Teak Tuinset eindelijk af

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Het heeft even geduurd, maar nu eindelijk is de tuinset compleet. Eerder hebben jullie de teak tafel al kunnen zien, maar nu heb ik er nog 4 inklapstoelen bijgemaakt. Wat een werk was dit zeg. De poten zijn krom, de rugleuning is krom en er moest rekening gehouden worden met het inklapsysteem. Allemaal niet erg makkelijk en heb zeer zorgvuldig moeten werken om het werkende te krijgen. Hieronder heb ik wat foto's van het geheel. Laat maar weten wat je er van vind.

Alle onderdelen samen:
img28571.jpg

Eerste stoel in elkaar, het inklappen werkt prima!
img28581f.jpg

Detailfoto.
img28601.jpg

Alle vier de stoelen ingeklapt.
img28621.jpg

Die nemen lekker weinig ruimte in beslag!
img28631.jpg

Complete tuinset:
img28651n.jpg

Complete tuinset:
img28661.jpg


Groetjes,

Lennaert
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij heb jij alle reden om zo trots te zijn als een pauw !!!!

Helaas kun ik geen applaus laten horen anders had ik gedaan.

Dus je moet het met de tekst doen ,sorry . :mrgreen: . APPLAUS
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Een erg mooi geheel geworden. Dat zal veel werk zijn geweest, maar dat moet tijdens het maken ook al veel voldoening hebben gegeven.
Het applaus galmt door het land en terecht.

Groet Jos
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
In een woord: prachtig!
Ongelooflijk hoe mooi dit geworden is.
Volgens mij mag jij terecht de titel houtbewerker van de maand op je nemen!

Groetjes Justin
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe heb je de rondingen gemaakt? Stoelen zijn sowieso relatief veel werk. Maar het resultaat mag er zijn.

Mathieu
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Woow, super toffe reacties allemaal! Bedankt allemaal, die steek ik allemaal in me zak, haha :lol: !

@mathieu, de vorm van de poten heb ik d.m.v. een mal afgetekend op het hout. Deze met de decoupeerzaag netjes uitgezaagd. Tot mijn verbazing was het resultaat al behoorlijk glad. Zal wel aan het teak hout liggen? Vervolgens heb ik op school met de bandschuurmachine de kleine oneffenheden weg geschuurd. De rondingen in de rugleuning heb ik gemaakt door 3 dunne (6mm), latjes op elkaar te lijmen terwijl deze in een mal, krom op zijn plaats werden gehouden.

Ook had ik nog niet verteld hoe het inklapsysteem werkt. Ik had eerst een aantal planken teak, waar ik de poten op afgetekend heb. Dit moest zeer precies, want anders zouden de gleuven waar het pennetje van het zitvlak in valt, op een andere plek/hoogte zitten. Aan de bovenzijde van de korte poten zit een groef, waar een soort hoek aan vast zit, die kan draaien. De andere kant van de hoek is bevestigd aan de onderkant van het zitvlak. De rest van de verbindingen zijn allemaal pen en gat. Die van het zitvlak heb ik nog op de cirkelzaag kunnen maken, die van de rugleuning heb ik met de hand uitgestoken. Ik vond het niet mooi om schroeven in het zicht te hebben. Ik weet niet of het heel duidelijk is, had misschien wat foto's tijdens het maakproces moet nemen. :cool:

Groetjes,

Lennaert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij is het maken van goede stoelen een van de moeilijkste dingen. Dit ziet er top uit. Het is een proeve van bekwaamheid. Zo te zien met vlag en wimpel geslaagd. Mocht je deze set niet meer willen stuur me dan even een pbtje. :lol: :lol:
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ziet er strak uit hoor!

Ik vraag me alleen af waarmee je de stoelen hebt behandeld. Ik vind de kleur zo erg mooi. Maar het weer gaat er natuurlijk mee aan de slag. Of wil je ze grijs laten worden?
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
brambomb zei:
Ziet er strak uit hoor!

Ik vraag me alleen af waarmee je de stoelen hebt behandeld. Ik vind de kleur zo erg mooi. Maar het weer gaat er natuurlijk mee aan de slag. Of wil je ze grijs laten worden?

Bram,

Ik heb de stoelen met teakolie behandeld. Elk jaar één of twee nieuwe laagjes olie zal voldoende moeten zijn om de kleur die ze nu hebben te behouden. Echter weet ik niet of ik moeders kan overtuigen. Volgens mij houd ze meer van vergrijsde meubels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.