eiken balk krom laten trekken

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Ik heb nog een eiken balk in de garage liggen.
En deze wil ik voor een project krom laten trekken.
Ik heb wel eens gehoord dat je de balk nat moet maken en dan een natte doek erom heen wikkelen en dan strijken. Heeft iemand hier ervaring mee?
de balk is ongeveer 15x3x150 cm

Alvast bedankt
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo TD

Ik denk dat je met deze maat met een stoomkist aardig uit de voeten kan, is op het forum meer over geschreven. Even zoeken.
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Bedankt voor je reactie.
Ik heb even verder gezocht en kwam op deze website terecht:
http://www.af.nl/voorraad/massief/houtt ... stoomkist/

Maar dan heb ik een vraag over deze volgende afbeelding:
http://www.af.nl/voorraad/massief/houtt ... 160316.JPG

Dan heb je een pan met kokend water eronder staan en dan daarboven zie je een buis maar hoe gaat dat stoom in die buis komen? niet met een speciale deksel ofzo? heeft iemand daar misschien nog een afbeelding of goede uitleg over?
ben druk bezig met een stoomkist te bouwen :) .. het strijken wilde niet helemaal lukken.
 

WR1944

Oud hout
Ik vermoed dat de stomende emmer tegen de onderkant van de kist komt, mogelijk er strak tegenaan. Waarschijnlijk is de pijp met de gaten afkomstig van een vorig experiment. Ik vraag me af of er niet een kleine opening in de kist moet zitten om enige circulatie te garanderen zodat de stoom zich over de kist kan verspreiden.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
In een van de filmpjes van Roy underhil zie je een stoomkist in actie. Kist een beetje schuin zetten en een forse fluitketel aan de lage kant. beetje koken en buigen maar. Ik heb geen ervaring maar mij leek het geen roket sience :lol: :lol: :lol:
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
met vuur kan ik helaas niet doen. ik heb die spullen niet..
Ik heb gezocht naar video's van Roy underhil maar die heeft er heel heel heel veel :lol: .
kan je me misschien een link geven van het juiste filmpje?
zullen die buizen van de foto er niet bij horen?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik zou zeggen kijk ze allemaal!!!
De video's van Saint Roy (zoals hij ook wel liefkozend genoemd wordt) zijn behalve leerzaam en inspirerend ook erg vermakelijk!
Als je daar mee klaar bent kun je eens op steam bending (wood) googelen. Erg veel info over te vinden,mits je de engelse taal machtig bent natuurlijk.
 

tuoh

Oud hout
Om hout te plooien kan je kiezen uit twee methodes, stomen of branden. Terwijl er van beide methodes ook nog tal van afgeleiden zijn( koken, elek. weerstand, etc)
Maar bij die afgeleiden zit geen strijkijzer, dat genereert te weinig warmte voor de job die je voor ogen hebt.
Op de onderstaande link heb ik wat uitleg en foto's geplaatst van een zelfgebouwde stoomkist, en het resultaat ervan.

http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=1328

Ga het bij de bouw van een stoomkist niet te ver zoeken, een simpele houten koker waarvan er één zijde open kan is al wat je nodig hebt. Zaag in het midden van de koker een opening iets kleiner dan het waterreservoir, deze opening valt op de rand van de ketel, een vuurtje er onder en je kan stomen.

Eens de kist gevuld met stoom breng je de stomen stukken in en de klok begint te tikken, 1/2uur per cm dikte is een mooie richtwaarde om mee te beginnen. De juiste tijd kost wat geëxperimenteer, niet elke houtsoort reageert hetzelfde.

Succes ermee,


André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Andre'
Ik had je al zitten zoeken maar kon jouw foto's niet vinden. Ik heb genoten van jouw knop. Zoals veel van jouw berichten zijn het korte maar vooral heel duidelijke beschrijvingen. Hier kan TD vast mee verder.
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
super reacties:), ik heb mijn kist al gebouwd alleen heb ik nog een paar kleine vraagjes.

moet je alleen een gaatje aan de onderkant maken voor het weg laten lopen van het water of ook 1 kleine aan de bovenkant voor het stoom?

Hoeveel graden moet het ongeveer worden in de kist?

