Lijmtangen

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Beste forumleden,

Ik zie het al een tijdje aan met een gering aantal lijmtangen, maar de kleine hoeveelheid gaat nu toch echt parten spelen. Ik maak steeds meer meubeltjes en wil nu investeren in een aantal goede lijmtangen van Bessey. Ik wil graag beginnen met een setje lange klemmen. Ik dacht zelf aan klemmen van zo'n 800mm-1000mm. Nu is mijn vraag: waar kan ik deze klemmen zo goedkoop mogelijk kopen, ik blijf een arme student :lol: . En ten tweede zie ik bv bij de 1000mm klemmen meerdere types. De GZ100, GZ100-2K en de GZ100-12-2K. De ene heeft een houten handvat en de andere twee, kunststofhandvaten. Echter merk ik dat er onderling toch nog best een prijsverschil is tussen deze tangen en vraag ik me af wat het verschil nu is tussen deze tangen. Iemand die ervaring heeft met de kunststofhandvaten/houten handvatten?

Groetjes,

Lennaert
 
A

Anonymous

Guest
Voor Bessey betaal je de hoofdprijs.
Bij Leys ,een gereedschap winkel keten,kun je hun huismerk Ivana kopen.
Deze zijn identiek aan Bessey,hebben kunststof handvaten,en een stuk goedkoper.
Rondkijken bij andere winkels kan ook schelen.
Bessey is prima,heel prima zelfs,maar aan de prijs.


http://www.leys.nl/product/104039/ivana ... lhpupy8zpe

:mrgreen:
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Bessey is vrijwel overal even duur. Soms kan je 5-10% korting krijgen, maar dat zijn maar weinig winkels die dat doen.
De verschillen zijn zoals je zelf al zegt een houten handvat of een 2 componenten kunststof greep. De 12 bij GZ100-12 geeft de uitlading aan. In dit geval 12cm tussen beugel en drukplaat. Hoe groter dit is, hoe dikker de beugel moet zijn en dus wordt hij daarmee duurder.
Ik heb zelf een aantal kleinere maten lijmtangen van Bessey en ben er zeeer tevreden mee. De goedkopere klemmen die ik heb verlopen sneller, springen los, en trekken krom. Die van Bessey niet. Als het even kan zal ik daarom altijd Bessey kopen. Ondanks de prijs.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Bedankt voor jullie reacties, maar ik denk dat ik toch wil gaan voor 80cm lange Bessey tangen. 1 ding is mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk. Waar komt het prijsverschil van de volgende 2 tangen nou vandaan?
http://www.toolnation.nl/bessey-gz80-stalen-klem.html
http://www.toolnation.nl/bessey-gz80-12 ... -klem.html

Als alles hetzelfde is behalve het handvat, lijkt me de keuze snel gemaakt. Als er 13 euro verschil moet zijn om een kunststoffen of houten handvat vind ik dat alleen wel vreemd. Zoveel meer hoeft dat toch niet te kosten. Iemand die zowel de kunststoffen als houten heeft en mij kan vertellen wat het verschil is?

Groetjes,

Lennaert
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Van de GZ80 is het profiel dikker en sterker dan de GZ80-12-2K. en dat maakt het dus duurder. Normaal zijn juist de kunstof handvaten iets duurder dan de houten. Vind de kunstof wel heel erg prettig werken.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Bedankt Marco. Dat was precies wat ik wilde weten. Nu kan ik met een gerust hart de juiste bestelling plaatsen.
 
A

Anonymous

Guest
Wat ik niet snap,is dat je klaagt dat je geen geld hebt,en dan de dure versie koopt.
Bessey verkoopt zijn tangen ook onder huismerken,zoals Ivana bij Leijs.
Je kunt hier wat besparen en dan bestel je toch de dure?? :eek:
Afin,kijk maar wat je doet.
Ik geef geen antwoord meer op dit soort vragen.

:arrow:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar lijmtangen,echter wil ik graag corpusklemmen aan gaan schaffen . Waarom kies je voor dit soort lijmtangen??

Ik heb een paar "merkloze" bessey-achtige klemmen zoals jij de link hebt geplaatst. Ecotools verkoop deze ook.
Echter wel in een kleinere maat. Tevens heb ik "echte" bessey's. Deze zijn net toch even mooier gemaakt, echter is het prijsverschil zo groot dat ik zelf toch voor het "merkloze"alternatief zal gaan.

