Tekeningen - 47 houtbewerkings tekeningen

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Hoi Cora

Dat is een mooie set tekeningen. Ga ik zeker iets mee doen, vooral de gereedschapjes hebben mijn interesse.


De zwaluwstaarthaak waar Don om vroeg staat er ook bij! (Lees je dit Don?)


Bedankt.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Kijk eens aan dat is een mooie verzameling tekeningen die je daar hebt. Jij hebt vast en zeker op het Hmcollege gezeten?

Super dat je het deeld. Zullen veel mensen blij mee zijn
 

Jelmer79

Actieve deelnemer
4 okt 2011
25
0
Geloof dat dit meer ging om voor als de teken doos zelf leeg is en nog iets zoekt om te maken.

thanks btw, zitten leuke dingen tussen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Wie weet waar ik veilig een programma kan downloaden voor het openen van .rar-bestanden.
De vorige keer dat ik hier een programma voor had geïnstalleerd is mijn laptop flink ziek geworden.

Mathieu
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Download AVG... het is een gratis virus scanner programma. Een must voor elke computer.

Nadat je dat erop hebt staan scan je de rar. (rechtermuis > scan)
Hierna open je de rar met Winrar



Maar wees gerust ik heb het al voor je gescand en het is veilig
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Je moet ook zorgen dat je de juiste winrar hebt, vele winrars op internet zijn een en al virus.
Dit ligt dan niet aan het .rar bestand zelf, maar het programma verziekt het.
Het is echt ongelooflijk hoeveel mensen virussen op internet zetten, echt zielig gewoon :(
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Allereerst: De tekeningen zien er veelbelovend uit, en ik zou hier graag iets van willen maken
Maar: Ik snap echt niks van de tekeningen. Dit ligt natuurlijk niet aan de tekeningen, alleen ik snap ze niet. Ik zie overal maten door elkaar staan, overal staan lijnen graden e.d. en ik heb geen flauw idee waar te beginnen en hoe. Ik zou hier graag uitleg over willen krijgen, want ik denk dat dit de basis is van houtbewerken, ik denk dat je deze tekeningen zult moeten snappen om iets te kunnen maken toch? Heel erg bedankt voor degene die mij wil helpen.

Groetjes Justin
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Maar staat daar ook uitgelegd hoe ik de bouwtekeningen moet lezen en zien? Vanuit welk opzicht, wat het belangrijkste is e.d.? Anders zal ik binnenkort eens langs de bieb gaan, dan kan ik zoals jij al zei gewoon wat boeken huren.
 

WR1944

Oud hout
Tekening lezen is een van de grondbeginselen van elke technische opleiding. Ik hoop niet dat je verwacht dat we in een paar mededelingen op dit forum je dingen kunnen uitleggen waar wij zelf jaren voor gestudeerd hebben. Na de Lagere School heb ik zelf 11 jaar technische studie gedaan dus dat geeft een redelijke basis voor tekening lezen.
Begin met boeken over de beginselen van tekening lezen. Dan leer de verschillen tussen de diverse soorten lijnen, wat maatpijlen doen, wat aanzichten betekenen enz. Als je het technisch tekenen een beetje onder de knie hebt kan je zelfs al gaan denken aan programma's als Sketchup. Maar zonder een goede basis ben je nergens.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Net als de andere al vermelden is het heel moeilijk om in een post uit te leggen hoe een tekening werkt. Toch wil ik het voor je proberen.

Ik neem deze tekening als voorbeeld:

tekening.png



Wat zien we hier?
Zelfs voor de mensen die heel goed zijn in het lezen van een tekeningen kan het soms nog best lastig zijn om een tekening in 1 keer te begrijpen. Om te zien wat het moet worden heb je een paar hulpjes.
1. rechts onder staat een kader (stempel, rechteronderhoek) hierin staat alle informatie die belangrijk is voor het meubeltje.
2. Rechts boven in zie je 3 kleine tekeningen. Dit zijn aanzichten van het complete meubeltje. Dit is een Amerikaanse projectie dat betekend dat je tegen het vooraanzicht aankijkt en daarboven is het boven aanzicht getekend en aan de rechterkant het rechterzij aanzicht

Uit deze informatie kunnen we ophalen dat het gaat om een kastje met een paneel. Er zit ook een tussen draaiend deurtje in en het kader van het deurtje is gemaakt van verborgen pen gat verbindingen met spatpen maar dat is niet in het overzicht rechtsboven te zien.


De maten en aanzichten
We hebben nu de grote maten al gezien in het tekeningetje recht boven. Nu willen we de details zien. Omdat de tekenaar zoveel mogelijk informatie wou laten zien heeft die de belangrijke onderdelen uitvergroot. Helaas is je papier niet groot genoeg om alles te laten zien dus moest die ze op een bepaalde maat afbreken.
Wanneer je een detail ziet van een hoek en er is geen andere hoek afgebeeld kan je er vanuit gaan dat die hetzelfde is. Dit zien we bij voorbeeld A.
Op het bovenaanzicht zien we een pijltje met een a^. De pijl wijst hoe je op het meubeltje kijkt. In dit geval kijk je frontaal tegen de voorkant aan. In het detail zien we dus een projectie van de voorkant. Alle stippel/streepjes lijnen zijn onzichtbaar. Dit zie je dus niet. Het is wel getekend omdat het belangrijke informatie bevat. In dit geval zie ik een pen gat verbinding, een lamelo, een sponning of groef (als je naar detail C of B kijkt kan je zien dat het een groef is voor het paneel en een sponning voor de achterwant). Zie jij ze ook allemaal?

Voor de rest zie je allemaal maten. Er staan maten bij die de totale maat van iets aangeven bijv. de 260 van de onder plank alleen is die lijn niet helemaal afgemaakt maar hij loopt door in de breeklijn dus je weet dat dat de complete maat is. Ook zie je onderdeel maten zoals de pen en de spatpen 30 en 5 mm.

De andere aanzichten zijn C is een doorsnede van boven af. Je ziet rechts boven in dat er een lijntje bij C staat. Je moet bedenken dat het kastje zo doormidde is gezaagd en dat je er van boven opkijkt. In detail C zie je dan wat je dan zou zien.

Het laatste punt wat ik wil toelichten zijn de lijnen op het hout. Kop hout is altijd met schuinen lijnen aangeduid. Maar ook elk soort plaatmateriaal heeft een andere tekening. Deze kun je online en in het groene boekje vinden.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje opweg help.




* Ik heb deze text snel geschreven er kunnen door mijn dyslectie nogal wat fouten in zitten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.