KIstje van plataan met iepenwortelfineer

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,


Afgelopen week heb ik wat tijd besteedt aan het maken van een nieuw kistje. Ik had een enorm mooi stuk plataan liggen en nog een stukje iepenwortelfineer. Dit moest samen komen in een kistje....

Net is het 1e laagje DanishOil erop gegaan dus we moeten nog een paar dagen wachten op het eindresultaat. Van het proces heb ik weer een serie foto's gemaakt voor een slide-show op you-tube.

Het plataan heb ik geherzaagd en geschaafd. Het blijft natuurlijk het allermooist om de nerf 100% rondom te kunnen laten lopen. Plataan laat zich fantastisch bewerken. Het stukje fineer heb ik verlijmd op een plaatje multiplex.

Ik zal proberen zo wat foto's te plaatsen ...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Grrrrrr.....uploaden van foto's gaat niet lukken. Helaas kan ik al een poosje woodworking.nl niet rechtstreeks bereiken maar alleen via anoniem surfen.
Komende week dan toch maar eens bellen met mijn provider.

Goed, even geen foto's dus. Ik hoop maandag alle lagen DanishOil erop te hebben gesmeerd...dan kan ik ook het filmpje afmaken!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@wr1944 : Klopt , mijn blog is wel toegankelijk maar ik vind het erg leuk om op het forum allerlei dingen te laten zien....
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Hey Rick

ik ben ondertussen wel heel nieuwsgierig aan het worden hoor

Groeten Bas
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dit kistje was weer een erg leuk geheel. Bepaalde delen heb ik later toch opnieuw gemaakt aangezien het toch niet helemaal naar mijn zin was. Voorheen had ik dit waarschijnlijk niet gedaan en het project af gemaakt (met als resultaat een kistje wat net niet naar mijn zin was). Een aantal bevriende forumleden gaven het advies om wat meer aandacht te besteden aan verhoudingen en afwerking. Tevens proberen om iets nauwkeuriger te werken leek me een erg passend advies.

Het gaat wat ver om iedereen hier op te sommen maar het gros woont noordelijk van Zwolle hahaha.

Gisteren hebben een boel mensen mijn blog gezocht en zagen helaas daar ook nog geen nieuwe foto's van dit doosje. Sorry,sorry.....Gisteren was er een forumlid op bezoek. dat was weer erg gezellig vond ik. Beetje koffie gedronken, zijn gave project bekeken(opbergkist voor een spel) en ik kon hem helpen met wat stukjes hout.
Kortom een betere besteding van mijn tijd dan wat foto's maken van mijn kistje hahaha.

Update volgt.....
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste medeforummers,

Het was gisteren inderdaad errug gezellig :) Nog heel erg bedankt daarvoor, Rick!
Nu bedenk ik mij ineens dat ik mij nog helemaal niet voorgesteld heb op dit mooie forum; zal ik gauw deze week even doen. Ik zal dan ook even het project in foto's laten zien aan jullie. Hopelijk vinden jullie het wat.

Het kistje... Ik heb het gezien en ik vond het echt heel erg mooi! Echt weer prachtig gemaakt, Rick. Hopelijk kun je snel foto's uploaden en kunnen we allemaal nog een keer genieten van je werk!

Groetjes,

Rene
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Oke, de slide-show is klaar en geupload op you-tube. Wat is dat toch een enorm mooi medium.

[youtube][youtube]

Het kistje is dus te koop. Ik dacht zelf aan iets van 35 euro voor het kistje.

Plataan is een fijne houtsoort om mee te werken en zeker een aanrader voor de mensen die dit nog niet geprobeerd hebben.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik weet niet of het filmpje zichtbaar is. Kan iemand even kijken of de link het doet ?

Het kistje is overigens al verkocht ! Da's weer een mooie bijdrage voor KIKA !!!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
En weer een erg mooi kistje! Ik ben niet erg bekend met plataan, maar vind het wel een erg mooie houtsoort.

Grappig dat jij ook bakpapier gebruikt, die truc kom je niet zo vaak tegen, maar ik vind het perfect werken.

De link werkt bij overigens prima.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bedankt Coko!!!

Bakpapier werkt hardstikke mooi.....het enige nadeel is dat mijn vrouw vaak geen bakpapier meer heeft wanneer zij dit nodig heeft.......hahaha

Ik heb wat nieuwe fineersoorten bestellen. Er was hier laatst een forumlid uit Emmeloord die mij sapele pommele fineer liet zien(bedankt voor de tip!!!)....wow.....IKKE OOK HEBBUH!!!!.......Verder nog wat aparte fineersoorten meebesteld, ik kan mijzelf dan moeilijk beheersen wanneer ik al dat moois zie.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
mooi kistje geworden rick

mooi hout ook plataan heeft wel wat weg van beuken maar dan spannender

Groeten Bas
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Rick,

EEn erg mooi doosje, vooral eenmaal afgewerkt! Mooie kleurcombinatie en bijzonder fineer

Als ik je héél bescheiden wat kritiek mag geven;

Wat me (weer) opviel zijn de relatief dikke wanden van het kistje. En de halfhoutse verbinding is ook erg dun, zoals we toen bij Roeland ook besproken hebben. Of heb ik dat niet goed gezien.

Dik pluspunt is de muziek van het filmpje! Dit is het eerste filmpe van je dat ik bekijk met het geluid ingeschakeld :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Wilco,

Ik ben altijd blij met kritiek. Daar leer je het meeste van !! De wanden moesten zo dik zijn anders kreeg ik de scharniertjes er niet in helaas. De houthoutse verbinding is dikker dan ooit maar zou inderdaad 1/3 van de dikte moeten zijn. Ik had dit nog op papier gezet in mijn bouwplan maar toch niet goed opgelet...grrrr....

Bedankt voor het compliment voor de muziek. Ik probeer deze jonge dame zoveel mogelijk publiciteit te geven want de muziek die zij maakt is echt fantastisch.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Gaaf kistje. Goed contrast tussen fineer en plataan. Kies je bewust voor een half hout verbinding. Het lijkt me ook mooi om vingerlas of zwaluwstaart te zien.

Groetjes,
Wim
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Wim : Vingerlas vind ik zelf niet erg mooi maar zwaluwstaarten wel. Sommige kistjes hebben zwaluwstaarten en andere weer niet. Dit keer voor de makkelijke weg gekozen hahaha. Er liggen hier ook nog mooie scharniertjes die op een kistje wachten.......nog bedankt he!!
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi kistje geworden. Vooral de manier van de vakverdeling doet erg speels aan.
Maar ik denk dat je beter in houtbewerken bent dan bakken op z'n Engels. Het Nederlandse bakpapier is in ieder geval in Amerika parchment paper. Dat kan ik je uit eigen waarneming mededelen. En niet omdat ik zo'n kok ben, verre van dat. Ik ben heel goed in het lezen van de instructie op de pakken pre-fab voedsel. :mrgreen:
Ik heb geen zakelijke belangen bij Reynolds, ze maken naar mijn mening te dik aluminium folie zodat er minder voor vliegtuigen overblijft.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.