Tips gevraagd babykamer Ledikant bijna af!

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hallo,

ik ben van plan om zelf een babykamer te gaan bouwen. Tenminste, de meubels die er bij nodig zijn.
Een commode, kast en ledikantje. Op internet hebben we al mooie meubels gezien die onze smaak wel zijn. (zie onderstaande foto's)

Nu heb ik zelf het idee om dit in eikenhout te maken, maar voordat ik het hout haal wil ik hier eens informeren of ik goed zit. Ik heb begrepen dat er verschillende eikenhout soorten zijn. Welke zou ik het beste hiervoor kunnen gebruiken? De kleur moet een beetje zo worden als op de foto's. Of zijn er andere houtsoorten die hiervoor geschikt zullen zijn.

Alle tips en trucs zijn uiteraard meer dan welkom!

Ik heb nog tal van andere vragen, maar die komen vanzelf als ik hout heb gehaald.

sorry voor de kleine foto's, ik weet niet hoe ik ze groter kan krijgen.
image.php


image.php


image.php
 

tuoh

Oud hout
Re: Tips gevraagd over babykamer

De keuze in houtsoorten zijn legio, zeker als je het hout beitst (kleurt) alvorens verder af te werken. Zelfs Vuren en Grenen zijn dan geschikt.

Eik kan natuurlijk ook, maar dat is beduidend duurder. Je kan ook gaan combineren, Massief eik voor stijl en regelwerk, Eik gefineerde plaat voor de vlakke panelen.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Re: Tips gevraagd over babykamer

Ik denk dat je ook moet kijken naar de bijtbestendigheid en de neiging tot splinteren. Ik denk dat voor die eigenschappen vaak beukenhout wordt gekozen. Maar ik ben op dat gebied absoluut geen expert.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Re: Tips gevraagd over babykamer

Leuk om zelf te maken, ik heb destijds ook de comode zelfgemaakt. Meestal is de lengte/breedte verhouding van het blad zo dat je het aankleedkussen over dwars moet leggen. Ik heb die voor ons zelf toe zo gemaakt dat het blad nagenoeg vierkant was, baby lag met hoofdje tegen muur en met de voetjes aan de voorkant. Je hebt dan "goed zicht op het werk" bij de luier wisselen en zo, plus je hebt meer plaats. Om de extra ruimte te benutten in de onderkast (bij laden van normale diepte ca 50 cm) had ik aan beide zijkanten achteraan een vakje van ca 15-20 cm breed gemaakt met daarin een aantal schappen, handig voor de schoentjes, knuffels en zo in te zetten.
Om het splinteren te beperken heb ik gekozen voor een combinatie van beuken met MDF. Voor voorzijden van de lade een frame van beuken (ca 25-30 mm dik) met daarin een paneeltje van 8 mm MDF. Ook de randen afgewerkt met beuken. Panelen donkerblauw hoogglans met blank beuken vonden wij een mooie combinatie. Maar misschien is beuken met multiplex ook een goede optie.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd over babykamer

dank voor de reactie's.

grenen en vuren lijkt mij te zacht. Vooral voor het ledikantje. Eiken kwam als eerste in me op, maar beuken zou dus ook een optie kunnen zijn. De prijs telt wel mee, maar ik betaal liever meer en dat het dan veiliger is qua splinters ed.

@demuis. Jouw optie's ga ik in overweging nemen in het ontwerp. Alles in nog aan te passen natuurlijk!

Welk soort eik zou ik het beste kunnen nemen. Europees of amerikaans eiken. Ik heb begrepen dat amerikaans eiken roder is? En beuken is lichter van kleur dan Europees eiken toch?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Re: Tips gevraagd over babykamer

[quote="demuis] ... baby lag met hoofdje tegen muur en met de voetjes aan de voorkant. Je hebt dan "goed zicht op het werk" bij de luier wisselen en zo...[/quote]

Nooit gehoord van de term B.O.L.O.F.? Body out of line of fire, oftewel in goed Nederlandsch je lichaam uit de vuurlinie houden. Bij onze zoon was een verpleegkundige ook niet bekend met deze term toen ze hem temperatuurde, de rest laat zich wel raden :) :lol:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd over babykamer

@Coko, dan heb ik dus liever wat minder zicht op het werk. :lol:

Ik heb nu een partijtje eiken gekocht waar ik alle meubels (als het goed is) van kan maken. Ik ga het morgen halen, en opslaan in mijn garage. Deze garage is niet verwarmd, maar wel droog. Zou dit een probleem zijn voor het hout, als ik de meubels in de koude garage maak, en dan als ze klaar zijn naar binnen zet? Gaat dit niet ontzettend krimpen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd over babykamer

