Plannen voor een badkamermeubel

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Binnenkort hoop ik eindelijk tijd te vinden voor een badkamerverbouwing.
Stevige klus, maar wel dankbaar werk!

Nou heb ik het plan om daar zelf een mooi badkamermeubel voor te gaan maken!

Ik denk daarbij aan een meubel van padoek met daarop losse stenen waskommen.
Het meubel zal vrij massief zijn met lades of deurtjes er in. Bijzonder ervaren ben ik nog niet dus enig advies wordt zeker op prijs gesteld.

Is padoek in de badkamer een goed idee? Volgens mij is het vormvast en niet zo gevoelig voor vocht.
Het meubel krijgt vrij rechte lijnen, delen zullen in de breedte verlijmd gaan worden.

En als iemand toevallig een goed adres voor padoek weet in de randstad zou dat ook helpen! ;)
 

tuoh

Oud hout
Qua houtduurzaamheid en stabiliteit is Padouk zeker geen verkeerde keuze voor gebruik in vochtige ruimtes.
Maar de kleurvastheid van het hout laat te wensen over, die mooie felle kleur kan je onmogelijk behouden.
Onder invloed van uv licht verkleurt het hout naar een vaalbruine kleur, en dat is jammer.
In het beste geval kan je dit verkleuringsproces ietwat vertragen, maar nooit stoppen.

Er zijn hier op het forum al heel wat berichten gewijd aan dit verkleuren, je moet maar eens even de zoekfunctie gebruiken.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Willem Heuperman heeft padoek. Als je op dit forum zoekt kan je zijn email adres wel vinden. Bij hem heb ik eens een balk padoek gekocht voor een schappelijke prijs, maar hij heeft veel meer houtsoorten liggen. Geen echte handelaar maar een aannemer met een overschot aan hout.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
De verkleuring van Padoek ken ik inderdaad. Het hoeft van mij ook niet felrood te blijven, als het naar een mooie bruine tint verkleurt vind ik dat prima.
Moeilijk in te schatten hoe de verkleuring zal verlopen. Voor het bovenblad denk ik aan een PU bootlak, dat maakt het schoonhouden wel zo makkelijk en zal het volledig afsluiten.

Wat zijn goede alternatieven qua kleur- en vormvastheid?
Teak wordt misschien wat prijzig, anders Iroko?

Willem heb ik ooit als een contact mee gelegd, best een goede optie. Ik ga zijn adres weer even opsnorren in elk geval.
Bedankt voor de reacties tot dusver!
 

tuoh

Oud hout
Iroko is een houtsoort waar je best in een grote boog omheen loopt, het enige pluspunt van deze houtsoort is de sterke gelijkenis qua uitzicht en duurzaamheid met Teak.
Voor de rest is het huilen met de pet op, zeker geen stabiele houtsoort, integendeel zelfs. Schadelijk stof bij verwerking,etc.

Het hout dat hier ingevoerd word is bijna altijd een mengeling van twee variëteiten, maar beide zijn even levendig :eek: Er is geen lijn in te trekken welke stukken zullen werken en welke niet, het is altijd een onaangename verrassing.
Mogelijke alternatieven, Afzelia, Moabi, Aformosia, Sipo, om er maar enkele op te noemen, keuze zat dus.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.