Zoveel mensen, zoveel meningen!!!! Laten we opbouwend van kritiek blijven naar elkaar toe toch??
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Die van ecotools zijn een exacte kopie van de bessey's, met als enig verschil (wat ik zelf een grote pro vind) dat ze een 8 hoekig handvat hebben ipv rond. Kan je toch net even makkelijker wat meer kracht zetten.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Waarom koop je geen lijmklem uit de TG serie van Bessey. In jouw geval bijvoorbeeld de TG80S12. Goedkoper dan de GZ80, meer klemkracht en voorzien van kunstof beschermkappen en daardoor de meest gescikte klem voor houtbewerking. Kijk bovendien eens op Duitse sites, het thuisland van Bessey. Scheelt toch soms wel wat in prijs.

Ed
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Henkus,

Ik werk nu al een tijd op school en op stage met de Bessey lijmtangen en vind deze gewoon erg fijn. Dat Ivana en Leijs vergelijkbaar zijn, zou heel goed kunnen. Toch koop ik dan iets van een plaatje op internet zonder het zelf te kunnen testen. Van de Bessey lijmtangen weet ik zeker dat ze goed zijn. In dit geval vind ik mijn eigen ervaringen dan een meerwaarde hebben, maar dat wilt niet zeggen dat ik jou adviezen links laat liggen. Ik heb nu maar een paar lijmtangen gekocht (om mijn project te kunnen afronden), maar wil best in de toekomst een goedkoper alternatief proberen. Ik heb uiteindelijk ook nog wat meer kortere tangen nodig.

Groetjes,

Lennaert
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Over lijmtangen gesproken, wat is handig om panelen te verlijmen? Je hebt die K body dingen van bessey, die best duur zijn. Maar zijn zogenaamde pipeclamps ook goed?

Nu gebruik ik de standaard F-type klemmen, maar ik vind het daarmee erg lastig dat alles blijft verschuiven als je de boel strak trekt.
 

tuoh

Oud hout
Het beste resultaat boek je nog steeds met de ouderwetse T-profielen (serre joints), die vervormen nauwelijks, en je kan er veel kracht mee genereren.

Pipeclamps zijn meer bedoelt om constructieonderdelen mee op te sluiten, ze zijn heel snel instelbaar, en je kan er eindeloze lengtes mee samenstellen. Enkele meters gasbuis met schroefdraad, enkele moffen erbij, en je bent in zaken.

Zelf gebruik ik al jàààren pipeclamps, ik heb verschillende lengtes gasbuis van 1,5ml, 2,0m, 3,0m, beide uiteinden heb ik voorzien van schroefdraad en met een gepaste mof kan ik al deze lengtes aan elkaar koppelen, max spanbreedte word dan iets van 16 à 18m :D

Voor het verlijmen van panelen zijn deze echter minder geschikt, onder spanning buigen ze namelijk snel door, je te lijmen paneel dus ook :cry: Je kan hier wel een mouw aanpassen door zowel langs onder als langs boven pipeclamps te plaatsen maar het blijft altijd een beetje klooien.
Is het verlijmen van panelen maar een éénmalig iets, dan ben je goedkoper af met de pipeclamps, word het een regelmatig terugkerende klus dan ben je beter af met serre joints, het prijskaartje word dan wel beduidend hoger.

Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor het verlijmen van panelen heb ik deze dingen gehaald:
http://www.axminster.co.uk/axminster-ax ... prod32169/
Dat in combinatie met een hoop stalen (kan ook met hout, maar staal is nog wat minder flexibel) koker profielen.
Daarnaast gebruik ik dan wat extra kokerprofielen, enkele aan de onderkant, enkele aan de bovenkant, op weerszijden een lijmtang (van de ecotools, want die van bessey zijn me veel te duur en deze zijn net zo goed :p ) en zo verlijm je mooie vlakke strakke paneeltjes.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt. Serre Joints dus, want panelen lijmen is een vaak voorkomend iets. Die dingen van Joris zijn denk ik net zoiets, maar dan met een houten balk. Ik ga eens kijken.

Ik kan natuurlijk er eerst een paar kopen en dan bij het verlijmen aanvullen met mijn oude F-klemmen.

16 - 18 meter ga ik voorlopig niet nodig hebben....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zat snel even te kijken. Het mooiste zijn die Record serre joints op Tprofiel, maar daar zit ook een prijsje aan. Maar even sparen dus.

Aan de andere kant, Baptist heeft die klemkoppen die Joris beschijft, 4 voor 85 euro. Wat heb jij daar voor stalen balk ondergezet? Stalen balken zijn lokaal wel te koop.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Net als Joris heb ik mijn serre joint koppen op rechthoekige stalen kokerprofielen gezet. Werkt perfect! De profielen heb ik van een vriend gekregen die metaalbewerker is, zal als particulier ook wel aan te komen zijn, tis gewoon een standaard maat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.