Advies gevraagd: Kast op wielen.

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Hallo,

We hebben een lessenaarsdak (aan de voorkant van het huis op zolder 4 meter hoog tot de achterkant van het huis nul.) en krijgen hier binnenkort een dakkapel op. Tegen de zijgevel is de ketel geplaatst. In deze nis van ongeveer 2,5 meter breed en 105cm diep willen we graag een kast bouwen, voor de ketel dus.

Om de monteur toch goed bij de ketel te kunnen laten en om toegang te krijgen tot de overige ruimte rond de ketel, willen we graag de kast verplaatsbaar maken.

Ik zit te denken om de kast op alleen wielen of wielen op rails te laten lopen, ik zit te denken aan dit soort wielen: http://www.dm-holland.nl/catalogus/...Zwenkwielen+met+plaatbevestiging/product.aspx

De wielen onder een stalen frame en bovenop het frame een kast van MDF 18mm.

Is dit een goede oplosrichting of hebben jullie betere ideeën?

Ik ben nog maar een beginner dus alle adviezen zijn welkom.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zou gewone 'normale' zwenkwielen nemen, deze direct onder de bodem schroeven (niet erdoorheen natuurlijk :mrgreen: ) De voorste twee met een rem. Dat zal naar mijn mening voldoende moeten zijn.

Deze dus:
146572103k.jpg
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Ik heb pas ook 2 smallere kastjes gemaakt die naast elkaar in een nis passen. Ik heb onder elke kast 4 zwenkwielen gezet, altijd makkelijk dacht ik. Het grote voordeel van 4 zwenkwielen is dat je de kast makkelijk kunt verrijden en draaien. Het nadeel is dat het wiel 180 graden draait op het moment dat je de kast naar voren trekt (de wielen willen altijd "slepend" staan t.o.v de rijrichting. Mijn indruk is dat het wiel op de plaats blijft staan en dat de kast draait tov het wiel. Hierdoor verplaatst kast zich naar links of rechts. Je moet dus links/rechts een ruimte overlaten, de kast niet strak passend in de nis maken.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Voor twee zwenkwielen met rem, achter twee wielen die niet zwenken. Dan heb je het probleem van de 180gr draaiende wielen minder. Nadeel is alleen dat je bij het inrijden goed moet mikken...
Ik heb deze konstruktie bij een rijdende naaimachinetafel gebruikt. Werkt prima. En het gebruik van twee niet zwenkende wielen maakt de zaak ook stabieler.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik treed JPandriesse hierin bij. Dit lijkt me véél te veel moeite voor iets dat supersimpel opgelost kan worden via een vaste omkasting met toegangsdeur of toegangsluik.

Ik snap niet echt waarom hiervoor een overbodig dure en nodeloos ingewikkeldere oplossing voor voorzien moet worden.

Een technieker heeft echt niet veel ruimte nodig hoor, die heeft aan een luikje ter grootte van een vel A3 eigenlijk al genoeg. De leidingen gaat hij toch niet vervangen, dus heeft hij enkel toegang nodig tot de aansluitingen. Maar neem voor alle veiligheid een deur op volledige hoogte en gedaan ermee.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Je moet toch altijd bij de ketel kunnen? Water bijvullen, de display kunnen bekijken...
En dan ieder keer de kast leeghalen om door het luikje te pielen? :cry:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik had het niet over een luikje, maar over een luik (of deur). Als je de opening per kant een cm of 20/30 groter houd dan dat de cv is, is er meer dan genoeg ruimte om werkzaamheden uit te voeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.