Masonite? Wat? Waar?

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Masonite: Op Engelstalige sites, in Engelstalige boeken, DVD's en video's wordt veelvuldig gebruik gemaakt van masonite bij het maken van 'jigs', zero clearance inserts enz.

Wat: Is hier een Nederlands equivalent voor?

Waar: Is dit spul ook in Nederland verkrijgbaar en weet hier iemand een adresje waar ik het kan bestellen?


Peter
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
ericbijsma zei:
Masonite is toch niet meer dan : watervast hardboard, het is volgens een merknaam.

Wordt ook wel "oil-tempered board" genoemd

Een gekende merknaam hier is unalit. Wordt veel gebruikt voor de achterkant van kasten.

Standaarddikte is 3.2mm, die overal te verkrijgen is. Maar er zijn ook diktes van 1 tot 8 mm denk ik, maar weet niet waar die te verkrijgen zijn.

Inderdaad 'oil-tempered board', wil zeggen dat het met olie behandeld is, onder hoge temperatuur, waardoor het beter bestendig wordt tegen water, en waardoor het ook een gladde afwerking krijgt.

Ik ben momenteel een hulpstuk aan het maken voor op mijn kolomboor (om gemakkelijker gaten in hout te boren), en gebruik daarvoor hardboard van 3.2mm dik, wat ik op een mdf plaat van 22mm dik heb gelijmd.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat het 'slechts' hardboard was.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
masonite is in Nederland wel te krijgen, ik heb het vroeger regelmatig gebruikt

hier is een adres met wat info http://www.rowood.net/index/producten/


Masonite is an a type of hardboard formed using the Mason method (invented by William H. Mason) by taking wooden chips and blasting them into long fibres using steam and then forming it into boards. The boards are then pressed and heated to form the finished boards. No glue or other material is added. The long fibres give Masonite a high bending strength, tensile strength and stability. Masonite was invented in 1924 in Laurel, Mississippi. Manufacturing started in 1929. In the 1930s and 1940s Masonite was used for many things like roofing, walls, desktops, electric guitars, canoes, etc.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ahá, dus ook wel afrikaans masonite, afrikaans masoniet of afrikaans hardboard genoemd. Als ik daarop google dan kom ik wel wat leveranciers tegen. Weer wat geleerd ;) Bedankt.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
je kan natuurlijk ook volkernplaten gebruiken om inlays te maken deze kun je in verschillende diktes krijgen
of je gebruikt triplex met backingboard of een afgekeurd stuk hpl
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Caspar, bedoel je dat masonite hetzelfde is als betonplex?

*edit*
Even gegoogled, je bedoeld waarschijnlijk 4mm betonplex als materiaal voor het maken van jigs, inserts e.d. Goed idee, bedankt
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
houtmannetje; goed idee, ik zal eens kijken of ik ergens een stukje trespa o.i.d. van een mm of 3 kan vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.