Ik ben ondertussen wat aan het tekenen in Google SketchUp (wat een geweldig programma is dat zeg!) en ben me de kop wat aan het breken over de verbindingen. Voor de frontjes van de lades had ik zelf de verbinding bedacht, maar wat denken de experts erover. Graag zou ik willen weten of dit een goede en vooral stevige verbinding is, of wat er anders aan zou kunnen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk, ik ben niet zo'n ster met computers. :oops:

[album]300[/album]
 

tuoh

Oud hout
Re: Tips gevraagd over babykamer

Jelmer,

voor wat je van plan bent is dat een goede verbinding, je kan het vergelijken met een langwerpige Domino.
Maar die vermindering bovenaan de pen hoeft niet, laat de pen gewoon doorlopen tot bovenaan, idem aan de onderzijde. Zo werkt de pen tezelfdertijd als spatpen, twee vliegen in één klap dus :D Het werkt nog gemakkelijker ook, je kan de groeven nu frezen zonder uitloop, dat scheelt aardig wat tijd.
De pennen dus enkel verminderen met de diepte van de groef, de rest recht laten.

Mvg,

André
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd over babykamer

bedankt voor je antwoord,

de pen laat ik dan maar doorlopen. Het was puur voor het zicht om het zo te doen. Het scheelt inderdaad een hoop werk.
Onderaan moet de pen wel stoppen omdat anders het paneeltje wat erin komt niet door kan lopen.

Ik meende dat het paneeltje niet verlijmt moet worden om het te kunnen laten werken toch? Ik zal dan het paneel eerst moeten behandelen met een afwerking om later geen problemen te krijgen met krimpnaden die niet behandeld zijn.

al met al een hoop vragen, maar ik word/ben er erg mee geholpen! :D
 

tuoh

Oud hout
Re: Tips gevraagd over babykamer

Inderdaad, paneel niet verlijmen in de groeven. Het frame en paneel moeten kunnen werken onafhankelijk van elkaar.
Daar vloeit dan weer uit voort dat je de panelen voor het samenbouwen best al een afwerklaag geeft, om kleurverschillen te vermijden bij eventuele krimp.

Mvg,

André
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd over babykamer

Duidelijk.. dank je.

Heeft iemand hier nog een antwoord op? Ik had de vraag al gesteld, en was er wel benieuwd naar. Anders leg ik het hout in huis op zolder.

Ik heb nu een partijtje eiken gekocht waar ik alle meubels (als het goed is) van kan maken. Ik ga het morgen halen, en opslaan in mijn garage. Deze garage is niet verwarmd, maar wel droog. Zou dit een probleem zijn voor het hout, als ik de meubels in de koude garage maak, en dan als ze klaar zijn naar binnen zet? Gaat dit niet ontzettend krimpen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd over babykamer

Ik heb een matenplan gemaakt van de meubels. Ik ga eerst grofweg al het hout op maat maken, en dan opslaan in huis. Daar ben ik de eerste weken nog wel mee zoek denk ik.
Daarna kan ik kijken wat ik nodig heb op een avond en meenemen naar de schuur. Beetje omslachtig misschien, maar dan ben ik er zeker van dat het hout niet teveel gaat werken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Ik ben inmiddels begonnen met het op maat maken van het hout voor de commode. Ik heb al een hele hoop klaar liggen voor verder gebruik. Er zit een hoop werk in, maar het is fantastisch om te doen en te maken.

En omdat iedereen natuurlijk gek is op foto's... :mrgreen:



De tekening gemaakt met Sketchup. Ik heb deze gemaakt om dingen af te strepen die klaar zijn, en om grofweg de maten eruit te halen.



Zo ongeveer moet een ladefront gaan worden. Ik heb dit zo even in elkaar geschoven, er zitten dan ook nog geen pen en gatverbindingen aan, en alles moet nog op lengte gemaakt worden.



De stapel hout die klaar is voor verder gebruik



Dit zijn een paar van de paneeltjes die in de ladefronten komen. Hier komt weer een lijst van 9,5cm breed omheen. De panelen zijn 6 mm dik.




Het lijmen van de paneeltjes van de ladefronten. Met wat gewicht erop om het recht te houden.


Nog wel een aantal vragen voor de experts hier.

Voor de achterkant van de kast lijkt het me overbodig om hier ook eikenhout voor te gebruiken. Zou het volstaan om hier multiplex voor te gebruiken van 10 of 12 mm dik? Of heeft er iemand nog een alternatief voor.

