Overstromingen Thailand

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben de laatste 2 weken nauwelijks op het forum geweest, te druk met de overstromingen. Eerst met rondrijden/fietsen, foto's maken en helpen met zandzakken ed. maar sinds deze week met de eigen boel, de kans is erg groot dat in de loop van het weekend we een halve meter water in huis hebben, dus het meeste moest naar de bovenverdieping, meubilair, gereedschap, het hout zoveel mogelijk droog gezet en we wonen sinds gisteravond in een hotel in het centrum. Hoofdzakelijk omdat mijn vrouw elke dag op kantoor wil zijn en we bij een halve meter water geen kant meer op kunnen. Hier hebben we de skytrain, ik zal nog wel wat foto's posten, voor wie het leuk vind heb ik een website voor onze mede kampbewoners gemaakt. Die was nog niet klaar, maar het nieuws kwam zo snel dat ik maar live ben gegaan. De opzet is een beetje zoals ik dat ook voor woodworking wil maken, de link is www.nichadainfo.com.
Het gaat zo snel, mijn thaise buurman heeft een verzameling klassieke auto (ruim 200 stuks) in een mooi gebouw, zo'n 15 km bij ons vandaan naar het noorden (pathum thani) zondag leek alles nog goed, maandag hadden ze twijfel en dinsdag stond er 2,5 meter water in zijn loods! Hij denkt dat het in onze buurt net zo zal gaan, vanavond was het er nog droog, maar het water komt er aan. De schade tot nu toe is buiten alle huizen en ruim 300 doden, dat er ruim 14.000 bedrijven al plat liggen en daar komen nog heel veel bij in Bangkok, waar meer dan 660 duizend medewerkers door getroffen worden. De hele economie komt tot stilstand en het kan nog weken duren.

jaap
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap

Vrienden van ons zijn net 2 weken terug uit Thailand. Een rugzak rondreis vakantie. Van hen hoorden we al dat het er slecht aan toe was, in het zuiden leek het toen al zoals wij kennen van die rampenfilmpjes in het journaal. Voor Thailand is het een regelrechte RAMP, het land heeft niet de infrastructuur die wij hier kennen, er is geen enkel land wat op zo''n ramp is voorbereid maar voor de Thai is dit een regelrechte ramp. Nieuws wat hier binnenkomt is eigenlijk ook alleen maar slecht nieuws. We wensen jouw, de familie en alle Thai een stop van deze REGENS.

Droge voeten gewenst. Hugo Tim en Jolanda
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tjonge Jaap, dat is toch een regelrechte ramp voor het land. Goed dat je ons informeert, want de berichtgeving hier is toch globaal. Veel sterkte de komende dagen/weken en groeten aan Jantje en de kids.
vr.gr. Jan en Annie Pranger.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wow, indrukwekkend verhaal, inderdaad een ramp voor het land en de inwoners. Hier in Nederland hoor/zie je er heel weinig van. De media overspoeld (no pun intended) ons alleen met de meest lugubere beelden van Gadaffi.

Sterkte en ik hoop dat je het droog houd, letterlijk.
 

WR1944

Oud hout
Het is vreselijk dat er altijd zoveel slachtoffers vallen. Ik heb geen idee van de locale situatie en ik ben gauw geneigd het door een Nederlandse bril te bekijken. Dan denk je dat een Thaise Rijkswaterstaat voldoende maatregelen zou moeten kunnen treffen. Maar sommige rampen zijn gewoonweg niet te bedwingen. Dan kunnen zelfs Hollanders met hun eeuwenlange ervaring er geen mouw aan passen.
In New Orleans werden na Katrina twee Hollandse ingenieursbureaus geraadpleegd voor een waterbeheersingsplan. Dat werden dus o.a. dijken op deltahoogte zoals wij die kennen. Gelukkig wisten de Amerikaanse army engineers het beter en maakten er betonnen muren van. Dus de volgende ramp is al voorgeprogrammeerd.
Maar aan die verhalen heb je nu niets. Ik hoop dat het goed afloopt voor jou en je familie.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Veel sterkte daar.
Ondanks dat je ook getroffen word door de ramp ben je dan toch maar weer bevoordeeld dat je van 'rijke' westerse achtergrond komt en jezelf mogelijkheden tot uitwijken/hotel kan veroorloven. Wel goed dat je probeert je steentje/zandzakje bij te dragen. Daar kunnen vele een voorbeeld aan nemen.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik had de weinige berichten gehoord op het nieuws en ik hoopte wat van je te horen op het forum, gewoon om te zien hoe het gaat. er is echt een ramp, zoveel doden en veel ongemak. ik wens jullie daar alle goeds, en hou vol.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Jaap,

Hoe is de situatie nu daar bij jou?
Zojuist een verontrustende reportage gezien bij 1 vandaag, over het feit dat het zo goed als zeker is dat Bangkok ook blank gaat komen te staan. Vreselijke berichten natuurlijk weer.
 

