Professionele zaagtafel

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Goedenavond allemaal!
Zoals de titel al lichtelijk doet vermoeden wil ik graag wat advies over de aanschaf van een proffesionele zaagtafel/semi formaatzaag. Op het forum heb ik al gezocht naar soortgelijke topics maar de type zaagmachines die ik tegenkwam was not really my cup of thea ;)

Momenteel heb ik een BOSCH PTS 10 en dat gaat redelijk maar is bij lange na niet precies moet ik constateren. Daarnaast heb ik een invalzaag van Festool en die zaag heerlijk precies, maar dit neemt voor bijvoorbeeld serie werk teveel tijd in beslag tov een stationaire machine. Daarnaast is de invalzaag meer bedoeld voor plaatmateriaal dan voor massief denk ik.
Nu heb ik al het een en ander gezocht maar op bijvoorbeeld marktplaats kan ik alleen maar oude joekels van Altendorfs vinden die er niet echt goed meer uit zien, en machines die niet te betalen zijn. Kort gezegd zoek ik een machine die aan de volgende eisen voldoet:
- Krachtige motor; voor het schulpen van massief hout (doorgaans 40mm max) of afkorten daarvan(max 100mm ongeveer)
-Precies
-Niet te groot ;zoiets als the woodwhisperer heeft lijkt mij een prima grootte
-Afkortgeleider
-Budget: Max 2500-3000 euro
-stevige, solide machine

Ik ben van plan om ook een 'outfeed table' te maken voor de zaag zodat het tafeloppervlak van de zaagtafel zelf niet heel groot hoeft te zijn.
Ik denk dat ik zo wel een aardig beeld heb geschetst wat ik ongeveer zoek :)
Graag jullie advies!

Mvg,

Jan
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zelf heb ik een Hammer K3 comfort waar ik zeer tevreden over ben. beetje een middenmaat, maar groot genoeg om volledige platen te zagen. budget komt bijna uit :) en ook ik heb de uitvoertafel vergroot wat heel fijn werkt.
het is een krachtige machine die heel precies werkt en goed na te stellen is
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
@janvandijk: Ik heb even een kijkje genomen op de site van Hammer en de K3 winner comfort lijkt me inderdaad een hele degelijke machine. Echter staat bij de beschrijving dat formaatzaaglengte 2000mm bedraagt. Lijkt me niet dat je dan hele platen in de lengte kan verzagen?
Voor de rest zeker een machine die ik in de gaten ga houden :)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Klopt inderdaad dat de roltafel 200 cm is.
een tafel met een grotere roltafel is dan ook meteen een stuk duurder.
Af en toe moet ik inderdaad een volle plaat in de lengte doorzagen, maar het laatste stuk is prima over de tafel te schuiven. Dit is niet iets wat ik ooit als lastig heb ervaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.