Formaatzaag wringt?

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik gebruik al lange tijd een formaatzaag van metabo, een magnum TK 1256.
Bij het zagen van plaatmateriaal met de langsgeleider krijg ik steeds meer problemen. De zaag gaat wringen en de zaagsnede is niet recht. Er komt een soort s-curve in. Bij het formaatzagen met de slede gaat alles goed. De langsslede lijkt wel haaks te zijn. Ik weet niet waardoor dit nu komt.
Misschien iemand met een idee.
 
A

Anonymous

Guest
Als ik het zo lees,krijg ik weinig informatie.
Wat voor soort materiaal zaag je,en vooral,heb je wel een scherp zaag blad.
Doet hij het makkelijk,of trekt hij het maar net ?
Hoe ziet de snede er uit? (het doorgezagen materiaal dus)
Mooi vlak of verband?

:arrow:
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Henkus zei:
Als ik het zo lees,krijg ik weinig informatie.
Wat voor soort materiaal zaag je,en vooral,heb je wel een scherp zaag blad.
Doet hij het makkelijk,of trekt hij het maar net ?
Hoe ziet de snede er uit? (het doorgezagen materiaal dus)
Mooi vlak of verband?

:arrow:
Even wat extra info. Ik heb 18 mm beuken en 18 mm MDF gezaagd.
De zaagsnede laat zien dat er schroeiplekken zitten en dat er cirkelvormige inkepingen zijn.
Dit is bij het beuken erger als het zacht MDF. Wringen doet hij op beide. Overigens is er ook sprake van enig wringen via de formaatslede maar omdat de snede korter is merk je het minder.
Ik heb inmiddels nog eens goed gekeken naar de langsgeleider. Deze zit goed haaks op de zaagmachine. Of het blad zelf goed it is lastig te zien omdat er een dichte beschermkap overheen zit.
De machine is ongeveer 10 jaar oud en het zaagblad net oud. Ik zaag echter niet zo veel. Ik maak 2 of 3 kasten e.d. per jaar.
Hopelijk geeft deze info meer houvast voor een advies.
 
A

Anonymous

Guest
Zet er maar eens een ander zaagblad op,en bel dan maar terug.
Lijkt me duidelijk na 10 jaar??
Is het wel een HM blad??

Succes.

:cool:
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt voor de info.

Het originele blad bij de zaag was volgens mij wel een HM-blad.
Ik zal een nieuw blad gaan kopen en het gaan proberen.
 
A

Anonymous

Guest
Je kunt het waarschijnlijk goedkoper laten slijpen.
Als ik me niet vergis zijn die bladen 250mm doorsnede,en vaak in de aanbieding.

:arrow:
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Max. maat van de TK 1256 is 167mm

Maar daar is niet heel veel keuze in dus zal het 1 maatje kleiner worden.

Berton
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik heb inmiddels na lang zoeken een origineel metabo zaagblad van de juiste afmeting gevonden. Helaas bleek het probleem met het wringen met de langsgeleider niet opgelost. Nu gebruik ik maar een invalzaag met liniaal voor het schulpen maar daarvoor heb ik natuurlijk geen formaatzaag gekocht.
De haaksheid heb nog gecontroleerd. Dat zag er goed uit. ik heb ook de langsgeleider overdreven gezegd iets van het zaagblad laten weglopen, deze tip kreeg ik nog bij toolnation, maar ook dat hielp niet.
Iemand nog een idee.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kijk eens of je zaagblad een slingertje heeft.
Dit kun je op het oog doen, of met een meetklokje.
Zijn de lagers nog goed?
Voel je speling als je het blad beweegt?
Heb hier het zelfde probleem, en het bleek een kleine slinger in de zaag as te zijn.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt voor je reactie wupsie.

