Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Teak Tuinset eindelijk af

Het heeft even geduurd, maar nu eindelijk is de tuinset compleet. Eerder hebben jullie de teak tafel al kunnen zien, maar nu heb ik er nog 4 inklapstoelen bijgemaakt. Wat een werk was dit zeg. De poten zijn krom, de rugleuning is krom en er moest rekening gehouden worden met het inklapsysteem. Allemaal niet erg makkelijk en heb zeer zorgvuldig moeten werken om het werkende te krijgen. Hieronder heb ik wat foto's van het geheel. Laat maar weten wat je er van vind.

Alle onderdelen samen:

Eerste stoel in elkaar, het inklappen werkt prima!

Detailfoto.

Alle vier de stoelen ingeklapt.

Die nemen lekker weinig ruimte in beslag!

Complete tuinset:

Complete tuinset:

Groetjes,

Lennaert

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Teak Tuinset eindelijk af

Wauw, mooi hoor. Dat moet een genot zijn om daar aan te zitten in de wetenschap dat je het zelf gefabriceerd hebt.

Heeeel mooi,stoelen lijkt mij al moeilijk.

Mvg,
    Rudy

Volgens mij heb jij alle reden om zo trots te zijn als een pauw !!!!

Helaas kun ik geen applaus laten horen anders had ik gedaan.

Dus je moet het met de tekst doen ,sorry . :mrgreen: . APPLAUS

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Helemaal mee eens...ik klap ook even voor je!! Donders mooi gemaakt, het is een passend geheel geworden !!

zijn de bodem van de poten beschermd, of is dat niet nodig?

Een erg mooi geheel geworden. Dat zal veel werk zijn geweest, maar dat moet tijdens het maken ook al veel voldoening hebben gegeven.
    Het applaus galmt door het land en terecht.

Groet Jos

In een woord: prachtig!
    Ongelooflijk hoe mooi dit geworden is.
    Volgens mij mag jij terecht de titel houtbewerker van de maand op je nemen!

Groetjes Justin

Hoe heb je de rondingen gemaakt? Stoelen zijn sowieso relatief veel werk. Maar het resultaat mag er zijn.

Mathieu

Woow, super toffe reacties allemaal! Bedankt allemaal, die steek ik allemaal in me zak, haha :lol: !

@mathieu, de vorm van de poten heb ik d.m.v. een mal afgetekend op het hout. Deze met de decoupeerzaag netjes uitgezaagd. Tot mijn verbazing was het resultaat al behoorlijk glad. Zal wel aan het teak hout liggen? Vervolgens heb ik op school met de bandschuurmachine de kleine oneffenheden weg geschuurd. De rondingen in de rugleuning heb ik gemaakt door 3 dunne (6mm), latjes op elkaar te lijmen terwijl deze in een mal, krom op zijn plaats werden gehouden.

Ook had ik nog niet verteld hoe het inklapsysteem werkt. Ik had eerst een aantal planken teak, waar ik de poten op afgetekend heb. Dit moest zeer precies, want anders zouden de gleuven waar het pennetje van het zitvlak in valt, op een andere plek/hoogte zitten. Aan de bovenzijde van de korte poten zit een groef, waar een soort hoek aan vast zit, die kan draaien. De andere kant van de hoek is bevestigd aan de onderkant van het zitvlak. De rest van de verbindingen zijn allemaal pen en gat. Die van het zitvlak heb ik nog op de cirkelzaag kunnen maken, die van de rugleuning heb ik met de hand uitgestoken. Ik vond het niet mooi om schroeven in het zicht te hebben. Ik weet niet of het heel duidelijk is, had misschien wat foto's tijdens het maakproces moet nemen. 8-)

Groetjes,

Lennaert

Forum Rechten