verplaatsen van werkplaats

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo,

mijn werkplaats was altijd de zolder van ons huis. nu zit ik eraan te denken om een kelder onder ons (jaren 30) huis te schraven. de zolder heeft als grote nadeel dat mijn buren veel overlast hebben van mijn gebeitel en mijn draaibank. ik hoop in de kelder minder last van contactgeluid te hebben aangezien ik deze dan op de zandgrond kan maken.

wie heeft hier ervaringen mee?


alvast bedankt voor de reactie's


rick
 
A

Athanor

Guest
Hallo Rick,

Wat een uitdagende onderneming heb je in gedachten! Ik heb er geen ervaring mee, ben nog steeds bezig mijn werkplaats op de begane grond uit te breiden. Lijkt me wel een avontuur waar je professioneel advies bij nodig bent. In mijn gesprek met de gemeenteambtenaar merkte ik wel hoe hij vooral kritisch keek naar de "fundamentele" constructie-eisen. Onlangs zag ik overigens een video op de site van Taunton van een Canadees die zijn werkplaats ondergronds in zijn achtertuin had gebouwd, met een fraai terras er bovenop. Is dat voor jou misschien ook een (werkbaar) alternatief?

Veel succes!
Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hmm van de zolder naar de kelder hele happening is dat


ik weet niet of zand het contact geluid tegengaat, mijn woning ligt direct langs een verhard voetpad waarvan de stenen niet direct tegen mijn woning aanliggen, maar ik hoor wel iedereen voorbijlopen

ik zal het maandag even aan een vriend van mij vragen , die heeft een bedrijf die aan geluidshinderbestrijding doen die weet dat waarschijnlijk wel
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Rick, Ik begrijp erg goed dat je van je zolder weg wilt. Ten eerste je bent er zelf niet gelukkig mee, je buren ook niet, mijn vrouw zou het ook niet zo erg apprecieeren als ik op mijn zolder mijn draaiwerk zou gaan doen, kortom een netelige situatie.
Een kelder onder je huis zou een optie kunnen zijn, maar ook een dure optie, gelet op het feit of dat in verband met de fundering haalbaar is. Dus daar moet expertize aan te pas komen, om eerst te bekijken of dat bouwkundig haalbaar is.
Eerlijk gezegd ik zou daar huiverig voor zijn. Is het niet mogelijk voor je om in de buurt een ruimte te vinden, bv een ongebruikte ruimte bij iemand in een schuur, als je zelf geen ruimte buitenshuis hebt in je achtertuin. Ik heb een redelijke achtertuin met een schuurtje, waar vroeger fietsen in werden gestald. Het schuurtje is niet zo groot, maar wel groot genoeg om mij n draaiwerk in te doen. Dus heb ik een nieuw schuurtje in 2001 gebouwd neven het bestaande schuurtje, van blokhut profielen, waar nu de fietsen in staan en ook mijn houtvoorraad. Mijn buren hebben ook zo'n schuurtje direct neven mijn schuurtje waar ik als ik dat zou willen ook gebruik van mag maken, dus als ik jou was zou ik eerst andere opties bekijken voordat je zo'n stap ga ondernemen.
Ad
 

WR1944

Oud hout
Wees héél voorzichtig met het uitgraven van kelders. Voor je het weet gaat de fundering verzakken. Een kennis heeft jaren geleden ook z'n kelder uit laten graven. Dat heeft een aannemer gedaan. Er is toen een betonnen bak tussen de fundamenten gemaakt. Dat ging redelijk goed omdat op zandgrond (Den Haag) gebouwd was. Maar het was wel erg duur.
In ieder geval veel succes.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Rick,
Ik heb in mijn vorige huis eenzelfde actie gedaan. Mijn werkplaats was op de eerste verdieping en dat gaf toch wel veel stof in huis en het was altijd een gesleep met materialen. Ik heb toen besloten om de kelder ongeveer 50 cm (net onder de fundering) uit te graven. De kelder had nl. net geen stahoogte.
De werkplaats in de kelder beviel mij perfect. Met name omdat ik de cv installatie had doorgetrokken. Het werd daarmee een droge / aangename ruimte. Bovendien had ik een goede toegang vanaf buiten.
Mijn gezin was echter minder tevreden. Als ik de vlakbank aanzette konden zij de tv niet meer horen. Nu was het bij mij wel zo dat de kelderkast (die in verbinding stond met de werkplaats) uitkwam in de woonkamer. Die verbinding kreeg ik niet geluid dicht.
Voor de vermelde funderingsproblemen zou ik niet zo bang zijn. Zo snel stort de zaak niet in. Ik had een oud pakhuis uit 1900. Ik heb in de kelder een betonvloer gestort tot onder de fundering. Het is daardoor, naast de vloer van de werkplaats, de draagvloer/funderingsvloer van het huis geworden. Ik heb steeds ongeveer drie tot vier meter fundering vrij gemaakt, en ben daaronder gaan storten. Overigens is de betonvloer niet op isolatie gestort (dat is funderingstechnisch niet zo handig), maar gewoon op het zand.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo allemaal

enorm bedankt voor de tips. vooral de link naar de andere ondergrondse werkplaats was erg inspirerend. gisteravond een goed gesprek met de contructeur gehad. toch besloten om dit niet door te zetten. de fundering ligt niet diep genoeg en tot een acceptabele hoogte te komen. toch op zolder dan maar iets gaan bedenken om het "schokken"van mijn minidraaibankje tegen te gaan. zou een zwaardere draaibank veel uitmaken?


rick"maakt veel lawaai"koorman
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Waar je misschien beter naar kan kijken is hoe je draaibank op de vloer gemonteerd staat. Je hebt van die machine dempers, dat zijn twee dunnne stalen platen waar een dik rubber tussen zit. Een plaat kan je aan de grond vastzetten en de andere plaat aan de voet van de machine. Vier van die dingen en je dempt de trillingen.

Of misschien een kelder in je achtertuin?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
zuma

weet jij toevallig een adres voor machinedempers???? ik ben momenteel aan het kijken naar een zwaardere draaibank. meer massa,minder trilling????


rick
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nope weet geen adres, ik vond ooit eens een paar op een sloop toen mijn vrouw opzoek was naar 'vreemde' objecten voor de technische camera.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum

ik heb momenteel mijn draaibank op rubbers staan en de werkbank ook. dit geeft al ee stuk minder contact geluid.

ik hoop op korte termijn een complete rubberen onderplaat te krijgen voor mijn werkplek. dit probleem hebben blijkbaar veel mensen, deze plaat had iemand over. da's mooi geregeld!!


m vr gr

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.