Schroefdraad........

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Vandaag weer een doosje gedraaid uit walnoot. Het leek me ook wel uitdagend om te leren schroefdraad draaien (ook wel strelen genoemd). Op OpenDagHout zag ik de grootmeester van het schroefdraad Jan Hovens met wat leuke doosjes staan. Het schroefdraad geeft toch wat extra's. Het is een beetje de zwaluwstaart van het houtdraaien,hahaha.

Wie heeft er ervaring met schroefdraad strelen ? Welke "strelers"gebruiken jullie ? Nog goede tips ?

:?:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb er via via wel eens mee geprutst. Het is namelijk bijzonder lastig om het te leren, en het vergt erg veel oefening en tijd voordat je het goed kunt repeteren en het dus succesvol kunt toepassen op doosjes en dergelijke. Sterlers zijn er te koop van Sorby, crown, dergelijke merken. Een fijne schroefdraad is gemakkelijker om het mee te leren dan een grove. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden onder thread chasing. Als ik weer budget heb na de levering van mn Creusen machine ga ik een setje aanschaffen.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rick,

leren draad strelen is een mooie uitdaging om aan te gaan, het vraagt wat tijd om het onder de knie te krijgen, maar eens het lukt krijg je er een oneindig aantal toepassingen voor in de plaats.
Een groot voordeel van draadsnijden met strelers is de volgende, je bent niet meer afhankelijk van een bepaalde diameter. Met één set draadstrelers kan je een quasi onbeperkt aantal verschillende diameters van draad voorzien.

Draad strelen lukt het best in harde en gesloten houtsoorten, Pokhout is hier fantastisch voor, maar ook met Esdoorn, Beuk, Padouk, Afzelia, etc. lukt het. De benaming draadsnijden klopt eigenlijk niet, je snijd immers niet maar je schraapt. Vandaar ook dat de keuze van de houtsoort nogal kritisch is.

Zelf heb ik een set van Sorby, de 10T/inch, niet te fijn, maar ook niet te grof van schroefdraad, je kan er alle kanten mee uit.

De al aangehaalde Jan Hovens heeft een zeer goede instructieDVD uitgebracht met de techniek van het houtstrelen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden een video besteld bij Sorby, en aan de hand hiervan de techniek geleerd.
Zo moeilijk is het niet, het vraagt enkele oefening.
Je hebt wel een draaibank nodig die op een laag toerental kan draaien. En je hebt een beitel nodig om voor voor het binnendraad snijden eerst een kamer uit te steken, je kan je schroefdraad niet laten eindigen op een vlakke bodem, idem voor het buitendraad snijden, de streler heeft plaats nodig om uit te lopen, anders eindig je met een serie evenwijdige ringen :cry: en dat is niet de bedoeling.

Bijgaand enkele oude foto's van eigen werk, en enkele zelf vervaardigde hulpstukken en beitels.

Mvg,

André

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Afgelopen week heb ik wat geoefend en er zijn twee acceptabele doosjes uitgekomen. Als houtsoort heb ik voor steenbeuk gekozen. A. omdat ik dat gewoon heb liggen B. het draait prettig en heeft een fijne,dichte structuur.

Het "strelen"valt niet mee maar met meer oefenen gaat het vast steeds beter. Nog even geen foto's hier aangezien ik nog steeds geen foto's op kan loaden door een probleem met tele 2
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
heb er zelf nog geen ervaring mee,maar een setje strelers staat wel op m'n verlanglijstje.

maar wat ik wel weet is dat afrikaans grenadille en buxus het beste zijn om te strelen.
maar je kan corian supergoed strelen! je kan dus bijvoorbeeld een schijf corian in een doosje lijmen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Mark : gelukkig ben ik in het bezit van wat grenadille maar dat gebruik ik pas wanneer ik het strelen goed onder de knie heb.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bij ducotools hebben ze een hele set oude draadstrelers liggen. Een stuk of 15, inwendige en uitwendige. Helaas alleen te koop als set voor € 275. Heb al gevraagd of er sets los te koop zijn, omdat ze er al zo lang opstaan. Maar dat was niet mogelijk, omdat het een 'uitzonderlijke' set was. Tja..
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik vroeg mij altijd al af hoe dat gedaan werd, nu is het mij duidelijk, enne handig zo'n setje, voorlopig begin ik er nog niet aan ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.