Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Lintzaag spanning

Lintzaag spanning

Hallo iedereen,

Kan mij iemand vertellen hoe hard een lintzaag moet gespannen zijn en hoe je dit kunt meten of waar je dit kunt vinden op het net?

Mvg,
    Rudy

Re: Lintzaag spanning

in de handleiding van mijn lintzaag staat dat ik hem zo moet aanspannen dat ik het lint nog tegen de buitenzijde van de kap kan duwen

Rudy,

als er op de machine geen spanningsindicator voorzien is zal het natte vingerwerk moeten worden. Nu vraagt een zaaglint geen al te hoge spanning, begin dus liever met te weinig spanning dan met teveel spanning.
    Ondervind je bij het inzetten dat het lint de neiging heeft om zijdelings weg te knikken dan verhoog je de spanning ietwat tot dit verschijnsel zich niet meer voordoet. Je hebt dan de juiste spanning ingesteld voor het bewuste zaaglint. Deze instelling zal voor smallere of bredere zaaglinten telkens anders zijn.

Zorg er in eerste instantie al voor dat er een scherp geslepen lint op de zaag komt te liggen, niks zo frustrerend als een bot zaaglint om mee te werken.

Mvg,

André

Hallo André,

Er staat jammer genoeg geen spanningsindicator op,ik heb al gezaagd met een niet te fel gespannen zaag. Maar dan loopt de zaag inderdaad weg; en ze maakt veel kabaal.
    Nu heb ik de zaag degelijk gespannen, maakt veel minder kabaal maar loop nog steeds weg(balkje van 4 cm hoog onderaan +-0.5cm) het is een nieuwe zaag van 10 breed.
    Alle hulp is welkom.

Mvg,
    Rudy

Rudy,

Als je zaagsnede in de hoogte verloopt betekend dit dat je lint niet haaks loopt met de tafel. Dat heeft niks te maken met de spanning, maar met de stand van de tafel, die moet vermoedelijk bijgeregeld worden.

Plaats maar eens een winkelhaak op het blad en tegen het zaaglint, dit moet een hoek van 90° zijn. Zo niet dan moet je de zaak bijregelen.

Mvg,

André

Forum Rechten