Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

eiken balk krom laten trekken

Ik heb nog een eiken balk in de garage liggen.
    En deze wil ik voor een project krom laten trekken.
    Ik heb wel eens gehoord dat je de balk nat moet maken en dan een natte doek erom heen wikkelen en dan strijken. Heeft iemand hier ervaring mee?
    de balk is ongeveer 15x3x150 cm

Alvast bedankt

Re: eiken balk krom laten trekken

Hallo TD

Ik denk dat je met deze maat met een stoomkist aardig uit de voeten kan, is op het forum meer over geschreven. Even zoeken.

Bedankt voor je reactie.
    Ik heb even verder gezocht en kwam op deze website terecht:
    http://www.af.nl/voorraad/massief/houtt ... stoomkist/

Maar dan heb ik een vraag over deze volgende afbeelding:
    http://www.af.nl/voorraad/massief/houtt ... 160316.JPG

Dan heb je een pan met kokend water eronder staan en dan daarboven zie je een buis maar hoe gaat dat stoom in die buis komen? niet met een speciale deksel ofzo? heeft iemand daar misschien nog een afbeelding of goede uitleg over?
    ben druk bezig met een stoomkist te bouwen .. het strijken wilde niet helemaal lukken.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik vermoed dat de stomende emmer tegen de onderkant van de kist komt, mogelijk er strak tegenaan. Waarschijnlijk is de pijp met de gaten afkomstig van een vorig experiment. Ik vraag me af of er niet een kleine opening in de kist moet zitten om enige circulatie te garanderen zodat de stoom zich over de kist kan verspreiden.

Hout plooien met vuur, door Tuoh:

viewtopic.php?f=7&t=3952&p=35136#p35136

In een van de filmpjes van Roy underhil zie je een stoomkist in actie. Kist een beetje schuin zetten en een forse fluitketel aan de lage kant. beetje koken en buigen maar. Ik heb geen ervaring maar mij leek het geen roket sience :lol: :lol: :lol:

met vuur kan ik helaas niet doen. ik heb die spullen niet..
    Ik heb gezocht naar video's van Roy underhil maar die heeft er heel heel heel veel :lol: .
    kan je me misschien een link geven van het juiste filmpje?
    zullen die buizen van de foto er niet bij horen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik zou zeggen kijk ze allemaal!!!
    De video's van Saint Roy (zoals hij ook wel liefkozend genoemd wordt) zijn behalve leerzaam en inspirerend ook erg vermakelijk!
    Als je daar mee klaar bent kun je eens op steam bending (wood) googelen. Erg veel info over te vinden,mits je de engelse taal machtig bent natuurlijk.

Om hout te plooien kan je kiezen uit twee methodes, stomen of branden. Terwijl er van beide methodes ook nog tal van afgeleiden zijn( koken, elek. weerstand, etc)
    Maar bij die afgeleiden zit geen strijkijzer, dat genereert te weinig warmte voor de job die je voor ogen hebt.
    Op de onderstaande link heb ik wat uitleg en foto's geplaatst van een zelfgebouwde stoomkist, en het resultaat ervan.

http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=1328

Ga het bij de bouw van een stoomkist niet te ver zoeken, een simpele houten koker waarvan er één zijde open kan is al wat je nodig hebt. Zaag in het midden van de koker een opening iets kleiner dan het waterreservoir, deze opening valt op de rand van de ketel, een vuurtje er onder en je kan stomen.

Eens de kist gevuld met stoom breng je de stomen stukken in en de klok begint te tikken, 1/2uur per cm dikte is een mooie richtwaarde om mee te beginnen. De juiste tijd kost wat geëxperimenteer, niet elke houtsoort reageert hetzelfde.

Succes ermee,

André

Ha Andre'
    Ik had je al zitten zoeken maar kon jouw foto's niet vinden. Ik heb genoten van jouw knop. Zoals veel van jouw berichten zijn het korte maar vooral heel duidelijke beschrijvingen. Hier kan TD vast mee verder.

Forum Rechten