Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

1/4 freesje in 6mm opspandoorn?

Wie-o-wie heeft er wel is een freesje met 1/4" schacht in een 6mm opspandoorn gebruikt. Mogelijk of geen slim plan?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: 1/4 freesje in 6mm opspandoorn?

Als je dit probeert verniel je de spankop en mogelijk ook de schroefdraad en conus op de as. Omdat je een te grote diameter met een kleinere diameter wil vastklemmen krijg je geen volledig contact tussen de schacht en de klembus. Dan kan de frees gaan slippen en de klembus gaan vervormen.
    Je kan beter investeren in passende frezen.

Bij de meeste bekende merken kan je een spankop of een spanbus bestellen in 1/4.
    Even googlen en je weet het.

Dat klopt ja. Maar er wordt gewoon 30-50 euro excl. verzendkosten gevraagd voor zon simpel onderdeeltje, dat heb ik er niet voor over. 1/4 inch is 6,35mm en bij een freesje van 6mm er is ook nog speling als je de spanmoer los hebt gedraaid. Maar goed als er geen mensen zijn die dit hebben geprobeerd is gewoon een kwestie van doen en je weet het.

en bij een freesje van 6mm er is ook nog speling als je de spanmoer los hebt gedraaid
    Ik had laatst de wielmoeren van mijn auto losgedraaid , en toen zat er ook nog speling in... :mrgreen:

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Veiligheid is ook maar relatief. Rondvliegend freesje meer of minder moet kunnen toch :?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
    Ik had laatst de wielmoeren van mijn auto losgedraaid , en toen zat er ook nog speling in... :mrgreen:
    Grappenmaker; je draait de moer toch los bij het plaatsen van het freesje. Dan is de binnendiameter van de huls natuurlijk niet exact 6.00 mm maar ietsje groter (of sla jij je freesje erin met een hamer?). En als dat nou nét groter is dan 6.35 mm, dan zou ik niet weten waarom je er niet veilig een 1/4" freesje te plaatsen is.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Ik weet niet hoe het geregeld is bij andere merken maar bij m'n Festool en Bosch schat ik dat er nog geen 0,1 mm speling ontstaat als ik de moer los draai. De frees gaat zuigend in het ontstane gat zoals we dat op de werkvloer plachten te zeggen. Dus als je het klaarspeelt de bekken van de spanhuls zover open te wrikken dat de overmaatse frees er in gaat dan ben ik bang dat je bij het opspannen niet voldoende van het konische deel van de huls ingeklemd krijgt.
    Maar als je ledematen je minder waard zijn dan die 30 Euro is het in ieder geval economisch verantwoord er mee te gaan experimenteren. Maar als mijn zoon (die ik overigens niet heb) dit zou flikken ging die bovenfrees achter slot en grendel tot hij weer bij z'n volle verstand was gekomen. :lol:
    Probeer op Marktplaats eens te kijken of je een passende kop kan krijgen. Maar wel oppassen, sommige merken hebben een soort van standaard kop en andere merken hebben hun eigen versie. Let dus goed op.

1) Nieuw freesje kopen bij de Gamma, kost nog geen tientje,
    2) Als de Gamma o.i.d. het niet heeft, asje laten afdraaien bij een (bevriende?) metaalbewerker met een draaibank. Duurt nog geen 5 minuten en kost waarschijnlijk minder dan € 5

Succes

Peter

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Ik ben bang dat het asje te hard is voor een modale draaibeitel. Dat zal met slijpen beter gaan en dan praten we over een ander prijskaartje. Het simpelste is passende frezen te kopen.

Forum Rechten