Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Super video over een stoelmaker

Op youtube is een serie zich aan het ontvouwen over Curtis Buchanan, die een zogenaamde Windsor chair maakt, zeg maar een spijltjesstoel. Niet echt mijn stijl, maar het verhaal is fantastisch. En ook heel leerzaam als je geintereseerd bent in de eigenschappen van hout en het bewerken met handgereedschap. De serie begint met een bezoek aan de boomstammen verkoper waar hij een paar stammen ophaalt, en op dit ogenblik is de laatste episode nummer 29. Alles bij elkaar nu al een uur of 4 aan materiaal en de stoel is nog niet klaar!

Behalve een kettingzaag om de stam in handzame brokken te hakken, een draaibank voor het vormgeven van de poten ed. en af en toe de lintzaag voor wat grover zaagwerk, wordt alles met handgereedschap gedaan. Meestal voor mij vrij onbekend gereedschap, speciaal ontwikkelt voor de stoelen fabricage.

Ik vind het fascinerend, en hoop dat er snel nieuwe episodes komen.

Link naar de eerste: http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: Super video over een stoelmaker

Seek, hartstikke bedankt voor het delen van de link!
    Ook ik ben vooral geïnteresseerd in het werken met handgereedschap, en dit is weer erg leerzaam.
    Ik ga snel weer verder kijken!

Mooi oldscool tradities. Erg leuk om te zien. Maar je haalt niet ideaal materiaal uit je boom als je de scheuren volgt.

Tegenwoordig heb je op de markt houtzagerijen die kevlar draden gebruiken bij het zagen van bomen. Hierdoor heb je zo weinig verlies van materiaal.

Maar dit filmpje is ideaal voor het begrip hout bewerking.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Klopt Bram, maar als je, je hout splijt krijg je veel sterker veerkrachtiger hout dan gezaagd hout.

helemaal waar. Ik zou er ook voor zijn hoor. Het maakt het vak veel leuker. Eigenlijk moeten we als meubelmakers met elkaar besluiten om gewoon weer mooie producten te maken. Ipv die plaat rommel die na 2 jaar weer wordt weg gegooid.

erg leuke filmpjes. Ik ben er alleen net iets te laat mee opgebleven

Forum Rechten