mooie kar met perenhout

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
goedendag, ik ben mark van zee, een hobbyhoutdraaier uit Langerak (zuid-holland) en ik ben vrij nieuw op dit forum. Ik heb wel een hele tijd berichten gelezen maar heb pas sinds kort een eigen account. Ik vind het altijd leuk om berichten te lezen over gekregen draaihout, dus het leek me leuk om een bericht te maken over het peren hout dat ik heb gekregen.

[album]292[/album]

het is het hout van zes 80 jarige perenbomen. het zijn hoogstammen uit een hobbyboomgaard. diameters varieeren van 25 cm tot 35 cm. Ik ben de stammen zelf om wezen zagen in de boomgaard, die maar 10 minuten fietsen van mijn huis verwijderd is. Ik heb de stammen terplekke rechtop gezaagd met een kettingzaag met een lang zaagblad, zodat het hart eruit is en dat ik er makkelijk schalen af kan zagen. Ben nu druk bezig met voordraaien, daarna een paar maanden drogen en daarna hoop ik een lading mooie perenhouten schalen te hebben!

[album]294[/album]

dit zijn de stammen die geschikt zijn voor schalen.

[album]295[/album]

helaas heb ik geen lintzaag, dus ik zaag de punten eraf met een kleine kettingzaag

[album]296[/album]

[album]297[/album]

het hout is flink nat, je kan de spetters al op de muur zien terwijl het blok nog maar een paar tellen heeft gedraaid!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Mark een prachtige oogst. Kun je al een voorgedraaide schaal laten zien? Hoe dik laat je de voorgedraaide schaal; 10% van de omtrek? Ik zou de kopse kanten toch maar insmeren met de goedkoopste houtlijn verdund met water. Je hebt een voorraadje om van de watertanden.
vr.gr. Jan Pranger.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
jan pranger zei:
Nou Mark een prachtige oogst. Kun je al een voorgedraaide schaal laten zien? Hoe dik laat je de voorgedraaide schaal; 10% van de omtrek? Ik zou de kopse kanten toch maar insmeren met de goedkoopste houtlijn verdund met water. Je hebt een voorraadje om van de watertanden.
vr.gr. Jan Pranger.

ik laat de wanddikte inderdaad 10% van de diameter. ik smeer ze ook in, maar ik heb ze nu even in een zak met natte hout krullen gelegd om ze een beetje te laten 'verslapen' . dit omdat perenhout een beetje saai is, behalve verslapen peren en hout van dode stammen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooi klusje! Laatst ook een perenboom van rond de 35cm om moeten zagen. Van het dikste deel maar een paar balken gezaagd. Schimmels in het hout laten komen is wel een goede tip, perenhout is inderdaad wat gewoontjes.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Vrij nieuw op het forum, maar een houtdraaier met veel verstand van zaken zo te zien. Ik ben (nog) geen houtdraaier, maar interesseer me er wel in. Hoe zet je het blok hout op je laatste foto nou vast?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
l3nna3rt zei:
Vrij nieuw op het forum, maar een houtdraaier met veel verstand van zaken zo te zien. Ik ben (nog) geen houtdraaier, maar interesseer me er wel in. Hoe zet je het blok hout op je laatste foto nou vast?

met een schroefplaat, die schroef je op het blok en draai je dan gewoon op de as van de draaibank. ik gebruik liever een schroef plaat dan tussen de centers, want dan kun je overal goed bij en het is ook veiliger naar mijn mening.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.