Ik heb een eiken balk van 120x35x1100mm is dat een goed 90 graden te buigen?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb er geen ervaring mee maar je kan hout sowieso niet haaks ombuigen zoals je met staal kan doen. Je zal rekening moeten houden met een buigstraal en die zal voor die dikte vrij aanzienlijk zijn. Als je het hout in dunnere plakken kan zagen kan je een kleinere buigstraal aanhouden en na het buigen op elkaar lijmen, het zgn. lamineren.
Maar de heren experts zullen je meer en gedetailleerdere info kunnen geven.
 

tuoh

Oud hout
teedee11 zei:
super reacties:), ik heb mijn kist al gebouwd alleen heb ik nog een paar kleine vraagjes.

moet je alleen een gaatje aan de onderkant maken voor het weg laten lopen van het water of ook 1 kleine aan de bovenkant voor het stoom?

Hoeveel graden moet het ongeveer worden in de kist?

Ik heb een eiken balk van 120x35x1100mm is dat een goed 90 graden te buigen?

Onderaan een opening om de stoom in te kist te laten is voldoende, het teveel aan stoom lekt sowieso wel weg langs de kieren. Idem voor het lekwater, ook dat zoekt wel een weg, zeker als je de kist lichtjes helt.

Bij het gebruik van een houten stoomkist is er hoegenaamd geen gevaar voor overdruk :D

Vergeet ook niet om op een 3 à 5cm van de bodem staven dwars door de kist te plaatsen zodat het te stomen hout langs alle zijden bereikbaar is.
Water kookt op ongeveer 100° en gaat dan over in stoom, dat bepaald dan ook meteen de temperatuur in de kist, daar heb je verder geen invloed op.
Om die sectie 120 x35 te buigen op 90° ga je moeten werken met compressie, anders eindig je met twee stukken brandhout :eek: Ik ga er dan wel van uit dat je het hout over de kleinste maat wil buigen( 35mm)

Het is ook heel belangrijk om te kijken naar de zaagwijze, is het hout kwartiers gezaagd, de jaarringen staan dan haaks op het brede vlak (ze lopen evenwijdig met de smalle zijde) dan is buigen quasi onmogelijk. De jaarringen MOETEN evenwijdig lopen met de buigstraal. Dit is dan ook de reden dat er bijna altijd alleen dosse gezaagd hout word gebruikt voor het stomen of branden.

Maar zelfs dan ga je af te rekenen krijgen met een fikse buigstraal.Het beste wat je gaat klaarspelen is een kwartcirkel, vooropgesteld dat je het stuk opsluit met een stalen band, anders haal je die waarde hoegenaamd niet.

Succes ermee,

André
 

tuoh

Oud hout
Nog een kleine aanvulling op hierboven, je kan niet het eerste beste stuk dat je in handen krijgt in een stoomkist stoppen en plooien :cry:
Dat werkt in 90% van de gevallen dus niet, moeten er stukken gestoomd worden, dan moet het hout vooraf geselecteerd worden.
Je moet dan kijken naar de juiste zaagwijze ( jaarringen evenwijdig met de buigstraal) De enige uitzondering hier is rondhout.
Hout uitzoeken dat mooi rechtdradig is, geen kwasten bevat,en ook geen hartscheuren of andere onregelmatigheden bevat. Met andere woorden foutvrij hout, anders ben je de klos.
Het makkelijkst te plooien hout is gekliefd hout, de reden zal wel duidelijk zijn?

Voldoet het hout niet aan bovenstaande eisen dan ga je in het beste geval een onregelmatige vorm overhouden, in het slechtste geval breekt het stuk middendoor, of délamineren de vezels langs de buitenstraal.

Stomen of branden is ook geen exacte wetenschap, zoals ook elk stuk hout uniek is. Probeer je 10 stukken in dezelfde vorm te plooien dan mag je jezelf feliciteren als er 8 daadwerkelijk doen wat je wilt, de rest is uitval. Voorzie dus altijd wat meer dan je echt nodig hebt.

Wees niet ontmoedigd als de eerste maal het hout niet wil doen wat je er van vraagt, hout buigen is een constant maar interessant leerproces.

Mvg,

André
 

teedee11

Actieve deelnemer
2 mrt 2011
28
0
Bedankt voor alle info!
Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik het wel :)
ik hoop dat het dinsdag word.
en dan laat ik het zeker even weten of het gelukt is met foto's natuurlijk!
 

tuoh

Oud hout
Mooie kist, heb maar één opmerking. Hoe kleiner het oplegvlak voor het te stomen stuk hoe beter, op de contactvlakken kan geen stoom komen :eek: Ik zou die balkjes veranderen in driehoekige blokjes met de punt naar boven.(kleiner contactvlak)

Aan de plank te zien zou ik de hartkant in de binnenbocht houden.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.