Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

kommetje vervuurde beuk

Gekregen een groot stuk nat beukenhout met schimmel. Het eerste idee was om hier een groot bord van te maken ongeveer 50 cm in diameter. Stuk woog ogeveer 40 kilo maar na rijp beraad toch maar de zaag ter hand genomen en in stukken gezaagd. Dit was een juist besluit want bij het in model draaien ging mijn bank (165kg) nog net niet lopen. ops: ops: hier het eind resultaat .
    [album]301[/album]
    [album]302[/album]
    Wanddikte ongeveer 8mm diameter 18cm Dit is mijn eerste kom van nat gedraaid hout ik dacht de kom nog te kunnen nadraaien maar niet de juiste werkvolgorde aangehouden en de kom is ongeveer een cm ovaal. De voet dan maar met de lintzaag gemaakt. Een bord van ongeveer 30 cm bleek kernscheuren te hebben, je ziet dit natuurlijk op het laatste moment :evil: :evil: Van het restant wat balkjes gezaagd voor doosjes.
    Van het laatst overgebleven stuk ga ik grote kaarzenhouders voor waxine lichtjes maken.

Re: kommetje vervuurde beuk

heel erg mooi, het lijkt erop dat je er net op het goede moment bij was in het schimmel proces

Dit houd het leuk nat draaien en kijken wat het hout gaat doen beetje expirementeren en je hebt veel minder stof
    Gr

leuk geworden, ik vind het altijd een vak apart, nat draaien.

Het hout kiezen is een gelukkige keus geweest. Ga binnenkort nog wat halen. Dit hout was niet erg nat. En er ontstond wel degelijk veel stof bij het schuren. Ik gebruik dan ook een goed stofkapje.
    Mijn gutsen werden niet nat tijdens het draaien.

Mooi stukje draaiwerk Wim. Het lijken wel de stralen die je ook aantreft in eiken (2e foto). Mooie harmonische vorm, verhoudingen en een prachtig doorlopende gebogen lijn in binnen en buitenzijde.
    Proficiat!
    vr.gr. Jan Pranger.

Forum Rechten