Zelf parket maken

A

Athanor

Guest
Mooie vloer Jaap! Toch belangrijk voor een houtliefhebber..... Mooi dat je hier zelf de regie in had.



Fons
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
even een oud draadje terug oppikken. Net zoals de topicstarter heb ik het idee om zelf ruwe eiken planken aan te kopen om dan als massief parket te gebruiken. Via een ander topic op dit forum kan ik aan gedroogd ongeschaafd eik geraken tegen 250€/m³. De afmetingen van het ruw hout zijn ongeveer +-15cm breed, 2-3,5 meter lang en 29mm dik. Ik tel ongeveer op een afgewerkte plank van 12 breed, 2-3,5 meter lang (naargelang de lengte), 18mm dik. Als ik dan van de m³ prijs terugtel tot de m² prijs van de afgewerkte planken kom ik volgens mij ongeveer op 10€/m² uit (tenzij ik ergens een verkeerde berekening gemaakt heb).

Als je met die prijs rekening houdt en ook weet dat ik zelf de mogelijkheid heb om vlak- en vandikte te schaven (met industriële gietijzeren machines) lijkt dit dan een haalbaar iets? Ik zou geen tand/groef of profielen (v groef) aan de plank toevoegen. Ik heb niet de meeste ervaring zoals velen van jullie op dit forum, maar mij lijkt dit toch niet de meest complexe bewerking, of zit ik hier mis?
 
P

Pel

Guest
Je zegt dat je droog eiken kan kopen, heb je gemeten hoeveel procent vocht hij heeft? Als je al het werk telt dan kun je m.i. beter een kant en klare vloer kopen, zeker als straks de vloer aan het werken gaat en er een heuvel landschap verschijnt. Eikenhout voor €250 per M³ dat is denk ik toch waaibomenhout of friezen met veel kwasten, voor hoogwaardig eikenhout betaal je minstens €2000 per m³

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
pel, ik beschik zelf niet over een vochtmeter, dus het vochtgehalte kan ik niet meten, maar het hout is afkomstig van een parkethandel dat de deuren sluit. Ik ga er dan blindelings van uit dat het vochtgehalte toch wel behoorlijk is (zou al droog liggen sinds 2003). in principe gaat het hier thuis ook nog geruime tijd liggen alvorens het gebruikt kan worden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pel dit is van een bedrijf dat er mee stopt, prijs kan wel kloppen

Lefte, op marktplaats staan dikwijls vol massieve eiken vloeren (gebruikt) voor een heel laag bedrag
Gooi die planken allemaal door de vandikte bank (1mm er af halen) en je hebt een compleet nieuwe vloer voor heel weinig
Heb ik ook gedaan, werkt perfect (wel even opletten dat de vloer die je koopt niet gelijmd was)
 
P

Pel

Guest
Ik dacht al Jeroen, eikenhout aan €250 M³ dat bestaat niet, maar hij zal dan nog even moeten kijken wat voor hout hij koopt. Met die verkopen heb je soms dat er partijen van andere handelaren tussen geduwd worden welke ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen, immers iedereen is verblind door de prijs.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
het bedrijf gaat tegen de vlakte, man wil zijn hout kwijt....denk dat hier geen sprake van is
daarbij, ik neem aan dat men zelf zijn hout mag uitzoeken, dan zie je toch wat je koopt
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Toxiq heeft gelijk, je mag daar zelf het hout uitzoeken, en het lijkt me allemaal droog. Werd inderdaad gebruikt om parket te maken, op de manier die lefte beschrijft: over de vlakbank, door de vandikte, langs de frees voor tand en groef. Zo heeft die firma jaren parket gemaakt. Zelfs meerlagig parket werd daar 'handmatig' gemaakt en geperst tussen een pers. Ik vraag me af hoe/of ze er aan uit konden ...
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
erik, gisteren avond ook even langsgegaan om te zien wat ze allemaal hadden liggen. Toen ook even met de eigenaar, of althans de zoon van de eigenaar gebabbeld en hij vertelde me dat het maken van parket door zijn vader gebeurde en dat hij het vooral puur uit "hobby" deed en niet om daar commercieel een berg geld aan over te houden. Ik zou dan denken dat ze hun brood vooral verdienden met de andere activiteiten. Spijtig dat zo een zaken dan de deuren moeten sluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.