Don: nieuw en een kleine introductie

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Ik denk dat ik in mijn vorige leven timmerman, meubelmaker of scheepsbouwer ben geweest.
Althans zo voelt dat vaak, ik ruik aan kasten, betast knoesten en heb een grote voorliefde voor mooie bomen.
Van huis uit ben ik opgeleid tot fotograaf, op de kunstacademie, maar in plaats van op de fotografiewerkplaats liep ik liever rond op de metaal- en houtwerkplaats. Ik bouwde een bakfietscamper en een koffer met ingebouwde tent om mee te reizen (zie http://www.donsars.com en dan onder vrij werk 2010 onderweg.
Die bakfiets heeft een stalen frame wat bekleed is met platen aluminium, en die koffer heeft een houten frame (dun en licht) en is bekleed met karton en canvas wat waterdicht is gemaakt. Alles handgemaakt, van kofferhoekjes tot het houten handvat. Het verdient allemaal nog geen schoonheidsprijs want ik ben, zeker als het op grote bouwwerken aankomt geen nette werker.
Nu ik sinds een jaar geen gebruik meer kan maken van de academiewerkplaatsen mis ik ze behoorlijk.
En vorige week sprak ik een meubelmaker in Utrecht en die wakkerde bij mij het spreekwoordelijk houtbewerkersvlammetje weer behoorlijk aan.

Ik hou van stilte en rust en geen snerpende geluiden en herrie aan mijn hoofd.
Voorheen bouwde ik met een cirkelzaag, decoupeerzaag en bovenfrees, nu doe ik het liefst alles met de hand. Ik heb een kringloopwinkel verslaving en heb daar mijn meeste handgereedschap bij elkaar gesprokkeld. Zagen, beitels, wetsteen, slangenboren, handboor, kruishout, schaven (nog geen goede), hamers en de rest. Eergisteren heb ik een compacte oude timmermanswerkbank gekocht via marktplaats en daar ben ik nu een onderstel voor in elkaar aan het timmeren (wat me niet meevalt zonder werkbank).

Ik ga me de komende tijd rustig verdiepen in de oude verbindingstechnieken, heb al veel filmpjes gekeken over zwaluwstaartverbindingen (die ik mooi vind) en ga gewoon rustig klein beginnen met wat kistjes en ik heb nog twee wat grotere ontwerpen die ik wil gaan maken, maar dat is voor later.

Recht leren zagen is ook nog iets wat ik moet leren, maar het gaat telkens beter.
Dat was het even voor nu, het lijkt me een erg behulpzaam forum met bakken aan informatie en kennis, dus ik zal zeker nog eens een vraag hier en daar in het forum gooien.

Ps. is er misschien iemand in de buurt van Rotterdam waar ik eens een dagje mee kan kijken (en dan graag iemand die ook werkt met handgereedschap ipv machinaal).

groet Don
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Beste Poolvos,

Bedankt voor het aanbod.
Met houtdraaien heb ik helaas niet zo veel, hoewel het me zeker wel aanspreekt.
Maar de herrie, is jouw draaibank stil?
Tenminste ik heb hier en daar wat filmpjes over houtdraaien bekeken en die hadden allen een behoorlijke bak herrie in zich.
Behalve deze p1FXCR5Of0U[/MEDIA]]
... re=related
(heeft iemand een bouwtekening?)

Ow ik ben een verschrikkelijke romanticus en vind juist het echte handwerk zo mooi, zonder elektrisch gereedschap.

Mijn werk (als kunstenaar) gaat daar over, ontsnappen aan de hedendaagse snelle maatschappij.
Het lukt me maar met moeite, maar ooit gaat het er van komen.
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Bedankt Armadaman,

Leuke website met dat oude gereedschap.
Een pedaalaangedreven houtdraaibank lijkt me wel wat.
Ik was woensdag bij de kringloop en daar lag een gietijzeren kolomboormachine, maar ik vond de 35 euro die ze vroegen net wat te duur. Het was wel een mooi groot zwaar ding en geruisloos. Ik dacht Oost-Duits maar het merkje was zo goed als verdwenen. Er zat ook een lelijke las aan de boorkop, maar toch een mooi apparaat.
Maar als iemand weet hoe zo'n pedaalaangedreven houtdraaibank in het Engels heet dan hoor ik het graag, of als die zelf te maken zijn.

groet Don
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Welkom Don!

don zei:
Recht leren zagen is ook nog iets wat ik moet leren, maar het gaat telkens beter.

Ik had dit probleem ook (mede omdat ik door een bedrijfsongeval aan één oog praktisch blind ben en dus geen dieptezicht heb). Ik moest telkens de zaag corrigeren waardoor de zaagsnede op een golf leek. Op een gegeven moment was ik het zat en heb een plank gepakt, deze helemaal vol gezet met parallelle lijnen (haaks op het hout, 1 cm van elkaar) en ben net zolang gaan oefenen tot het lukte :)
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Recht zagen kan ik wel, alleen wordt het regelmatig niet haaks, dus zaag ik toch scheef.
En bedankt voor de threadle lathe benaming, daar ga ik me eens in verdiepen. Volgens mij staat er bij mijn ouders nog een naaimachine onderstel wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

Het liefst zou ik een mobiele werkplaats willen hebben (in een busje of bouwkeet) waar ik zonder afhankelijk te hoeven zijn van stroom werk zou kunnen maken.
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Goed filmpje van die Marokkaanse houtdraaier.
Maar met zo'n boog lijkt me wel erg vermoeiend en zeker niet arbotechnisch verantwoord :)

Wel mooi om te zien dat je dus echt niet het duurste en meest meest moderne gereedschap nodig hebt om mooie dingen te maken.
 

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Hoi Don

Goed om te horen dat er meer mensen zijn die lekker met handgereedschap bezig zijn, ik dacht al dat ik de enige was...;-)

De filmpjes van Roy Underhill zijn trouwens echt de moeite van het bekijken waard, zeker als je ook van geschiedenis en cultuur houdt. Het is wel zo af en toe een beetje door de kneuterigheid heen bijten...

Dus jij bent ook iemand die bij de kringloopwinkel zijn geluk beproefd. Ik heb de laatste tijd geen geluk daar, er zijn meer kapers op de kust...;-(

Veel plezier op het Forum.
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Beste Doorn,

Ik heb inmiddels een paar afleveringen bekeken en kan het wel waarderen. Hij doet soms inderdaad wel erg blij, maar ze hebben wel verstand van zaken en zie mooie technieken en verhalen voorbij komen.

Hier in de kringloopwinkels vind ik zo nu en dan nog wel eens wat moois.
Ik ben nu mijn onderstel voor mijn werkbank aan het maken en zaag balkjes met een zaag die zo bij de kringloop vandaan komt, superscherp, mooi houten handvat, boor mijn gaten met een paar slangenboren en een handboor die ik voor een paar euro kocht.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de schroeven, die ik ook gebruik, er met een accuboormachine indraai, maar dat komt omdat er een ontzettende blaar op mijn hand zat.

Ik heb ook wel wat nieuw handgereedschap hoor, een paar beitels en gutsen van pfeill en een kapzaagje van bahco en wil nog graag een kruisstaal en een goede schaaf.

En heeft er iemand toevallig een tekening om zelf een zwaluwstaart afteken apparaatje te maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.