Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Compleet finished gesegmenteerde schaal met deksel

Na de gesegmenteerde schaal met deksel behandeld te hebben met drie lagen blanke transparante lak, is deze geheel klaar.
    De foto toont de schaal compleet met deksel en met het deksel los.
    Totale hoogte is 270mm, de grootste diameter 280mm.
    Geheel van grenenhout, alleen de bovenste ring van de schaal is van beukenhout, en de knop van het deksel van rood/bruin meranti.
    Ad

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Compleet finished gesegmenteerde schaal met deksel

ad

ziet er goed uit. ik ga dit weekend beginnen met zagen . ik wil eerst proberem om verschillende houtsoorten gewoon aan elkaar te lijmen en kijken hoe dit gaat.
    ben druk bezig met het kopen van een partij turks walnotenhout en olijvenhout van een zakenkennis uit turkije. de bomen die geen vrucht meer geven mogen gekapt worden en die wil ik wel kopen.

nogmaas mijn complimenten voor het mooie stuk werk!!!

groetjes

rick

Fraai Ad, het zijn zelfgemaakte juweeltjes. Wat voor blanke lak smeer je er op. Ik gebruik zelf de laatste jaren veel de waterverdunbare PU lak van b.v. trae-lyx of glitsa. Die laat zich ook mooi tot hoogglans polijsten en je kunt een aantal lagen per dag aanbrengen.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Fraai Ad, het zijn zelfgemaakte juweeltjes. Wat voor blanke lak smeer je er op. Ik gebruik zelf de laatste jaren veel de waterverdunbare PU lak van b.v. trae-lyx of glitsa. Die laat zich ook mooi tot hoogglans polijsten en je kunt een aantal lagen per dag aanbrengen.

jaap
    Hoi Jaap, bedankt voor de aandacht!!
    Ik ben een liefhebber om Glitsa op waterbasis te gebruiken, met na het opbrengen van elke laag lichtjes te schuren voordat ik de volgende laag opbreng. Heb er drie lagen glitsa opgezet, en daarna gepolijst.
    Ad

ik vind watergedragen producten ook helemaal top, ik vind alleen dat sommige wat donkerdere houtsoorten minder mooi opkleuren (minder warm) bij deze houtsoorten gebruik ik meestal osmo

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

beste ad

jouw gesegmenteerde werk heeft me aangezet tot een vergelijkbaar werkje (de kwaliteit van mijn werk valt echter nog enorm te verbeteren) . ik heb een paar vraagjes:

je gebruikt bison houtlijm. geen problemen met kleefkracht??? al eens iets anders geprobeerd??

hoe krijg je het segment wat de bodem vormt erin?? ik heb zelf gemerkt dat dit best moeilijk gaat.

alvast weer bedankt

rick

[quote="rickkoorman"]beste ad

jouw gesegmenteerde werk heeft me aangezet tot een vergelijkbaar werkje (de kwaliteit van mijn werk valt echter nog enorm te verbeteren) . ik heb een paar vraagjes:

je gebruikt bison houtlijm. geen problemen met kleefkracht??? al eens iets anders geprobeerd??

hoe krijg je het segment wat de bodem vormt erin?? ik heb zelf gemerkt dat dit best moeilijk gaat.

alvast weer bedankt

Hoi Rick,
    Ik gebruik al jaren bison houtlijm, nu professional topspeed, een paar uur wachten na het lijmen is voldoende om verder te werken, al moet ik zeggen dat bij temperaturen van beneden de 5 graden lijmen niet meer mogelijk is. Deze lijm is erg sterk, sterker dan het hout zelf. Heb het vroeger meegemaakt dat bij deurtjes het hout ging trekken, waardoor het hout scheurde maar niet de lijmverbinding losliet, zo persoonlijk ben ik tevreden met dit product.
    Als ik de bodem maak gebruik ik voor de bodem een ronde schijf die ik in de diameter groter laat, en de gesegmenteerde ring die daarom heen zit kleiner in diameter maak, voor wat betreft de binnendiameter. Vervolgens draai ik de diameter van de ronde bodemschijf op maat (volgens tekening), en dan draai ik het gat van de gesegmenteerde ring precies passend zodat de bodemschijf precies in dat gat past. Ik draai dat gat (uitsteken) met een afsteekbeitel, ervoor zorgend dat het haaks is, dus telkens meten om te zien wat je nog moet wegsteken. Dus het haaks afdraaien van de bodemring en het goed haaks uitsteken van het gat in de gesegmenteerde ring is dus belangrijk. Kun je controleren met een voetjespasser om te evenwijdigheid te controleren en een schuifmaat voor wat betreft het gat in de gesegmenteerde ring. De bodem ring kun je ook controleren op evenwijdigheid met een krompasser en een schuifmaat. De eerste keer dat je dat doet wil dat wel eens fout gaan, het is een kwestie van gecontroleerd en nauwkeurig werken om ze netjes passend te maken. Het goede gevoel speelt hierbij ook een rol, als je dat een paar keer gedaan hebt krijg je dat goede gevoel vanzelf. Voordat ik daaraan begon heb ik diverse proefstukjes gemaakt om het in grip te krijgen. Om een en ander nog duidelijker te maken post ik een tekening van deze schaal hierbij, waarop je de grotere bodemring kunt zien in vergelijking met het gat in de gesegmenteerde ring die daaromheen moet passen
    Leuk dat je aan de slag bent gegaan met gesegmenteerd werk, ben dan ook erg nieuwsgierig om de uitkomst te zien. Ja het is een geduld en tijdrovend werk dat gesegmenteerd draaiwerk, maar wel erg leuk.
    Veel succes Rick.

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

hardstikke bedankt ad. deze adviezen helpen weer enorm

ik ga eerst een paar uur geld verdienen en vanavond weer bezig met het draaiwerk als de kinderen op bed liggen.

rick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    hardstikke bedankt ad. deze adviezen helpen weer enorm

ik ga eerst een paar uur geld verdienen en vanavond weer bezig met het draaiwerk als de kinderen op bed liggen.

rick
    Veel succes Rick, en geen dank, heb dat graag gedaan. Maar pas op dat je de kinderen niet wakker maakt. Ga vanavond en vannacht lekker vastenavend vieren met mijn vrouwtje in de stad. Ook erg leuk.
    Ad

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

beste ad

ik heb mijn eerste draaisels af met het gesegmenteerde draaien. als ik alles in 1 houtsoort maak dan komt het er redelijk uit. als ik ga experimenteren met ringen die onderling uit meerdere verlijmde houtsoorten bestaan dan merk ik dat ik de ringen niet "centraal "gelijmd heb. heb jij dit ook meegemaakt? hoe dan ik zorgen dat alles mooi centraal komt??

bedankt weer

rick

Forum Rechten