blad buitenkeuken

vinny

Nieuw lid
16 okt 2011
2
0
Hallo

Ik moet voor mijn GIP een buitenkeuken maken.
Nu zou ik daar een verlijmd massief eiken blad op willen leggen.
Maar welke afwerkingslaag kan ik hier dan op het best opzetten ?
zodat deze tegen de vochtigheid kan en zodat deze krasvrij is ?

mvg
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Wat is een GIP?
Hou er wel rekening mee, dat eiken nogal werkt.
Ik heb daar zelf ook al eens over nagedacht en een mooi gestort betonnen blad, is ook erg mooi.
 

vinny

Nieuw lid
16 okt 2011
2
0
Dit is een eindwerk wanneer je in je laatste jaar zin... in mijn geval voor houttechnieken.
mss een andere houtsoort dan ?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Vinny,

Staat deze buitenkeuken het ganse jaar buiten?
Eikenhout is een enorm leuke houtsoort om te verwerken maar onderschat het werken niet, ook in de lengte richting van het hout. Zeker als je deze dan verwerkt in een werkblad.

Even verder denken, keukenwerkblad, snijden in je werkblad ( door je beschermlaag ) , mag eikenhout in een keuken als werkblad?

Stof tot nadenken :)

Bert
 

tuoh

Oud hout
Hout beschermen tegen vocht en tezelfdertijd ook nog eens krasvrij :shock: dat word een onmogelijke opdracht.
Met hout kan veel, maar je moet wel een beetje realistisch blijven. Als het letterlijk een buiten staande keuken word dan opteer je veel beter voor RVS in plaats van hout.
Je zou wel alles in de Epoxy kunnen zetten, maar de eerste kras en weg is de bescherming.
Ook een composiet, Volkern (HPL), Corian, etc. is een mogelijkheid, die kan je zelfs afspuiten met de hoge druk spuit :D en dat ziet er na 20jaar buiten nog als nieuw uit.
Er is geen enkele houtsoort die dit ook maar kan benaderen. De duurzaamheid van een stuk hout bij buitengebruik hangt niet alleen af van de natuurlijke duurzaamheid van de houtsoort in kwestie, ook de aard van de constructie draagt bij tot de uiteindelijke duurzaamheid. Zo is het bij buitenconstructies belangrijk dat je zo weinig mogelijk platte vlakken hebt waar water kan blijven opstaan (alle randen afschuinen) Alle hoeken en scherpe randen opronden om een optimale hechting voor het afwerkproduct te verkrijgen, etc....
Wil je toch hout gebruiken, dan komen enkel die houtsoorten in beeld welke in de duurzaamheidsklasse I vallen, en uiterst stabiel zijn van nature,Afzelia, Moabi, Padouk, Merbau, etc. al de rest is binnen de kortste keren brandhout.

Bezint eer ge begint zou ik zeggen,

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.