Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Spookschaafje

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Spookschaafje

Hoi allemaal,
    Is er iemand van jullie die regelmatig met een spookschaaf werkt? Ik zou mij een bol Veritas spookschaafje willen aanschaffen. Laatst heb ik hier bij de machinehandel een exemplaar van Stanley gezien , maar dat vond ik maar niks. Het stuk ijzer was precies uit de gietmal gekomen en zo maar gelakt, zonder afwerking.
    Ik had van een gepensioneerde schrijnwerker een Kunzschaaf gekregen waarvan je de zool hol/bol kan zetten , maar dat gaat alleen maar goed als de volledige ronding overal dezelfde ronding heeft ( Prachtig uitgelegd, maar ik weet ook niet hoe het anders te verwoorden). Ik ben bezig met een trap te maken en de wangen moeten natuurlijk mooi vloeiend zijn.
    Terwijl ik toch aan het vragen ben : op de website van Schmidt staan mooie westerse handzagen. Zijn deze hun geld waard? Hier bij ons vind ik alleen nog Bahco en Stanley met super harde tanden die je niet meer kan scherpen. En die zagen kosten ook 20 euro .
    gr,
    Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: Spookschaafje

Met een bolle spookschaaf heb ik geen ervaring. Maar mijn slecht afgewerkte stanley 51 bevalt mij dermate goed dat ik mij niet snel een duurder exemplaar zal aanschaffen. Ook kops en lastig hout is geen probleem, wel beitel wat scheef zetten en snijdend schaven. Ik heb zelfs niet de moeite genomen om de zool te vlakken.

Wat zagen betrefd is er tegenwoordig gelukkig erg veel keus. Zowel in types als in prijsklasse.
    Merken zoals Lie Nielsen, Adria, Bad Axe, Wenzloff & Sons enz maken prachtige en schijnbaar erg goede zagen, maar zijn voor mij te duur.
    Een flinke prijsklasse daaronder heb je merken zoals Veritas, Pax, Lynx. Van deze merken heb ik minstens een zaag en zijn wat mij betrefd allemaal hun geld waard.
    Een andere optie is tweede hands, zeker als je zelf je zagen kan slijpen.

Maar pas op! Naarmate je meer met handzagen werkt wil je er ook meer hebben. Met een afkort zaag kun je ook schulpen, zwaluwstaarten zijn ook met een grote spanzaag te maken. Tis te doen ja, maar de juiste soort zaag voor het karwei werkt zo veel fijner.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Dankuwel voor de uitleg, dan ga ik morgen dat Stanleyschaafje toch maar eens wat nauwkeuriger bekijken.
    gr,
    Danny

Ben zelf tevreden over mijn bolle Veritas spookschaafje. Heb geen ervaring met Stanley, maar op de foto ziet het ding er een beetje primitief uit. Maar goed, het is ook stukken duurder.

Ik heb zowel het aluminium spookschaafje van Veritas als enkele oudere Stanley's, alle types doen hun werk naar behoren. Maar bij de Stanley's worden de schaafbeitels snel bot.
    Het grote voordeel van de Veritas is dat je feitelijk twee spookschaafjes krijgt voor de prijs van één.
    Je kan namelijk de "neus" van het schaafje draaien, in de ene stand heb je een bol schaafje, de andere stand zorgt dan voor een rechte zool. Het staal van de low angle beitel is superieur aan de Stanley exemplaren.

Het komt er in feite op neer dat ik altijd de Veritas in de hand neem als er een curve moet opgeschaafd worden. De Stanley's hou ik bij de hand voor het opzuiveren van plaatmateriaal, nodig voor het maken van freesmallen en dergelijke.

Mvg,

André

André,

Er was destijds een reden waarom ik voor een normale spookschaaf van Veritas heb gekozen en niet voor die low angle. Kan dat nu niet meer terughalen. Wat was voor jou de reden van de keuze?

Voor de Stanleys kan je vervangingsbeitels van Hock kopen. Onder andere bij Dieter Schmidt finetools.de (oid). Ik heb een Stanley kloon daarmee uitgerust en het heeft twee voordelen. 1, veel beter staal. 2, hij is wat dikker dus de mond wordt ook wat fijner.

Die Stanley kan je vast wel een beetje opknappen. De zool vlakken kan vast geen kwaad. Kijk ook of de beitel mooi vlak aan ligt en niet licht te wiebelen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door haasjetik
    André,

Er was destijds een reden waarom ik voor een normale spookschaaf van Veritas heb gekozen en niet voor die low angle. Kan dat nu niet meer terughalen. Wat was voor jou de reden van de keuze?
    Ik verwachte van de low angle een mooier schaafbeeld, vooral op (semi) kopshout, en dat is er ook uitgekomen In vergelijk met de klassieke Stanley werkt het fenomenaal.
    Ook het gebruiksgemak telde mee, het ding zag er makkelijker instelbaar uit, en dat komt er in de praktijk ook uit En niet te vergeten, de schaafbeitel, hier is gewoon geen vergelijk mogelijk met die prullen die ze bij Stanley een schaafbeitel noemen.
    De verstelbare schaafmond is ook een groot pluspunt, evenzo de keuze tussen bol of rechte zool bij één en dezelfde schaaf.
    Ik heb me de aankoop dan ook nog niet beklaagt, integendeel zelfs.

Mvg,

André

Tja, nou ben ik nog meer in de war
    Nochtans ben ik over het gewone spookschaafje ook zeer tevreden. Zal nog eens wat recensies op internet nalezen. Misschien kan ik het op die manier reconstrueren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Het zal dus een Veritasschaafje worden. Ik heb vandaag het bolle Stanleyschaafje eens goed bekeken, de opening is wel heel ruim, de twee stelschroefjes staan elk onder een andere hoek en geen van beiden op 90°, wat -denk ik - wel de bedoeling is. Het schaafmesje boezemt mij ook niet veel vertrouwen in. Natuurlijk kan je voor 18,60 € niet hetzelfde verlangen als voor 80 euro. Een ervaren vakman zal ongetwijfeld goede resultaten behalen met de Stanley, maar als je zoals ik niet echt bedreven bent, koop je beter een eenvoudiger en gemakkelijker af te stellen exemplaar. Ook al is dat weeral een aanslag op mijn portemonnee
    De andere schaven van Veritas die ik al heb werken prima en gemakkelijk. Zelfs ik kan er mooie krullen mee maken
    En ze zijn nog mooi ook.
    gr,
    Danny

Forum Rechten