walnootschaal met noesten en natuurrand

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste mensen even een leuke opdracht uitgevoerd. Iemand kwam bij me met een prachtig stuk walnoot, dat hij gescoord had in Zuid-Frankrijk. Kun je hier een schaal van draaien, zie maar wat het er het best uitkan, liefst met een ruwe bovenkant - was de vraag.
Het blok van 40 bij 30 cm had nogal wat noesten. Daarom gekozen voor een wat excentrisch gelegen komgedeelte. Hoogte 6,5 cm en ongeveer 5.2 cm diep. Afgewerkt met shellawax en de ruwe bovenkant met zaagsneden en noesten afgewerkt met Danish oil. Toerental opgeschroefd tot de JET van 350 kg niet meer trilde. En daarna een hele boel spanen gemaakt.
Dus wie nog een mooi stuk hout heeft liggen.....................
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wat draait walnoot heerlijk he !! De geur vind ik zelf ook erg prettig.

Qua vorm spreekt het mij persoonlijk niet aan. Een vierkant stuk had ik mooier gevonden maar soms moet je inderdaad werken met het materiaal voorhanden en waar de klant om vraagt!!!

Ik heb nog wel wat mooie stukken hout liggen waar ik best een echte Pranger van zou willen zien ontstaan......
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Nou Rick kom bij gelegenheid maar langs met een mooi stuk hout. Dan maken we er wat van. Lijkt me leuk om voor anderen uit hun geliefde stuk hout iets mois te toveren!!
Voor een compleet beeld nu ook de zijkant en onderkant, waarin je je kunt spiegelen. De voet heb ik teruggebracht tot een paar milimeter om enige "lift" te creeëren.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ben over het algemeen niet zo'n liefhebber van draaiwerk, maar dit vind ik wel een heel erg mooie schaal!!!

Omdat Jan hier op dit forum al erg veel pluimen krijgt heb ik ook een beetje kritiek. Persoonlijk zou ik het nog mooier vinden als de bovenkant aan de gezaagde kanten glad geschaafd was en aan de natuurlijke kant iets uitgehold was met gutsen, en dat dan ruw gelaten. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Volgens mij versterkt dat het contrast tussen de gladde komvorm en gezaagde kanten enerzijds en de natuurlijke rand met gebreken aan de ander kant.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Coko, dit is geen kritiek, maar een waardevolle aanvulling hoe je naar een stuk hout/werkstuk kunt kijken.
Wanneer je mij een guts in de hand geeft zou dit het eerste oefenstuk worden en dat is niet bevorderlijk voor een goed resultaat. De opdrachtgever had bovendien een schaal bij mij gezien met eveneens een ruwe bovenkant. Hij is zelf beeldhouwer en werkt dus met ruwe materie. Dus deze bovenkant lag in de wens besloten. Ik begrijp je voorstel, maar heb er wat moeite mee omdat je dan tornt aan de eigenheid van een oppervlak zo zich dat van nature aandient. In tegenstelling tot de onderkant heb ik de noesten niet gedicht met een harde was o.i.d., maar zo gelaten zo de natuur zich aandiende. Iets anders is, dat je bij ontwerpen moet oppassen voor te veel concurrentie van diverse onderdelen van het werkstuk. In dit geval:
a. de welving van de onderzijde
b. de ruwe bovenzijde
c. de glad afgewerkte kom.
Hoe meer in het oog springende onderdelen, die om aandacht vragen hoe rommeliger en minder sprekend een ontwerp wordt. Maar smaken verschillen en inzichten dus ook. Zo kunnen we van elkaar leren gelukkig.
Maar het lijkt met een lichtkleurig stuk hout (essen b.v.) vast leuk draaiwerk en gutswerk te combineren.
Guts jij een plank - dan draai ik een schaal voor je. Of draai jezelf ook?
Ik heb in ieder geval getracht te laten zien hoe je de ruwe natuur kunt combineren met strakke en gladde vormen door alle lijnen/kleuren van het hout in de schijnwerper te zetten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Jan,

Mooi hout! Mooie en vooral ook aparte vorm! Ik vind het zeker een geslaagd werkstuk.

Groetjes,

Lennaert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.