Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: uitdraaibeitel

uitdraaibeitel

ik heb twee schalengutsen
    die werken beide perfect op de doorsnee schaal
    maar als ik schalen en kommen wil draaien die dieper dan 10 cm moeten ben ik bang dat ze gaan breken
    ik wil dus graag een uitdraaibeitel kopen en mijn vraag is of ik de beitel in de volgende link daarvoor kan gebruiken:
    http://link.marktplaats.nl/477474496

of moet ik dan voor een andere gaan?

Re: uitdraaibeitel

Volgens mij is dit een ringbeitel deze zijn bedoeld voor kopshout. Ik zou eerder gaan voor uitdraaihaken of voor de uitholler van rolly munrow. Let wel op dat die uithollen met haken een goede beheersing van de beitel vereist. De munrow hollower is wat dit betreft vergevingsgezinder. Ook het slijpen van de haken moet je beheersen. Bij de hollower kan je vervangings beitels gebruiken. Beide echter wel een andere prijs dan HMB gereedschap.

Je kunt het ook anders benaderen. Pas je leunsaan aan aan de diepte. Ik heb van rondstaal rond 30 mm voor in de leunspaanhouder en met rond 20 mm voor de leunspaanhouder een gebogen leunspaanhouder gemaakt. Door die ronding kun je met de leunspaan in de kom komen vlak op het snijvlak waar je moet zijn, waardoor je ook veel stabieler werkt.

Of een grotere schalenguts, hoe lang zijn jou gutsen(de kling)?

zeker een 14 centimeter
    in totaal inclusief handvat zijn ze 65 centimeter
    maar ik zie af en toe het staal al buigen
    geen goed idee om diep mee uit te hollen dus

nog een bijkomende vraag
    is een 34mm afruwgust van buitelaar goed?
    of zou ik dan beter een guts van hogere kwaliteit moeten kiezen?

Hallo René.
    Kijk even op de site van www.jowinter.de. Daar staan leuke beelden op over de werking van diverse uitholbeitels. Deze beitels zijn gebruiksvriendelijk en goed te sturen. De ringbeitels zijn over het algemeen wat gevoelig voor het vollopen van de ring, vooral die met spaanbegrenzers. De uitdraaihaken vereisen vrij veel oefening om happende ongelukken te voorkomen.
    Op de site van Wiedemann in Duitsland staan ook filmpjes over het gebruik van hun beitels.
    Overigens kun je met een gewone beitel best wel diep draaien door de oplegsteun in de holte te steken en desnoods met de beitel op de kop te draaien - "über den Kopf drechseln". Ook dat vereist enige oefening om happers te voorkomen. D.W.Z.: normaal snijd je met de beitel op stand 2 tot 3 uur en bij op de kop draaien op ongeveer 10 uur. Gerekend over het hart (12 uur) dus rechts van de beitel is 2-3 uur en links van het midden van de beitel ligt 10 uur.
    vr.gr. Jan Pranger.

Forum Rechten