Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Japanse schuifdeuren

Kan iemand mij vertellen hoe je het beste rijst papier op Japanse schuifdeuren bevestigd ? Ik heb een paar mooie deuren gemaakt van bamboehout. Maar dat rijstpapier erop maken is mij nog niet gelukt.

Hartelijke groeten

Paul

Re: Japanse schuifdeuren

De japanners doen het met rijstlijm die uit niets anders bestaat dan lekker plakkerig gekookte rijst )echte rijst geen snelkook' die met water word gekneed met een houte stok, tot het tot de juiste substantie is. het papier plankt perfect voor zolang als het materiaal zelf houd en is makkelijk te verwijderen en opnieuw aan te brengen. zelfde zou je ook kunnen doen met behangplaksel, ls he maar met water is op te lossen, het moet vervangbaar blijven.

Sluit me helemaal aan bij het antwoord van Caspar, als je het papier voor het plakken licht bevochtigd, trekt het daarna mooi strak. In de bijlage een pdf over japanse kamerschermen.

jaap

Attached files japans papier.pdf (842.9 KB)

Beste Paul,

Een zeer goed en niet al te duur boek hierover werd geschreven door Toshio Odate - Making Shoji. Hierin komen zowat alle aspecten aan bod. Ook Jay Van Arsdale schreef er één over het onderwerp. Kan je gemakelijk via Amazon bestellen.
    Het is zeker aangewezen eerst een paar tryouts te doen alvorens aan je project te beginnen.
    Veel succes.

Forum Rechten