Naden steigerhouten blad opvullen

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Beste lezers,
Ik heb een steigerhouten eettafel gemaakt voor binnenshuis. In het blad heb ik bewust geen houtverbindigen tussen de delen gemaakt om werken toe te staan - de tafel moet een 'gebruikt' uiterlijk hebben en is ook zeer robuust met onder meer dikke en brede schagen als poten... Omdat er uiteraard wel vuil in de naden kan komen twijfel ik over een transparante afwerklaag tussenin. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit aan te raden is?
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Dit filmpje kwam ik gisteren tegen op Youtube, is van de Woodworkers Guild of America, CA-lijm met baksoda. Ik weet niet of het transparant is (wel donkerder dan het hout dat hij in de video behandelt) en ik weet ook niet tot hoever je er brede kieren mee kan opvullen. Ook geen idee of het flexibel is. Wellicht proberen op een stukje afvalhout?

tZd65PVd-0A[/MEDIA]]
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Ik weet niet hoe groot de naden zijn in je blad.
misschien is kneedbaar hout in de kleur vuren een oplossing.
met daarna een laklaag.
gebruik nooit zaagsel met lijm!!

Mvg Dennis
 

tuoh

Oud hout
Of giet de naden dicht met Epoxy, dit product vult niet alleen de naden, het verstijft ook de hele constructie.
Het is dan wel nodig om langs onder de spleten voorlopig af te dekken met een strook plaatmateriaal. Plaats tussen stroken en blad een folie, zo kan je na het uitharden van de Epoxy de stroken terug verwijderen zonder al te veel moeite.

Mvg,

André
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Dat is ook een goede oplossing.
De sloophouten tafels van piet hein eek zijn ook zo afgewerkt.
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Dank allen voor jullie suggesties. Ik zal mij gaan verdiepen in de oplossing met epoxy. De anderen oplossingen zijn doorgaans zeker bruikbaar, maar in mijn situatie niet de juiste verwacht ik. Nogmaals dank.
 

nien12

Nieuw lid
15 nov 2011
2
0
Hallo,

Heeft u inmiddels al geprobeert met een van de producten de naden op te vullen? Ik was namelijk erg benieuwd hoe dit uitpakt. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Ik wil het graag opvullen maar ook de houten/ natuurlijke uitstraling behouden. Heeft u de tafel al lang?? Ik heb de tafel nu namelijk 4 jaar en sinds het afgelopen jaar zijn de kieren niet meer gegroeit. Ieder jaar ging het namelijk verder uit elkaar, werkt erg langzaam dit hout.
Succes en ik hoop graag wat van je te horen.
Groetjes!
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
nien12 zei:
Hallo,

Heeft u inmiddels al geprobeert met een van de producten de naden op te vullen? Ik was namelijk erg benieuwd hoe dit uitpakt. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Ik wil het graag opvullen maar ook de houten/ natuurlijke uitstraling behouden. Heeft u de tafel al lang?? Ik heb de tafel nu namelijk 4 jaar en sinds het afgelopen jaar zijn de kieren niet meer gegroeit. Ieder jaar ging het namelijk verder uit elkaar, werkt erg langzaam dit hout.
Succes en ik hoop graag wat van je te horen.
Groetjes!

Hallo!
Ik heb de epoxy hars en harder net binnen en ga 'm één dezer dagen gebruiken. Ik post mijn bevindingen wel in dit topic komende week ergens... De tafel staat nu ruim 1 maand binnen, de delen zijn van gebruikt steigerhout (vuren). Hout is in principe nooit uitgewerkt, al werkt 'oud hout' altijd wel minder. Luchtvochtigheid, afgifte/opname van vocht, zomer/winter, allemaal van invloed op 't blijven werken...
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Epoxy is een goede oplossing gebleken. Ik heb de naden mooi vol laten lopen met de epoxy hars (incl. katoenvezels als vulmiddel) en het ziet er perfect uit; het heeft zijn robuuste uiterlijk gehouden door 't grove gebruikte steigerhout, maar is nu mooier/subtieler afgewerkt!

Epoxy is fijn om te verwerken! Maar zorg idd dat je de naden onder het blad en aan de kopzijden goed voorziet van een laag plastic (tape) en daar tegenaan houten latten om de naden goed dicht te houden, anders vloeit de Epoxy er zo tussenuit. Ik dacht dat aan de kopkanten alleen tape wel zou volstaan, niet dus :? Epoxy is wel agressief spul, dus goed ventileren en handschoenen gebruiken is 'n absolute must!! Kreeg 'n klein beetje op mijn handen, handschoen scheurde en gelijk rood met bultjes... Dus take care!
 

nien12

Nieuw lid
15 nov 2011
2
0
Hoi,

Bedankt voor je reactie! Mooi dat de epoxy een uitkomst bied. Vraagje nog; kun je hier nog overheen schilderen/ beitsen? Blijft het ook mooi? En hoeveel van het spul heb je ongeveer nodig? Mijn tafel is 300x100cm. Ben benieuwd naar een foto, maar al heel erg bedankt! Denk dat ik volgende maand begin!
Groetjes Nien
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Epoxy is prachtig spul, waar je allerlei vulmiddelen aan toe kunt voegen, ook om het b.v. dikker vloeibaar (thixotroop) te maken, waardoor het beter blijft "staan" en niet of minder weg vloeit.
Je hebt nu echter wel de constructie van de tafel drastisch veranderd. Ik neem aan dat de losse tafelblad planken allemaal verbonden zijn met het frame van de tafel en zo wat kunnen werken met het verschil in vochtigheid. Het is winter en aanmerkelijk droger dan in b.v. het najaar. Door de epoxylijm heb je nu 1 massief blad gemaakt, wat wel moet kunnen bewegen op het frame van de tafel en wat je op de klassieke manier moet bevestigen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.