Met het zagen met behulp van de roltafel heb ik het probleem niet. Zou ik het dan niet ook moeten hebben als de as slingert.
Mocht het toch een slingerende as zijn, hoe kun je dit dan oplossen?
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Wringt ie wel of niet met de roltafel? :confused:

Tja dat schept verwarring.

Met het oude zaagblad was er sprake van enig wringen met de roltafel met name bij het zagen van beuken meubelpanelen.
Met de nieuwe zaag wringt de zaag niet meer met de roltafel.
Wel dus nog steeds met zagen langs de langsgeleider.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als de zaag niet wringt bij het zagen met de roltafel duidt dit op een rechte zaag, én dat die evenwijdig zit met je roltafel.
Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je langsgeleider niet mooi parallel staat met je zaagblad.

Da's eenvoudig te controleren: zaag een plankje een cm in, dan heb je de afstand aan de voorkant van de zaag.
Leg vervolgens de zaagmachine stil (heel belangrijk:p), en kijk dan met je blokje of de zaag precies op je zaagsnede uitkomt.
Zo niet: bijregelen tot je wel dat resultaat hebt.

Groeten en succes ermee!
Steven
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kijk, zo maak je grote stappen voorwaarts.
Een slinger in de as is eigenlijk niet op te lossen.
Je kunt een nieuwe motor kopen, maar dat is erg kostbaar.
Maarrrrrrr, nu vond ik op een amerikaans forum een mooie DIY oplossing.
Let wel: geheel voor eigen risico, and there is no way back :).
De man in kwestie plaatste een slijpsteen tegen de zaagas flens om zo in iedergeval de flens recht te krijgen.
Dit werkt natuurlijk alleen als de flens een vast onderdeel van de as is.

Maar goed; in jou geval gaan we er van uit dat het een kwestie van afstellen is.
Heb je de aanslag trouwens al gecontroleerd op enige vorm van holling of bolling??

Succes!!!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zie ook hier voor het controleren/instellen van de dwars- en langsgeleider.

Merk ook deze reactie op, die je daar kan lezen:
"In mijn geval is het vaak toch, dat de rechte kant die ik langs de geleider duw, niet recht is, maar b.v. hol, en je toch het hout tegen de geleider aan blijft duwen, dan zaag je een bocht."
Is de zijde van het hout dat je tegen de langsgeleider aandrukt wel recht/gevlakt?
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt voor de vele reacties,

Ik zojuist nog eens goed naar de zaagtafel gekeken en met behulp van een rei de parallelliteit nagekeken. Toen viel mij op dat de zaag weliswaar parellel loopt aan de langsgeleider maar dat het spouwmes iets verschoven stond. Die stond als het ware tussen het zaagblad en de geleider in. Ik vermoed dus dat daar de oorzaak ligt. Het spouwmes is helaas niet echt te stellen, hooguit een beetje te verbuigen. Hiermee ga ik later aan de slag en als dat inderdaad het probleem is geweest laat ik het op dit forum ook weten. Dat zou de reden kunnen zijn dat bij het zagen met de roltafel het effect hiervan niet echt merkbaar is immers het spouwmes valt dan meer "in de zaagsnede" terwiijl die bij de langsgeleider meer "in het hout" terecht komt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
test het een keertje zonder spouwmes zou ik zeggen (wees wel voorzichting en ga niet achter het te zagen stuk staan en dus het te zagen stuk naar beneden met een zaagstok of iets dergelijks (ook ter hoogte van het zaagblad, zodat het niet naar boven schiet...). Moest dat het geval zijn, kan je misschien werken met rondellen om het spouwmes op te schuiven, zodat het in 1 lijn staat met het zaagblad?
 
Met dezelfde machine had ik herzelfde probleem met het spouwmes. Met behulp van een dun strookje papier onder of boven de bout tussen het spouwmes en de steun waartegen het spouwmes geklemt zit is dat op te lossen. Praktijkondervindelijk uit proberen ook welke dikte papier je nodig hebt. Bij mij zit het papiertje onder de bout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.