Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

betaalbare tweedehands draaibank....

Wijze, ervaren houtdraaiheren en -dames, ik heb een draaibank te leen -Jet- en begin helemaal verslaafd te raken. Binnenkort moet Jetje weer naar huis en ik zoek op marktplaats naar gebruikte draaibanken. Enorm aanbod en natuurlijk enorme prijsverschillen. Ik ben een leek met een kleine portemonnee en vraag jullie om raad: stel, ik heb zo'n €200 te besteden, wat voor draaibank is geschikt?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Re: betaalbare tweedehands draaibank....

Ik weet niet hoe groot de draaibank moet zijn, maar de firma Buitelaar heeft leuke bankjes voor weinig geld.

http://www.buitelaar.nl/

Zelf heb ik de HBM450 (die nu wat aangepast gaat worden) en ben er zeer tevreden over.

groeten,
    Patrick

Inge, leuk dat je de smaak van houtdraaien te pakken heb": een virus dat je niet meer kwijt raakt.
    De vraag is: wat wil je gaan maken m.b.v een draaibank en hoe zal je ambitie zich ontwikkelen. Ga je b.v. alleen sierraden maken en kleine kommetjes/schaaltjes of wil je ook vers hout van enige omvang te lijf.
    In beide gevallen geldt, dat een machine met toerental regeling de voorkeur verdient.
    Nu de machines. De genoemde HBM450 wordt onder allerlei namen aangeboden: holzstar, axminister, woodstar, JET enz.enz. Het zijn machines uit China: een ander kleurtje - een andere merknaam.
    Deze machines zijn betaalbaar, zeg €250 tot €500. De afwerking van het bankbed en de kleminrichtingen voor het inspannen laten te wensen over. Bovendien hebben deze machines allemaal een dunnen as met 1/8 TPI schroefdraad om hulpstukken op te zetten. Bij de gangbare hulpstukken (klauwen b.v.) heb je een adapter nodig die vaak wordt bijgeleverd. De gangbare schroefdraad is namelijk M33. Door een adapter kom je verder van de machine af - je verlengt de as als het ware - waardoor meer onzuiverheden gaan ontstaan.