Ditzelfde geld voor de laden. Ik kan hier natuurlijk eikenhout voor gebruiken van +/- 1 cm dik, maar zijn hier ook alternatieven voor? Ik heb nog een hele hoop vloerdelen liggen van 10 cm breed, dus ik zou hier de lades wel van kunnen maken, maar omdat het toch weinig in het zicht komt zou het eventueel ook van wat anders mogen zijn.

En waar halen jullie ladegeleiders?

Alvast bedankt voor de antwoorden.. alles is welkom :)
 

tuoh

Oud hout
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Goed bezig zo te zien :D dat komt wel in orde.

Voor de rug kan je inderdaad gewoon multiplex, Mdf, spaanplaat, etc. gebruiken, dat maakt niet veel uit. Dikte 8 à 10mm is meer dan voldoende.

Idem trouwens voor de binnenlades, massief, of plaatmateriaal, het kan allemaal, als het maar stabiel is.

Zelf bestel ik mijn geleiders altijd bij Blum of Hettich, sommige types van hun ladegeleiders worden onzichtbaar geplaatst :D
Zoek maar eens naar "quadro geleider"


Mvg,

André
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Die Quadro geleider is inderdaad een erg mooi systeem, maar behoorlijk prijzig als je er 6 paar moet hebben. Ik ga denk ik kiezen voor een goedkoper systeem, maar wel met het dempsysteem.

Ik heb eerder al eens lades gemaakt van 10 mm multiplex, maar een aantal zijkanten zijn behoorlijk krom getrokken, vandaar dat mijn keuze iets dikker zou zijn deze keer. Beter een beetje overkill, dan later spijt krijgen :mrgreen:


Ik ben inmiddels begonnen met pennen zagen en gaten frezen. Eén frontje heb ik inmiddels klaar liggen en ik moet zeggen dat ik er behoorlijk trots op ben :D

En omdat foto's meer zeggen dan ..... precies



Ik heb toch maar gekozen voor een blinde pen, het ziet er naar mijn mening toch iets mooier uit.



Klaar om in elkaar gezet te worden



Even in elkaar gezet en een kwartier trots naar zitten te kijken :mrgreen:

Ik maar ze eerst allemaal klaar, en ga ze dan in 1 keer lijmen.

Ik ben ook nog op zoek naar een geschikte olie/lak om eerst de binnenste paneeltjes af te werken voordat ik alles in elkaar lijm.

Tips/trucs/reacties zijn uiteraard van harte welkom :D
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

jelmer zei:
Even in elkaar gezet en een kwartier trots naar zitten te kijken
Dat kan ik me goed voorstellen, daar heb je nl alle reden toe, dit worden prachtige meubelen.

Tips kan ik je niet geven, alleen lof :oops:

edit:
Ik heb wel een vraag, hoe heb je dit hout bewerkt (en met name zo recht en vlak gemaakt), machinaal of handmatig? Kan je daar iets over vertellen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Ik heb wel een vraag, hoe heb je dit hout bewerkt (en met name zo recht en vlak gemaakt), machinaal of handmatig? Kan je daar iets over vertellen?

Ik heb een hele partij eikenhout gekocht, wat afkomstig was van verschillende meubels e.d. Ook had ik nog een eiken vloer liggen. Al het hout voor de meubels probeer ik hier uit te halen.

Ik heb het hout machinaal recht en vlak gemaakt met een vlak vandikte bank van Inca. Sinds kort heb ik deze machine, maar ik kan er absoluut al niet meer zonder :mrgreen: wat een heerlijkheid.

Ik moet me alleen nu even zonder gaan redden, want ik heb een spijkertje geraakt, en dus moeten de messen eerst te slijpen. Ik heb er wel reservemessen bij, maar die moeten ook geslepen worden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Inmiddels ben ik weer een stukje verder. Het gaat allemaal niet zo snel, maar dan hoeft voor mij ook niet.




Ik ben begonnen met het maken van het binnenwerk waar de lades straks in moeten komen. Heel veel denkwerk van hoe ik het zou doen, maar ik denk dat ik met een goede oplossing ben gekomen.









Linksonder zie je een plankje die ik ga vervangen, deze "spreekt" me iets teveel :? Voor de rest ben ik er tot nu toe wel tevreden mee. Nog een paar dingen op maat maken, en even wachten totdat ik een goede afwerking gevonden heb, en ik kan beginnen om alles in elkaar te gaan lijmen.


Tips, trucs, kritiek hoor ik uiteraard heel graag! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.