eiken balk krom laten trekken

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Ga ik doen;)

de balk is nou net de andere kant al krom :(
is dat een probleem?
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Eindelijk heb ik even tijd gehad voor het stomen:). het is niet helemaal gelukt helaas. de eiken balk heb ik 3 uur lang gestoomd en toen hij eruit ging was hij niet echt soepel. toen heb ik het maar even geprobeerd met een latje van nog geen cm dik. half uurtje en die was wel ff wat soepeler. ik heb het latje nu nog in de mal (ik heb vanavond gestoomd). dus mijn nieuwe poging word een aantal latjes stomen ---> in de mal buigen ---> op elkaar lijmen --> in de mal.. ik heb ook nog wat problemen gehad met mn gasstelletje. weten jullie misschien nog ergens een goedkoop gasstelletje te vinden?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Wat Kees zij over de behangstomer vond ik een goede tip. zijn niet duur en ook makkelijk te huur. Ik heb van campinggas een 1 pits brandertje. werkt prima. Butaan brand met een hoge temperatuur. Zijn op marktplaats voor weinig te vinden.
Hugo
 

tuoh

Oud hout
teedee11 zei:
Eindelijk heb ik even tijd gehad voor het stomen:). het is niet helemaal gelukt helaas. de eiken balk heb ik 3 uur lang gestoomd en toen hij eruit ging was hij niet echt soepel. toen heb ik het maar even geprobeerd met een latje van nog geen cm dik. half uurtje en die was wel ff wat soepeler. ik heb het latje nu nog in de mal (ik heb vanavond gestoomd). dus mijn nieuwe poging word een aantal latjes stomen ---> in de mal buigen ---> op elkaar lijmen --> in de mal.. ik heb ook nog wat problemen gehad met mn gasstelletje. weten jullie misschien nog ergens een goedkoop gasstelletje te vinden?

Wanneer het plooien niet wil vlotten zoals je wil is er vermoedelijk te weinig stoomproductie. Hier word al eens meer tegen gezondigd, zeker wanneer men dikkere stukken willen stomen. De beste verwarming is een cirkelvormige propaanbrander, deze generen heel wat stoom op een korte tijd. Het zal dan ook duidelijk zijn dat bij te weinig stoomproductie de tijd die het stuk in de kist zit aanmerkelijk langer zal worden. Of dat door te weinig stoom het hout gewoonweg niet voldoende opgewarmd word.

Ook de houtvochtigheid van het te stomen stuk speelt een belangrijke rol in het proces. Het is namelijk het houtvocht dat de warmte geleid naar de kern, de beste waarde ligt hier tussen de 16% à 20%.
Is het hout te droog, dan moet het eerst enkele dagen gewaterd worden om een hoger percentage vocht in het hout te bereiken.
Ook hout dat een droogproces in de droogoven achter de rug heeft kan problemen opleveren bij het stomen, het hout is brosser dan natuurlijk gedroogd hout.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.