Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

bovenplaat freestafel

Hallo
    Ik had een kort vraagje over de bovenplaat van een freestafel
    Wil dus zelf een freestafel gaan maken, heb tekening en ideeen al klaar.
    Alleen, nu ben ik nog aan het twijfelen over de materiaalkeuze voor het bovenblad/zijaanslag.
    Het moet dus glad, stevig zijn.
    Zat dus zelf aan twee dingen te denken.
    Allereerst betontripex. Dat is hardstikke mooi glad, hard, slijtvast. Alleen, de donkere kleur, heb toch liever een witte tafel. Dus, kan ik dat betontriplex verven??
    Anders dacht ik aan gewoon multiplex, en dat dan gaan lakken?
    Nu kan ik ook nog multiplex nemen en voorzien van fineer? Het enige is dat ik dat nog nooit heb gedaan, plus ook geen idee heb waar ik dat spul moet kopen..

Als iemand ervaringen heeft met een van bovenstaande dan houd ik me aanbevolen voor tips.
    Ik heb trouwens ook al wel de zoekfunctie gebruikt, las daar ook oa in over aluminium, maar dat hoeft voor mij niet.

Re: bovenplaat freestafel

ik heb het blad van trespa gemaakt, dat is glad en hard.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Ik heb ook trespa gebruikt, een oud tafelblad uit een kantine. Behoorlijk slijtvast, licht grijs en hard genoeg om draad in te tappen zodat je er bouten in kan draaien zonder moeren te gebruiken. Dit is erg gemakkelijk om diverse onderdelen als de langsgeleider, klemsysteem van de frees ed. te monteren zonder extra gereedschap.

Eerdere versies had ik van betonplex, niet zo hard als het in eerste instantie lijkt en één met een stalen bovenblad, geen aanrader want als er een braam of kras op zit beschadigd dit je werkstuk. Trespa is in mijn ogen het beste van twee werelden; hard, goed te bewerken, slijtvast, glad en bij lichte beschadigingen geen verpest werkstuk.

groeten,
    Patrick

OKay, Trespa, daar had ik dus ook nog niet aan gedacht..
    Maar, hebben jullie dit stuk trespa dan op een dikke plaat multiplex gelijmd?
    En, is het mogelijk om trespa met een bovenfrees te bewerken? (heb niet zoveel ervaring met trespa, alleen in ons vorige huis hadden ze dat lelijke spul gebruikt om verrot hout te verbergen :? )
    Ik zal het eens overdenken!

Wat nog veel belangrijker is, is Vlakheid. Materialen die op het oog vlak lijken zoals, multiplex, trespa, aluminium-/staalplaat, glas etc. zijn dat in werkelijkheid niet. Er kan soms enkele mm per meter verschil in zitten. En door het gewicht van de ondergemonteerde freesmachine krijg je doorzakking in het midden daar moet je vooral met trespa mee uitkijken omdat het in zekere mate flexibel is. Dit kun je tegengaan door een houten onderconstructie te bouwen. Een kubus van panelen of een tafel-achtig iets, met extra 'ribben' verdeeld aan de bovenzijde. Hierop kun je dan je plaatmateriaal vast monteren en evt. uitvlakken met opvulplaatjes van 0,1 mm die je bij elk bevestigingspunt eronder legt. Dit kun je met een stalen rij op het freesoppervlak controleren.

Je kan kijken naar witte kunstof meubelpanelen met spaanplaat kern. Die kun je in iedere bouwmarkt kopen en zijn behoorlijk vlak. Liefst zo dik mogelijk. Die werken niet zoals multiplex/betonplex dat wel doen. Gezaagde kanten zet je dan in de grondverf.

Verschillende materialen op elkaar plakken moet je mee uitkijken, daar ben ik zelf ook een keer de boom mee in gegaan. -> kromtrekken als de neten. Of je moet het op beide kanten hetzelfde materiaal en exact even dik dat schijnt wel goed te gaan.

Hou er wel rekening mee dat de dikte van het materiaal (waaronder je de frees monteert). Die gaat de invloed hebben op de maximum freesdiepte -> wordt minder. Daarom zie je vaak in het midden van veel freestafels een ingelegde montageplaat van aluminium/kunstof van een mm of 5/6 dik. Je zaagt een gat in je plaatmateriaal en dan met een sponningfreesje uitsparing maken.

Kijk maar wat je gebruiken kunt en succes ermee.

Groet, David

ik ben zelf ook aan het kijken om zelf een tafel te maken
    zat te denken aan 2 platen 9 mm mdf met daartussen multiplex
    dan heb je de gladheid van het mdf en de stevigheid van de multiplex
    echter is mdf niet slijtvast...
    misschien dat ik ook gewoon ga voor een plaat multiplex met daarop een dunne plaat trespa

Ik zit zelf ook nog wel te denken dus aan multiplex bekleed met HPL. Alleen, waar kan ik die platen kopen..
    Dus weet iemand een adres waar je HPL kunt kopen wat ik zelf op multiplex kan plakken?
    Heb al veel lopen googlen maar kan niks vinden.

Kijk even in de marktplein sectie, een ander forumlid bood recent HPL aan, hij had een flink partijtje gekocht.
    Ik heb ook een rol van hem liggen, voor hetzelfde doel...

hpl groothandel zit oa in zwijndrecht.
    Baars en bloemhof.
    Hpl op 9 mm multiplex kan je kopen bij elke flightcase bouwer.
    Flightcase .nl wel opletten want er bestaan platen met hpl toplaag maar ook wordt er wel wat anders toegepast.

heeft er iemand ervaring met trespa frezen?
    ik verwacht dat de freesjes erg snel bot zullen zijn
    ik stel deze vraag omdat ik in het blad 3 gleuven moet frezen
    dit was eigenlijk voor mij het grootste probleem en struikelblok om niet met trespa te beginnen
    heb nog wel enkele platen van 12mm dacht ik staan dus doorzakken zal niet echt een probleem zijn

Forum Rechten