Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Houthandelaar

Houthandelaar

Als jullie naar een houthandelaar gaan, kopen jullie dan eigenlijk een stam van een boom, of gewoon kant en klare balken en platen. Ik zag op youtube namelijk dat veel mensen hele stammen kopen, en dit zo bewerken dat ze er een balk uit krijgen. Natuurlijk is dit nog veel te moeilijk voor mij, maar ik was even nieuwsgierig :P

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Houthandelaar

Justin,

Begin eens met veel lezen hier op het forum. Als je dat doet, is het ook niet nodig om dit soort vragen te gaan stellen.

Ik heb een paar weken geleden twee boolen eik gekocht. Eentje met planken van duim (25mm, in de praktijk 30 mm) en eentje van twee duim (50 mm). De reden waarom zoveel hout en niet gekantrechte planken? Ik heb een paar projecten in het vooruitzicht waar behoorlijk wat hout voor nodig gaat zijn. Het was wel wat geld, maar het hout kost me nu veel minder dan dat ik telkens net het nodige hout ga kopen wat ik op dat moment nodig heb. Bijkomend kan ik uit de bool die planken zoeken die het best passen bij de toepassing. In een bool zitten kwartierse planken, half-kwartierse en dosse. Ga ik naar de houthandelaar voor één plank, dan moet ik nemen wat er net open ligt uit de bool. En dan kan het zijn dat het juist een mindere plank is, en diegene die na mij komt voor hetzelfde geld veel beter hout heeft. Natuurlijk kan ik ook gekantrechte planken kopen, maar de prijs (voor eik) is dan veel hoger, en ik ga meer uitval hebben. Je moet natuurlijk de mogelijkheden en behoefte hebben om het op deze manier te doen.
    Mathieu

Mathieu,

Ik zit ook een beetje met het zelfde probleem.
    Ben nu al wezen kopen met de slagmolen ,maar ik ben er niet echt tevreden over.
    Ook al een paar keer in Leende geweest,goed maar een beetje ver.
    Mag ik vragen waar jij dat hout gaat halen ?

Mvg,
    Rudy

Ik ben dus niet de enige die zich niet helemaal kan vinden bij de Slagmolen!
    Die eik heb ik gekocht bij Claesen in Neerrepen (Hasselse Steenweg). Dus vlakbij voor jou. Maar ook hier moet je een beetje opletten en je niet laten inpakken.
    Zijn aanbod is beperkt, maar hij had pas een mooie voorraad Franse eik ingekocht. En de kwaliteit/prijs was naar mening ok. Je moet wel goed vragen hoe de vermeting gebeurd. Volle meting (dus inclusief gebrek), of netto meting. De prijs gaat hier uiteraard vanaf hangen.

Mathieu

Hallo,
    Bedankt vr de tip,maar die Claesen is een dorpsgenoot ,is wel iemand met een handleiding!
    Ben er eens prijs gaan vragen vr Afrormosia ,tot op heden nog steeds geen prijs,dus?
    Ik zie veel houd liggen aan het kruispunt Zutendaal als ge vanuit Bilzen komt.
    Ik zou eens willen weten of die geen hout verkopen?

Mvg,
    Rudy

Forum Rechten