Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Onderwerp: Zelf parket maken

Zelf parket maken

Dag forumleden,

Graag had ik eens jullie mening en advies gehoord i.v.m mijn projectje:

Ik heb juist een huis gekocht met een gedrocht van een koude tegelvloer in de woonkamer van net iets meer dan 50 m2. Ik had hier dan ook graag een mooie parket gelegd.
    Liefst had ik dit zelf gemaakt door het juiste hout te kopen, verzagen, schaven en een tand groef in te frezen.

Ik was aan het denken me een Robland combine te kopen (2dehands) om dan franse eik als boolhout (gedroogd tot 10%) te laten leveren en te verwerken tot een mooie parket.

Nu vraag ik me enkele dingen af:

- hoe dik kan ik de parket best maken?
    - is franse eik de juiste houtsoort of zijn er goedkopere alternatieven?
    - is het doenbaar om boolhout te verwerken met een kleine combine of zijn er betere opties?
    - ik reken uit voor parket van 12 mm dik dat ik 0,7 m3 zal nodig hebben, hoeveel kost dit ongeveer?
    - wat heb ik nu zonet over het hoofd gezien?

Graag jullie ongezoute mening,
    Sam

Re: Zelf parket maken

Een eerste vraag: ga je het parket plaatsen over de bestaande vloer? En hoe is die vloeropbouw? Dadelijk op de volle grond, of boven een kelder? Of gelegd op beton met folie er onder? Vocht in de vloer gaat heel onaangename gevolgen hebben voor je parket.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Je wil dus een machine aanschaffen om een vloer te maken ??? Volgens mij kan je dan beter gewoon ergens k&k een vloertje kopen en die erin leggen......

:roll: :roll:

Dat klinkt een beetje of je opnieuw het warm water wil uitvinden.
    Een legklare parket aankopen zal heel wat goedkoper uitkomen dan er zelf aan te beginnen. Zeker als je er ook nog eens machines en toebehoren voor moet aankopen.
    Voor die totale prijskost kan je al een mooie vloer laten plaatsen, inclusief een geschikte ondervloer.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Ik ben het volledig eens met Tuoh. Ik heb zelf meters parket gemaakt, maar.... wij hadden al gedroogd hout ( niet allemaal even mooi, maar da's een ander verhaal), en een occasie Robland( en dat is dan nog maar eens een ander verhaal). Als je dan later overal de eiken vloerdelen in aanbieding ziet staan aan prijzen waarvoor je geen hout op stam meer kan kopen.....
    gr,
    Danny

Bedankt voor alle reacties. Ik heb nu wat offertes gekregen voor boolhout en dat viel inderdaad wel wat tegen...
    Toch wel vreemd dat het hout onbewerkt zelf kopen duurder is dan een afgewerkte vloer.

bedankt voor de snelle een nuttige adviezen!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Tja, Sam dat is een kwestie van vraag en aanbod....Je gaat nu dus een vloer bestellen ?

Ja, het prijsverschil is te groot om dat project aan men vriendin verkocht te krijgen ...

Heb je trouwens om boekenkasten, keukenkasten en simpele meubels te maken een combinatietoestel nodig of is dit met een kanon op een mug schieten? Ik ben nog wat een leek in houtbewerking (niet in met mijn handen werken) en ik vraag me af of je met een simpele bovenfrees zwaluwstaart verbindingen e.d kan maken? Mij lijkt dit niet ideaal om een constant niveau van afwerking aan te kunnen houden.

MVG,
    Sam

Met een bovenfrees kan je standaard geen zwaluwstaartverbindingen maken, met een combinatie toestel trouwens ook niet.

Je maakt deze met de hand (http://www.youtube.com/watch?v=GZ8fSSKn0Ls[/video]]zoals b.v. hier te zien) of met een speciale mal voor de bovenfrees (http://www.youtube.com/watch?v=g_RgfWnnsdk[/video]]hier te bekijken).

Met een zaagtafel kan het ook met wat kunst en vliegwerk(http://www.youtube.com/watch?v=6CQAdb9cgRM[/video]]zoals hier bijvoorbeeld).

Zelfs met een lintzaag is het mogelijk (kijk hier maar eens)

Als je meer wilt zien over het maken van verbindingen met de bovenfrees dan kan ik je http://www.youtube.com/watch?v=1ET3DzujNwU[/video]]deze 8 delige serie video's aanraden.

Forum Rechten