1/4 freesje in 6mm opspandoorn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Wie-o-wie heeft er wel is een freesje met 1/4" schacht in een 6mm opspandoorn gebruikt. Mogelijk of geen slim plan?
 

WR1944

Oud hout
Als je dit probeert verniel je de spankop en mogelijk ook de schroefdraad en conus op de as. Omdat je een te grote diameter met een kleinere diameter wil vastklemmen krijg je geen volledig contact tussen de schacht en de klembus. Dan kan de frees gaan slippen en de klembus gaan vervormen.
Je kan beter investeren in passende frezen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dat klopt ja. Maar er wordt gewoon 30-50 euro excl. verzendkosten gevraagd voor zon simpel onderdeeltje, dat heb ik er niet voor over. 1/4 inch is 6,35mm en bij een freesje van 6mm er is ook nog speling als je de spanmoer los hebt gedraaid. Maar goed als er geen mensen zijn die dit hebben geprobeerd is gewoon een kwestie van doen en je weet het.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Scheppie zei:
Ik had laatst de wielmoeren van mijn auto losgedraaid , en toen zat er ook nog speling in... :mrgreen:

Grappenmaker; je draait de moer toch los bij het plaatsen van het freesje. Dan is de binnendiameter van de huls natuurlijk niet exact 6.00 mm maar ietsje groter (of sla jij je freesje erin met een hamer?). En als dat nou nét groter is dan 6.35 mm, dan zou ik niet weten waarom je er niet veilig een 1/4" freesje te plaatsen is.
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet hoe het geregeld is bij andere merken maar bij m'n Festool en Bosch schat ik dat er nog geen 0,1 mm speling ontstaat als ik de moer los draai. De frees gaat zuigend in het ontstane gat zoals we dat op de werkvloer plachten te zeggen. Dus als je het klaarspeelt de bekken van de spanhuls zover open te wrikken dat de overmaatse frees er in gaat dan ben ik bang dat je bij het opspannen niet voldoende van het konische deel van de huls ingeklemd krijgt.
Maar als je ledematen je minder waard zijn dan die 30 Euro is het in ieder geval economisch verantwoord er mee te gaan experimenteren. Maar als mijn zoon (die ik overigens niet heb) dit zou flikken ging die bovenfrees achter slot en grendel tot hij weer bij z'n volle verstand was gekomen. :lol:
Probeer op Marktplaats eens te kijken of je een passende kop kan krijgen. Maar wel oppassen, sommige merken hebben een soort van standaard kop en andere merken hebben hun eigen versie. Let dus goed op.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
1) Nieuw freesje kopen bij de Gamma, kost nog geen tientje,
2) Als de Gamma o.i.d. het niet heeft, asje laten afdraaien bij een (bevriende?) metaalbewerker met een draaibank. Duurt nog geen 5 minuten en kost waarschijnlijk minder dan € 5

Succes

Peter
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je heel weing voor een freesje wil uitgeven kijk dan op de site van ecotools. Hierover zijn reeds enkele postings gedaan. Bij sommige merken kan je alleen de spantang vervangen en kan je dezelfde spanmoer gebruiken. Bedenk wel dat een freesje 20 tot 26 duizend omw.maakt als dit wegschiet kan je beter niet in de buurt zijn. In dit geval is goedkoop duurkoop.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
De basis van dit hele idee is dat freesjes in de UK in (inch maten) de helft goedkoper zijn dan in NL. Das als je een tiental freesjes gaat bestellen kan dit aardig schelen. Uiteindelijk heb ik maar bij Ecotools het ea. besteld, dan zien we wel of ik de stukken in m'n kop krijg :lol:

Probleem is dat veel gerenommeerde fabrikanten tegenwoordig in lage lonen landen laten produceren. Dus als je 40 euro per freesje betaald is dat nog geen zekerheid dat je kwaliteit krijgt. Voor hetzelfde geld komen de freesjes bij Ecotools uit de zelfde fabriek als bijv. CMT rollen ik noem maar wat. Ander kleurtje erop en you're in business. Schiet mij maar lek...
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je toch al in de UK tientallen freesjes wil bestellen dan kan een verloopbus van 8 naar 6.35mm voor nog geen 10 euro bij Trend geen rib uit je lijf zijn. En zou ik niet moelijk en gevaarlijk doen om een paar centen te besparen.........

Einde topic ????

Ed
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
borre zei:
Als je toch al in de UK tientallen freesjes wil bestellen dan kan een verloopbus van 8 naar 6.35mm voor nog geen 10 euro bij Trend geen rib uit je lijf zijn.
Ed,

Heb je een link naar zo'n verloopbus? Ik kan het niet vinden op de site van Trend.

Mvg,
Bert
 

cj0

Nieuw lid
11 jan 2019
4
0
De topic starter wilde volgens mij een 1/4" (6,35) in 6 millimeter plaatsen, maar dat gaat nooit passen. Ik heb bij Van de Laar slijpservice in Gemert die 0,35 millimeter eraf laten halen zodat die ene 1/4" frees nu mooi in de 6 millimeter spantang past.

Inmiddels heb ik ook een verloopbusje 1/4" naar 12 millimeter gekocht:
Makita #763808-0 (5,81EUR bij Kruis in Rotterdam)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In denk dat de verloopbus niet 1/4 naar 12 is, maar van 12 naar 1/4 en dat is dan weer 6.35 dus had je je frees niet af te hoeven laten draaien
Overigens is het draadje al 8jaar oud, dus ik denk dat de ts. zijn klusje inmiddels wel geklaard heeft (of er nooit aan begonnen is)
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Koop op Aliexpress een verloop van 8 mm naar 1/4 a 4,10€. Aannemende dat je wel een 8mm spantang bezit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.