Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Naden steigerhouten blad opvullen

Beste lezers,
    Ik heb een steigerhouten eettafel gemaakt voor binnenshuis. In het blad heb ik bewust geen houtverbindigen tussen de delen gemaakt om werken toe te staan - de tafel moet een 'gebruikt' uiterlijk hebben en is ook zeer robuust met onder meer dikke en brede schagen als poten... Omdat er uiteraard wel vuil in de naden kan komen twijfel ik over een transparante afwerklaag tussenin. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit aan te raden is?

Re: Naden steigerhouten blad opvullen

Dit filmpje kwam ik gisteren tegen op Youtube, is van de Woodworkers Guild of America, CA-lijm met baksoda. Ik weet niet of het transparant is (wel donkerder dan het hout dat hij in de video behandelt) en ik weet ook niet tot hoever je er brede kieren mee kan opvullen. Ook geen idee of het flexibel is. Wellicht proberen op een stukje afvalhout?

http://www.youtube.com/watch?v=tZd65PVd-0A[/video]]

Ik weet niet hoe groot de naden zijn in je blad.
    misschien is kneedbaar hout in de kleur vuren een oplossing.
    met daarna een laklaag.
    gebruik nooit zaagsel met lijm!!

Mvg Dennis

Of giet de naden dicht met Epoxy, dit product vult niet alleen de naden, het verstijft ook de hele constructie.
    Het is dan wel nodig om langs onder de spleten voorlopig af te dekken met een strook plaatmateriaal. Plaats tussen stroken en blad een folie, zo kan je na het uitharden van de Epoxy de stroken terug verwijderen zonder al te veel moeite.

Mvg,

André

Dat is ook een goede oplossing.
    De sloophouten tafels van piet hein eek zijn ook zo afgewerkt.

Dank allen voor jullie suggesties. Ik zal mij gaan verdiepen in de oplossing met epoxy. De anderen oplossingen zijn doorgaans zeker bruikbaar, maar in mijn situatie niet de juiste verwacht ik. Nogmaals dank.

ik zou piet hein eek niet echt als voorbeeld willen houden qua kwalitatieve afwerking

Zijn verdienmodel is niet slecht.

Hallo,

Heeft u inmiddels al geprobeert met een van de producten de naden op te vullen? Ik was namelijk erg benieuwd hoe dit uitpakt. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Ik wil het graag opvullen maar ook de houten/ natuurlijke uitstraling behouden. Heeft u de tafel al lang?? Ik heb de tafel nu namelijk 4 jaar en sinds het afgelopen jaar zijn de kieren niet meer gegroeit. Ieder jaar ging het namelijk verder uit elkaar, werkt erg langzaam dit hout.
    Succes en ik hoop graag wat van je te horen.
    Groetjes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nien12
    Hallo,

Heeft u inmiddels al geprobeert met een van de producten de naden op te vullen? Ik was namelijk erg benieuwd hoe dit uitpakt. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Ik wil het graag opvullen maar ook de houten/ natuurlijke uitstraling behouden. Heeft u de tafel al lang?? Ik heb de tafel nu namelijk 4 jaar en sinds het afgelopen jaar zijn de kieren niet meer gegroeit. Ieder jaar ging het namelijk verder uit elkaar, werkt erg langzaam dit hout.
    Succes en ik hoop graag wat van je te horen.
    Groetjes!
    Hallo!
    Ik heb de epoxy hars en harder net binnen en ga 'm één dezer dagen gebruiken. Ik post mijn bevindingen wel in dit topic komende week ergens... De tafel staat nu ruim 1 maand binnen, de delen zijn van gebruikt steigerhout (vuren). Hout is in principe nooit uitgewerkt, al werkt 'oud hout' altijd wel minder. Luchtvochtigheid, afgifte/opname van vocht, zomer/winter, allemaal van invloed op 't blijven werken...

Forum Rechten