Motor hijssysteem

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen met het ontwerp van motor steun in mijn boot.

De situatie is als volgt: Ik heb een 15 pk buitenboordmotor* die in een bun** moet geplaatst worden. Omdat de boot bij elke keer varen in en uit het water gehaald moet worden met een trailer moet de motor ongeveer 35cm omhoog worden gehaald zonder dat de motor uit de boot moet worden getild. Hij moet op het hoogste punt worden vast gezet en daarna weer naar beneden kunnen en daar ook vastzetten.

Iemand een idee hoe dat zou kunnen? Iemand er misschien zelfs ervaring mee? Ik dacht zelf aan twee H profielen met lagers ertussen waar dan een plank tussen rolt.

Ik hoop dat jullie me iets kunnen helpen.


* ongeveer 50 kilo
** Gat in een boot met een kast er omheen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb wel ervaring met het door jou geschetste probleem maar ik denk dat je er weinig aan hebt. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar zgn. roerpropellers werden gemaakt. Voor de mensen die niet in de materie thuis zijn een globale verklering. Het is een constructie met een scheepsschroef die behalve ronddraait als elke andere schroef. Met een tandwielstelsel kan de die schroef ook in het horizontale vlak ronddraaien en fungeert zo dus als een roer.
http://www.schottel.de/fileadmin/data/p ... ng_SRP.pdf
Voor de volledigheid: ik heb wel bij dit bedrijf gewerkt maar ik heb er geen zakelijke belangen bij.

Moet jouw constructie permanent op de boot gemonteerd blijven of is het een tijdelijk te plaatsen hulpconstructie. Ik neem aan dat de motor aan een hekplaat gemonteerd wordt. Als je deze plaat op en neer kan bewegen en vastzetten ben je in principe gered. Misschien dat foto's of een maatschets meer duidelijkheid kan geven.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Het blijkt al te bestaan ;)

048239.jpg
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Het kost enkel tussen de 300 en 700 euro.....


De volgende vraag is hoe kan ik dit zelf maken? Iemand een idee? Kan het met ladegeleiders? of heeft iemand een idee waat ik deze lagers kan fixen?
 

rich@rd

Nieuw lid
30 aug 2011
5
0
Hallo,

Ik begrijp eerlijk gezegd het probleem niet zo goed.
Ik heb zelf diverse boten gehad die regelmatig in en uit het water op de trailer moesten.
Hierbij bleef de motor gewoon aan de spiegel hangen en bleef uiteindelijk achter de trailer hangen, een half metertje boven de grond.

Als de bun zich maar redelijk ver achterop de boot bevindt, is het misschien mogelijk om de gaffel van de trailer naar achter te verplaatsen zodat de staart de trailer niet raakt.

Daarbij geeft een motor van 15pk behoorlijk wat torsie aan de spiegel.
Als dit aan twee ladegeleiders moet hangen...
Ik ken die platen van Brambomb niet, maar ik gok dat daar niet meer dan 6 á 8 pk aan mag hangen.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Laat me het uitleggen. We hebben hier met een aantal dingen te maken die niet hetzelfde zijn als de boten die jij kent.

1. De motor hangt in een bun. Niet achterop de spiegel
2. De trailer is een strand trailer laag bij de grond. (Als ik dat makkelijk anders kon maken dan had ik dat natuurlijk al lang gedaan.
3. Hoe weet jij dat de platen die ik gebruik maar 8pk aankunnen. Want die platen heb ik nog helemaal niet gemaakt xD. Wees niet bang ik ga ze heus niet aan 12mm multiplex hangen ;). Ik ben niet voor niets afgestudeerd jachtbouwer :p

Lade geleiders heb je echter in veel variaties sommige kunnen tot 400kilo tillen. Dit is overkill voor mijn motor want die weegt maximaal 50.

Ik weet ook niet of dit de oplossing is ik vraag alleen om suggesties. Ik probeer in oplossingen te denken.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0

tuoh

Oud hout
brambomb zei:
Lade geleiders heb je echter in veel variaties sommige kunnen tot 400kilo tillen. Dit is overkill voor mijn motor want die weegt maximaal 50.

Ik weet ook niet of dit de oplossing is ik vraag alleen om suggesties. Ik probeer in oplossingen te denken.

Het gebruiken van ladegeleiders voor deze toepassing zou ik niet aanraden. Ladegeleiders zijn nu eenmaal niet ontwikkeld voor buitengebruik, en al zeker niet voor gebruik in of boven het water. De belasting op de geleider gaat ook totaal anders zijn dan bij het eigenlijke gebruik ervan. Meestal worden in ladegeleiders open rollagers gebruikt, en dat in combinatie met water :shock: Dat word binnen de kortste keer één bonk roest. Niet doen dus.

Ik zou het getoonde model trachten te benaderen qua constructie, beter goed gejat dan slecht bedacht :D
Dat model ziet er een uitontwikkeld geheel uit.
Vermoedelijk zitten er helemaal geen lagers in, maar bronzen of kunststoffen glijbussen, dat is minder gevoelig voor water of vocht.


Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Inderdaad wat Tuoh zegt het systeem van de foto aanhouden als richtlijn. Maar omdat je het zelf gaat bouwen zo simpel mogelijk houden.

Ik zou links en rechts 1 massieve as van brons gebruiken, die zet je dan vast met een aluminium hoekijzer boven en onder. Aan de onderkant van de "rijwagen" geen wieltjes maar een blok pokhout met 2 gaten. Daar bovenop kan je dan zo het montagebord voor de motor vast schroeven/lijmen.

Je zou zelfs nog aan 1 kant met een trapeziumdraad kunnen werken als hijmechaniek ipv. een touw. Maar dan wordt het wel weer complexer natuurlijk.

Ff plaatje erbij voor de duidelijkheid:

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dan kan je gelijk de boordverlichting aansluiten op het brons en aluminium. Aluminium en brons geven in een vochtige omgeving galvanische corrosie. Als je het kan bewerken zou ik voor RVS gaan met nylon rollers of bussen. Houd wel rekening met de momenten die op de constructie werken.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Kijk allemaal super bedankt voor de reacties. Ik ga even even kijken of ik het systeem zelf kan maken. Iemand een idee waar ik aan blokjes teflon kan komen? In Almere hebben we weinig van die kleine zaakjes waar je voor dit spul kan aankloppen.


@ grijzeblubber.be
Dit is inderdaad het makkelijkste als dat lukt ga ik misschien wel voor dit systeem maar ik ben bang dat ik teweinig kantel ruimte in mijn bun heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.