoekt dus een tweedehands draaibank
    Wanneer je in marktplaats filtert op houtdraaibank tot €250 blijven er niet zoveel aanbiedingen over. Ik zie b.v. een Elektra Beckum model HDM 800(800mm tussen de centers, 700/1100/1600/2200 rpm), ziet er zeer solide uit, volgens mij een model uit de jaren 80 v/d vorige eeuw, heren houtdraaiers, is dat misschien wat?

Ik begrijp de reactie van Jan Pranger, als je zeker weet dat je van houtdraaien een jarenlange hobby wilt maken waar je veel tijd in ga steken dan is een HBM450 waar Patrick naar verwees waarschijnlijk niet toereikend. Aan de andere kant, je hebt voor €200 dan wel een nieuwe machine (met garantie!) waar ik op dit forum genoeg positieve dingen over lees om te overwegen deze aan te schaffen (als ik zou willen houtdraaien). Bevalt de hobby je over een tijd nog steeds en wil je investeren voor de lange termijn, dan kan je hem altijd op marktplaats weer verkopen.

Misschien kan je bij iemand eens de HBM450 uitproberen?

Je kan natuurlijk ook rustig afwachten tot je een keer een broer of zus van jetje tegenkomt op marktplaats (of op dit forum wellicht?).

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Inge, Ik weet niet waar je vandaan komt maar uiteraard ben je ook hier in H.I. Ambacht van harte welkom om eens proef te draaien.

groeten,
    Patrick

Voorlopig ben ik dik tevreden met de HBM 450. Ook al is het een goedkoop machientje. Dit jaar komt er nog een verlenging bij.

Voor het grote werk heb ik een loodzware ex-metaaldraaibank, maar die moet nog eens van boven tot beneden bekeken worden. (Er zal een nieuwe as in moeten. Klus voor volgend jaar)
    De HBM staat op het bed van deze reus. Nagenoeg trillingsvrij.

Ik ben begonnen op een Emco DB-5.

Als je even de zoekmachine van dit forum gebruikt op Emco DB-5, dan vind je verschillende post's die de machien bespreken. Op mijn site staat ook het een en ander.

Dankjewel, mannen, voor alle goede tips! Zaag en Jan: dank voor de uitnodiging; zou ik heel leuk vinden! Ik woon zelf in Amersfoort, maar dit is zeker de moeite waard om een stuk voor te rijden. Graaaaag dus!
    Volgende week ga ik naar de demo-dag in nieuwegein. Hoop jullie daar tegen te komen. Ik ben die grote vrouw van middelbare leeftijd met lange bruine jas, coupe catastrofe en waarschijnlijk een grote grijns op het gezicht.

Op Marktplaats staat nu een draaibank van het merk Kity, inclusief een set gebruikte en een set nieuwe beitels. Is dit wat? Ik kon er al googelend niets over vinden. In de advertentie staat ook geen typenummer of zo
    doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/draaibanken/498062516-te-koop-kity-draaibank.html

Forum Rechten