Jelmer79

Actieve deelnemer
4 okt 2011
25
0
Las in de krant dat Bangkok nog tot december blank staat, echt niet te geloven.
Heel erg veel sterkte daar,
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wauw, had gek genoeg niet door dat het daar zooo nijpend is, hopelijk gaat alles naar omstandigheden goed jaap en familie..!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo allemaal, dank voor het medeleven en de leuke reacties. Sinds gisteravond wonen we weer in ons huis. Als door een klein wonder is ons deel nog steeds droog. De school heeft toestemming gekregen om weer te beginnen en de eerste schooldag zit er weer op voor de jeugd. Een 30% van de leerlingen kan nog niet op school komen (1800 leerlingen totaal). Het water sijpelt gewoon langzaam Bangkok binnen, op sommige plaatsen staat 1,3 m op andere is de straat net nat en het hart, zo langs Sukhumvit is nog helemaal droog. En vanavond was er een bijeenkomst op de ambassade en de verwachtingen zijn dat het water nog zo'n 4 weken blijft staan, cq oprukt. De gebieden rondom Ayutthaya worden weer wat droger, sommige wegen zijn weer begaanbaar en men maakt al plannen om weer schoon te maken. Rond Ayutthaya zijn hele grote industriegebieden waar b.v. Honda's gemaakt worden maar ook harde schijven voor computers, camera's van Nikon en Sony, heel veel toelever industrie. De pc industrie wordt serieus geraakt door een tekort aan harde schijven.

De verwachting is dat het hart van Bangkok gespaard blijft, het nieuwe internationale vliegveld ook droog blijft, maar met gaat wel de toegangswegen ophogen omdat die binnenkort onder gaan lopen. Het groene mamba verhaal is een fabeltje, maar we zien wel meer slangen dan anders. Ons kraanwater is niet fris meer, de reservoirs zijn overstroomd door vies buitenwater. We hebben nog 20 liter drinkwater, dus morgen maar op zoek. Het is maar mondjesmaat verkrijgbaar. Het water in de ondergestroomde gebieden wat de eerste dagen helder, maar is nu goor zwart grijs en stinkt en er is een groot potentieel gevaar voor ziektes als cholera etc. Maar voor de rest gaat het goed hier, 1 van mijn kinderen had vanmiddag zwemles en dan zit je met wat andere ouders redelijk onwezenlijk bij elkaar. Het was prachtig weer, erg warm, maar het idee dat maar een paar kilometer verderop alles onder water staat maakt het erg ongemakkelijk.
Om een idee te krijgen een filmpje van een paar dagen geleden. Nog even geen tijd om hout te bewerken, maar kan nu wel weer regelmatig op het forum kijken.

jaap

[youtube][/youtube]
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou jaap wat een verhaal. Goed dat jullie het droog houden hopelijk blijft het voorvanderen binnen de perken.

Kan me voorstellen dat je beetje stom zit te kijken naar je kinderen in een bak water als er vlakbij zoveel water ligt waar het niet hoort.

Om de lol er beetje in te houden: hout-je droog :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het duurt allemaal lang zeg. Hier is het al lang uit het nieuws verdwenen, maar het is dus nog steeds een natte boel. Wat een drama allemaal.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is allemaal weer droog en heel veel rommel is al weer opgeruimd. Als je op google maps kijkt naar bangkok, dat wonen wij een klein stukje rechts van Koh Kret, het eilandje in de Chao Phraya rivier. En met een clubje fietsen we een paar keer in de week aan de linkerkant van de rivier, daar is het wat meer landelijk, veel minder verkeer, veel rijstvelden, viskwekerijen, tempels, kleine gehuchten, prachtig gebied, maar er hangt nu een soort grauwsluier over. De meeste rijstvelden worden weer groen, het groeit hier natuurlijk geweldig, 3 oogsten per jaar, maar bijna alle mango bomen die tussen de rijstvelden staan zijn dood, en nu dus bruin ipv groen. En dat geldt ook voor alle bermen en wallen tussen de rijstvelden in. En rond alle huizen licht een soort grijze waas van kleideeltjes die uit het water bezonken zijn. Maar de lokale economie draait weer volop, de mensen lachen (doen ze bijna altijd) en met een maand of 3 zie je er denk ik weinig meer van. Nu maar hopen dat het dit jaar wat beter gaat!
Wel weer wat anders spannend, de meeste ambassade's lieten dit weekend een terroristen waarschuwing uitgaan. Er waren een paar hezbollah strijders in Thailand gesignaleerd, inmiddels ook 1 gearresteerd en de waarschuwing was vooral om toeristencentra's te mijden etc. Omdat de grootste moskee van Bangkok hier 1 km vanaf staat en we de grootste amerikaanse school hier hebben (1800 leerlingen) was er in het weekend wat extra activiteit met bewaking, waarschuwing vanaf school, maar sinds maandag is alles weer normaal. Never a dull moment :D .
Maar het wordt tijd om weer wat met hout te doen, sinds de zomer eigenlijk niks meer gedaan :oops:

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.